داورزنی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران:

شیب و سرعت جهش والیبال باید مناسب باشد

تیم ملی والیبال کشورمان از سوم مهرماه مسابقات خود را در بازی‌های آسیایی اینچئون آغاز می‌کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ملی‌پوشان کشورمان پس از پایان رقابت‌های قهرمانی مردان جهان و کسب عنوان ششمی این پیکارها بدون وقفه و بازگشت به تهران، ورشو را به مقصد اینچئون ترک کردند.

شاگردان کواچ جان بخش دیگری از اهداف خود و فدراسیون را باید محقق کنند و آن هم کسب مدال طلای قاره کهن در بازی‌های آسیایی است.

گفتگوی تفصیلی زیر با محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال کشورمان در خصوص آخرین اتفاقات و برنامه‌های تیم ملی صورت گرفته است:

**در خصوص مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان و عملکرد تیم ملی برایمان صحبت کنید.

دور قبل در مسابقات قهرمانی مردان جهان که در سال 2010 و در شهر میلان برگزار شد توانستیم عنوان 19 که با عناوین 20و21 مشترک است را به خود اختصاص دهیم و از مجموع سه بازی انجام شده یک برد و یک باخت را به دست آورده و از گردونه مسابقات خارج شویم.

این رقابت‌ها آغاز تحولی بود در والیبال کشورمان و ما از همان سال 2010 برنامه‌هایی را در جهت رشد و ارتقا سطح فنی و کیفی تیم آغاز کردیم.

یکی از اقدامات عملی در این راستا آمدن ولاسکو بود. همان موقع اهدافی را برای سال 2014 ترسیم کردیم و هدف ترسیمی ما این بود که بتوانیم به مرحله دوم مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کنیم.

این را به عنوان یک گام اولیه بعد از چهار سال برای تیم ملی تصور کردیم. در لیگ جهانی هم هدف گذاری کردیم که در مسابقات حضور مستمر داشته باشیم و هم به مرحله نهایی راه پیدا کنیم.

برای نیل به این هدف کار زیادی صورت گرفت و برنامه‌های مختلفی اجرا شد با کمک کادر فنی وتلاش زیاد ملی پوشان ما رفته رفته در سطح جهان پله‌های بالاتری را طی کردیم.

در سال 2011 در گام اولیه رشد والیبال قهرمانی جهان ملت‌های آسیا را به دست آوردیم و در ادامه در سال 2013 این قهرمانی تکرار شد.

تیم ملی والیبال ایران در اولین سال حضور در لیگ جهانی موفق عمل کرد و از 10 بازی انجام شده 5برد را به نام خود به ثبت رساند. در سال 2014 با توجه به برنامه‌ای که تدوین شده بود با هدف کسب جایگاه بهتر در لیگ جهانی و نتایج مطلوب در قهرمانی جهان کار را دنبال کردیم.

در این مقطع تحولاتی در کادر فنی صورت گرفت که رفتن ولاسکو مهمترین این تحولات بود که نگرانی‌هایی را هم برای مردم بوجود آورد که شاید این تغییر باعث افت تیم شود ولی با تلاشی که صورت گرفت از سوی فدراسیون و "حسین معدنی" مربی مرحوم تیم ملی بعد از رفتن ولاسکو، تیم تمرینات خود را انجام داد و ملی پوشان تا آمدن کواچ به ایران آماده شدند.



حضور قدرتمند در لیگ جهانی 2014 به نوعی شگفت‌انگیز بود در مصاف با برزیل،‌ایتالیا و ... ملی پوشان ایران عملکرد قابل قبولی داشتند و این موفقیت‌ها باعث شد تا جهش بسیار خوبی در این سطح داشته باشیم و تیم‌ها نگاه جدیدی را به ما پیدا کنند و به مرحله نهایی لیگ جهانی راه پیدا کردیم و در این مسابقات چهارم شدیم.

این افتخار بزرگی بود و باعث شد تا انتظارات عمومی از والیبالیست‌ها بالا رفته و حتی زمزمه‌های مدال در اذهان عمومی مطرح شد. این توقع بوجود آمد که این قابلیت را والیبال دارد که روی سکو جهانی برود ولی چون مسیری که برای رشد والیبال ترسیم کرده بودیم یک مسیری بود که نیاز به شیب مناسبی داشت برای طی آن باید اقدامات مختلفی را انجام می‌دادیم.

پیش بینی کردیم که تیم به مرحله دوم مسابقات قهرمانی جهان صعود کند ضمن این که با تلاش زیاد کادر و ملی پوشان علاوه بر صعود به مرحله دوم، به جمع 6 تیم برتر جهان هم راه پیدا کردیم در این شرایط هم انتظارات برآورده شد و هم ملی پوشان یک گام جلوتر رفتند. این در حالی بود که قدرت‌های بزرگ دنیا مثل ایتالیا، آمریکا و صربستان از گردونه مسابقات حذف شدند. اگر بخواهیم نمره قبولی به تیم ملی بدهیم، نمره کامل را باید به ملی پوشان داد.

طبیعتا اگر دقت کنیم به تیم‌های راه یافته به جمع 6 تیم برتر، از 6 تیمی که در مرحله نهایی لیگ جهانی حضور داشتند، به جز برزیل هیچ یک نتوانستند به جمع 6 تیم برتر در مسابقات قهرمانی جهان صعود کنند، سه تیمی که توانستند به جمع 6 تیم برتر قهرمانی جهان صعود کنند سه مثل فرانسه، آلمان و لهستان در مرحله نهایی لیگ جهانی حضور نداشتند، پس به لحاظ شرایط آب و هوایی و کثرت مسابقات در لیگ جهانی همه تیم های حاضر در این پیکارها تحت فشار زیاد مسابقات بودند و در مسابقات قهرمانی جهان نتوانستند صد در صد قدرت خود را به نمایش بگذارند ولی در بین آن‌ها، ایران یکی از قدرت‌های مطرح وبهترین‌ها بود، چون شاهد بودیم تیم آمریکا قهرمان لیگ جهانی 2014 در قهرمانی جهان هفتم و ایتالیا (سوم لیگ جهانی) به جایگاه 13 رسید. ولی تیم ملی ایران به جمع شش تیم برتر صعود کرد و چند پله بالاتر ازتیم‌هایی که در مرحله نهایی لیگ جهانی قرار گرفتند، ایستاد.

ملی پوشان کشورمان در سال 2014 رکوردی را به ثبت رساندند که در تاریخ ورزش کشور بسیار خوب و عالی بود این آغاز راهی است که ایران در جمع تیم‌های بزرگ دنیا قرار بگیرد.
با کار زیاد برنامه‌ریزی بهتر این جایگاه را باید حفظ و ارتقا داد به طور طبیعی ماندن در بین تیمهای بزرگ دنیا و آماده نگاه داشتن تیم ملی کار بسیار سختی است این از وظایف اصلی فدراسیون است که ضمن پشتوانه‌سازی برای بزرگسالان باید کار رشد و توسعه والیبال را هم دنبال کند.

از زحمات تک تک ملی‌پوشان که از فروردین ماه تاکنون به طور شبانه روزی در تمرینات حضور داشتند سختی سفرهای مختلف به کشورهای متعدد را تحمل کردند باید تشکر کنم. شرایط حتی در مسابقات قهرمانی جهان هم برابر نبود تیم لهستان در یک شهر مستقر و تیمهای دیگر مثل ما باید در شهرهای مختلف مسابقه می‌دادند علیرغم این وضعیت عملکرد تیم ملی بسیار خوب بود نباید از ملی‌پوشان انتظار رفتن روی سکو را داشت.

نیاز داریم این مسیر با همان شیب مناسب خود دنبال شود و توقعات را باید به اندازه واقعیتهای موجود دنبال کرد.

از هم اکنون باید برنامه‌ریزی کنیم تا در مسابقات آینده (انتخابی المپیک، وردکاپ، قهرمانی جهان، لیگ جهانی...) موفق ظاهر شویم. ما نیاز داریم از این مسابقات درس و تجربه کسب کنیم و خود را برای مسابقات آینده آماده کنیم.

*** تیم ملی در اینچئون چه عملکردی خواهد داشت؟

 هدف ما به دست آوردن مدال طلای بازیهای آسیایی است ضمن این که نباید حریفان را مثل تیمهای کره چین،‌ژاپن هم در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشتند ولی معتقدم سطح والیبال ایران فراتر ازآسیاست و بازیکنان ما در شرایطی که الان هستند به مراتب بهتر از رقبای آسیایی خود هستند به طور قطع از این مسابقات با دست پر برمی‌گردند.



ملی‌پوشان هم در کارنامه کاریشان جای طلای آسیا خالی است علی‌رغم این که در مسابقه جهانی فراتر از آسیا هستیم ولی در بازهای آسیایی رقبای ما سرسخت نیستند ولی نباید آنها را دست کم بگیریم و به توانمندی بازیکنان برخی تیمها باید توجه کرد شاید خطرساز باشند.

