مسابقه بزرگ شعر امام علی(ع) برگزار می شود؛

در صورت انجام توافقات،نفرات برتر علاوه بر جایزه نقدی،معافیت سربازی و تحصیل بدون کنکور جایزه می گیرند

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهردار تهران، شهرداری را از نهادی خدماتی به نهادی فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده است. از این رو و با توجه به اینکه شعر باید وارد زندگی مردم شود و مرکز توجه افراد قرار بگیرد، مسابقه بزرگ شعر امام علی (ع) برگزار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، مشاورمعاون شهردار تهران با ابراز تاسف ازاینکه هنوز شاعران ایرانی درجهان شناخته شده نیستند، گفت: به رغم اینکه شاعرایرانی در بالاترین جایگاه شعر قرار دارد اما هنوز درجهان تنها رباعیات خیام و مولانا جلال الدین  شناخته می شوند که این مایه تاسف است. از این رو باتوجه به اهمیت این هنر اصیل ایرانی معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران تصمیم گرفت تا با برگزاری بزرگترین مسابقه بین المللی شعر بین فارسی زبانان جهان بار دیگر توجه به شعر فارسی را برانگیزد .

حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی با اعلام اینکه برای نخستین بار برای مسابقه بزرگ شعر امام علی(ع) بزرگترین جایزه ادبی که تا کنون تعلق گرفته، قرار است ارائه شود، خاطرنشان کرد: انتخاب شخصیت والای امیرالمومنین (ع) به عنوان موضوع مسابقه بزرگ شعر دراین راستا بوده است که امام علی(ع) چهره محبوب آزادیخواهان جهان است و حتی مسیحیان و هندوها نیز درباره امام علی(ع) شعر سرودند.

مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام اینکه افراد با هر نژاد و ملیتی می توانند در این مسابقات بزرگ ادبی شرکت کنند، افزود: آغاز این جشنواره همزمان باعید غدیر در ایوان شمس خواهد بود و پایان زمان شرکت دراین مسابقه سی ام بهمن ماه سال جاری در نظر گرفته شده است. به طوری که با انتخاب سرود برتر در اردیبهشت ماه سال آینده 14 نفر به عنوان شاعر برتر در برج میلاد تهران معرفی می شوند .

وی افزود: این مسابقه نقطه عطفی در ادبیات کشور خواهد بود که تمام نهادها و دست اندرکاران عرصه ادبی در آن شرکت می کنند و در پایان این مسابقه شعر برگزیده با خطاطی نستعلیق یکی از استادان برتر کشور بر لوح سنگی حکاکی شده و بر یکی ازدیوارهای شهر تهران نصب شود.

حسینی ادامه داد:جایزه بزرگ این جشنواره بالاترین رقم پرداخت جایزه برای شعر فارسی و تمام این مبلغ توسط بخش خصوصی پرداخت می شود. البته در راستای برگزاری این جشنواره اقداماتی همچون تحصیل بدون کنکور و حتی معافیت از سربازی درحال پیگیری است . به طوری که منتخبان این جشنواره به عنوان شهریاران شعر سال شناخته می شوند .

وی حضور شهرداری در این برنامه را یکی از اقدامات دیپلماسی فرهنگی در شهر عنوان کرد و گفت: تمام سفارت خانه های فارسی زبان در برپایی این مسابقه با شهرداری تهران همکاری خواهند کرد. به طوری که در مراسم اختتامیه مسابقه بزرگ شعر امام علی (ع) هزارو 600 نفر از شاعران جهان حضور پیدا می کنند. بدین ترتیب این مسابقه به عنوان بزرگترین رویداد ادبی جهان معرفی خواهد شد .

وی درباره نحوه داوری آثار نیز اظهارکرد: الگوریتم های داوری به نوعی تنظیم شده است که احتمال هیچ گونه اعمال نفوذ درهیچ سطحی وجود ندارد. داوری در چهار مرحله غربالی ، مردمی ، تخصصی و اساسی است. به طوری که با واردشدن هر شعر دربخش مسابقه نام شاعر حذف می شود و با روش های پیچیده ای شعر در دست متخصصان قرار می گیرد. در نهایت نیز 14 شعر به عنوان اشعار برتر انتخاب می شوند که نمره داوری آنها باید 85 باشد. بدین ترتیب در 11 اردیبهشت ماه سال آینده هر یک از شاعران شعر خود را در حضور مردم قرائت می کنند و با صدور رای مردم شاعران اول مشخص می شود .

حجت الاسلام حسینی درباره هیات داوران گفت: 10 شاعر داور هم با انتخاب شاعران کشور انتخاب می شوند و شهرداری در انتخاب هیچ دخالتی نخواهد داشت .


انتهای پیام /
برچسب ها: جشنواره ، امام علی ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار