به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هفته گذشته یک خبر مهم و مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان از رسانهها منتشر شد. این خبر در مورد اولین نشست و برخاست ایرباس A380 در فرودگاه امام خمینی (ه) بود.
ایرباس A380 یک هواپیمای مسافربری دو طبقه است که لقب غول پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان را یدک میکشد و برای نشست و برخاست به فرودگاههای مجهز به باند پروازی با طول بسیار بالا، راههای خزش عریض، جتویهای (JetWay) مخصوص برای تخلیه مسافران طبقه دوم و امکانات اضطراری ویژه نیاز دارد.
در سراسر جهان بیشتر از چهل هزار فرودگاه ساخته شده که طبق آخرین آمارها در سال 2014 فقط 41 فرودگاه توانایی پذیرش ایرباس A380 را دارند و فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان چهل و دومین فرودگاه در سطح جهان بوده که قابلیت پذیرش این هواپیما را پیدا کرده است.
اما چرا ورود غولپیکرترین هواپیمای مسافربری جهان به ایران برجسته شد؟
این روزها ترافیک هواپیماهای عبوری از آسمان کشورمان نسبت به سال گذشته دو برابر شده و باتوجه به ایمنی آسمان ایران شرکتهای هواپیمایی دارنده ایرباس A380 برای ایمن بودن مسافران و همچنین عدم ایجاد مشکل برای این هواپیما پروازهای خود با A380 را از فراز ایران انجام میدهند ، اما برخی از رسانههای غربی از عدم توانایی ایران برای سرویس دهی به این هواپیما در شرایط اضطراری پرواز در کشورمان خبر می دهند که نشست و برخاست ایرباس A380 هواپیمایی امارات در فرودگاه امام خمینی تهران این شبهه را از بین میبرد.
نکته دوم اینکه تنها حدود یک هزارم فرودگاههای جهان به امکانات مناسب برای پذیرش ایرباس A380 مجهز شده اند و اینکه نام کشور ما در بین کشورهای پذیرنده ایرباس A380 قرار گرفته نمایانگر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی و بهویژه بخشهای فرودگاهی است.
مضاف بر این دو علت با توجه به گسترش روز افزون طرح شهر فرودگاهی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و تبدیل این فرودگاه به قطب ترانزیت هوایی منطقه و برای جلب نظر شرکتهای هواپیمایی خارجی نسبت به انجام پرواز به ایران با ایرباس A380 که بیش از 500 مسافر را حمل میکند، برجسته کردن این خبر امری قابل توجه محسوب میشد.
انتهای پیام/