*** آیا خانواده‌های ملی‌پوشان هم به کره اعزام می‌شوند؟

برخی بازیکنان متاهل و بچه‌‌دار هستند طبیعتا به لحاظ روحی روانی شرایط خاصی را ایجاد می‌کنیم. وقتی یک بازیکن به طور مستمر در اردو حضور دارد به طور مستمر به خارج از کشور می‌رود مدتها از خانواده‌های خود دور هستند برخی بازیکنان بعد از پایان لیگ جهانی بلافاصله به آمریکا سفر کردند و بعد از چهار الی پنج روز به لهستان اعزام شدند تیم یک هفته قبل از شروع مسابقات قهرمانی جهان به لهستان رفت و ملی‌پوشان یک ماه از خانواده‌های خود دور بودند. حال هم چون نمی‌شد آنها را به تهران بازگردانیم به طور مستقیم ازلهستان به اینچئون اعزام شدند.

با توجه به آن که برخی ملی‌پوشان ما فرزند دارند خانواده‌هایشان انتظار داشتند که برای دیدن بازیکنان شرایطی فراهم شود به همین خاطر هماهنگی های مربوط انجام گرفت که این اتفاق بیافتد.

احتمال می‌رود خانواده‌های ملی‌پوشان 28 یا 29 سپتامبر به کره اعزام شوند و هم بازیهای و هم ملی‌پوشان را از نزدیک ببینند تا هم برای بازیکنان ایجاد انگیزه شود هم فرزندان ملی‌پوشانی که دلتنگی می‌کنند پدرهایشان را ببینند در این اعزام خانواده‌های متاهل و دارای فرزند در اولویت هستند و به عنوان یک تور در کره حضور دارند و مانند سایر تماشاگران در سالن حاضر می‌شوند بازی در کنار فرزندان فضا را تلطیف می‌کند.

هزینه و بودجه این اعزام را کمیته ملی‌المپیک و یا وزارت خانه تامین می‌کند؟ این مساله ماموریت وزارت خانه و کمیته ملی‌ المپیک نیست باید ما این کار را انجام بدهیم بخش حضوری در این خصوص کمک می‌کند با توجه به رسالت اجتماعی که برخی شرکتها دارند در این خصوص احساس وظیفه کرده و ما را کمک می‌کنند.

همین که کمیته ملی المپیک و وزارات خانه تیم را به مسابقات مختلف اعزام می‌کنند جای تشکر فراوان دارد ما از آنها انتظاری نداریم فدراسیون به عنوان متولی والیبال از راهکارهای مختلف بودجه این اعزام را تامین می‌کند چون این مساله یک موضوع کمک کننده به تیم ملی محسوب می‌شود.

*** چه پاداشی را برای تیم ملی در نظر گرفته‌اید؟

صحبتی را با گودرزی (وزیر ورزش و جوانان) در خصوص بروز این اتفاق بی‌نظیر در ورزش گروهی داشته‌ایم که جای دارد به اندازه صورت گرفته دولت این مساله را مورد توجه قرار دهد.

در آیین نامه وزارتخانه تشویق و پاداش شکل خاص خود را دارد المپیک قهرمانی جهان و بازیهای آسیایی دارای امتیازاتی هستند که بر اساس امتیازات هدایایی را به ملی‌پوشان می‌دهند ولی در برخی مسابقات استثنائاتی هست. نتایج در مسابقاتی که برای اولین بار در ورزش اتفاق می‌افتد که دادن پاداش هم برای ملی‌پوشان والیبال و هم سایر رشته‌ها ایجاد انگیزه می‌کند.

ملی پوشان والیبال ایران تاکنون خارج از آن آیین‌نامه چندین بار عناوین خوبی را برای والیبال به دست آورده‌اند که رفتن به مرحله نهایی لیگ جهانی و صعود به جمع 6 تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان اقداماتی است که در خور توجه جدی‌تر مسئولان است در این خصوص اعداد و ارقام اهمیت چندانی ندارد که بازیکنان و کادر فنی این احساس را کنند که دولت تلاش و جدیت مضاعف آنها را می‌بیند و ملی‌پوشان احساس می‌کنند که تلاش آنها مورد توجه قرار گرفته باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای آنها می‌شود.

گودرزی نامه‌ای را برای دولت نوشته‌اند امیدوارم دولت محترم آن را مورد عنایت ویژه خود قرار داده و پاداشی در خور بازیکنان مد نظر خود قرار دهد تا با انگیزه بیشتر کار را دنبال کنند.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۹:۵۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
آفرین به این مسئول بافکر.این کار هزینه اضافه بر دوش دولت نیست.سرمایه گذاری است و در دفعات بعد نتایج بهتری می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
واقعا آفرین به این مسئول بافکر.اول رسیدگی بعد نتیجه گیری بهتر
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
واقعا دستشون درد نکنه، اگر یک اعزام همراه درست در ورزش باشد همین است
اگر در والیبال و کشتی پول فوتبال را تزریق کنیم، جز کسب مدال نخواهید دید
آخرین اخبار