دیدارها و گفتگوهای ظریف و تیم دیپلماتیک ایران در نیویورک؛

ملاقات وزرای خارجه ایران و انگلیس و رایزنی پیرامون بازگشایی سفارت دو کشور/ داعش سوژه ملاقات‎ها در نیویورک

ترافیک درخواست‌های وزاری خارجه و مسئولین کشورهای مختلف و سازمان ملل برای دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، هفته‌ای پرکاری را برای دیپلمات‌های ایرانی رقم زد، ظریف در این دیدارها ضمن تاکید بر حق قانونی ایران برای غنی سازی مسالمت آمیز در خصوص مسائله منطقه و خطر تروریسم نیز با همتایان خود به گفتگو نشست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ نزدیک به یک هفته از سفر تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به نیویورک می‌گذرد، در این سفر علاوه بر نشست‌های 1+5 و دیدارهای دو جانبه با ایران ملاقات‌های متعددی با وزیر امور خارجه کشورمان توسط همتایان وی از سایر کشورها و مسئولین سازمان ملل صورت گرفت که شرح آن در ذیل آمده است.

"محمدجواد ظریف" و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور شرکت در هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بامداد سه‌شنبه 25 شهریور عازم نیویورک شدند و روز بعد هم ظریف با اشتون درباره گفتگوهای جامع هسته‌ای به رایزنی پرداخت و بعد از آن هم ادامه جلسات به صورت دو جانبه ادامه ادامه پیدا کرد.

پس از پایان این دیدارها عراقچی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: مذاکرات با ناهار کاری وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون به مدت سه ساعت و نیم ساعت به طول انجامید.

پس از این دیدار وزیر خارجه ایران اعلام کرد: جلساتی هم با گروه‌های مطالعاتی و اتاق‌های فکر در نیویورک برنامه‌ریزی شده است که در روزهای آینده و قبل از ورود رئیس‌جمهور برگزار خواهیم کرد.

ظریف در ادامه و در واکنش به سخنان اخیر "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا درباره فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود: اظهارات وندی شرمن بیشتر مصرف داخلی دارد و تلاش برای حل مشکلات داخلی آمریکایی‌هاست، لذا ما هم در همان حد به آنها توجه می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: البته به هیچ وجه قابل قبول نیست که مسئولان آمریکایی برای حل مشکلات داخلی خود درباره ایران و مردم ایران با بیاناتی که نشان دهنده فهم صحیح از ایران نیست و یا نشان دهنده یک روحیه خود بزرگ بینی است، صحبت کنند.

ظریف درباره دیدار بیش از سه ساعته خود با کاترین اشتون نیز گفت: این دیدار بیشتر به مرور موضوعات مورد اختلاف گذشت.

وی اضافه کرد: مذاکره‌ را به منظور داد و ستد آغاز نکردیم، و نگاه کرده‌ایم به اینکه آیا این موضوعات قابل حل است؟ چرا که برخی از این موضوعات مشکل و برای هر یک از طرفین به عنوان مسئله‌ای مطرح هستند و برای دستیابی به توافق، قطعا نیازمند کار و تلاش و واقع بینی بیشتر از سوی طرف مقابل ماست.

در ادامه این دیدار ها مذاکرات دو جانبه با هياتهای آمريكايی و روسی شامگاه چهارشنبه و صبح پنجشنبه به صورت جداگانه و به مدت دو ساعت و نیم در سطح معاونین برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی شامگاه چهارشنبه خود در اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک، با انتقاد از سیاست‌های اشتباه آمریکا گفت: تحریم‌ها راه به جایی نمی‌برد و اگر هدف، اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است، حل و فصل این مساله بسیار آسان است. اما مشکل اینجاست که دولت امریکا در بحث تحریم‌ها غرق شده و کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم‌ها است.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مسئول، همواره برخورد واقع بینانه‌ای با مسائل منطقه داشته است، به موضوع داعش و کنفرانس اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: برخی از حاضران نشست پاریس، خودشان به نحوی در ایجاد و تقویت گروه تروریستی داعش ایفای نقش نموده‌اند و در حال حاضر این گروه جنایتکار به سراغ خالقان خود رفته است. وی نشست پاریس را «ائتلاف توبه کاران» نامید و گفت داعش نه دولت است، نه اسلامی است! بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است.

وی در ادامه با شجاعت از افزایش تعداد سانتریفیوژها دفاع کرد و گفت: تعداد سانتریفیوژهای ایران از ۲۰۰ عدد قبل از وضع تحریم‌های غیرقانونی به ۲۰ هزار عدد فعلی رسیده و این افزایش یکی از دستاوردهای تحریم‌ها برای آمریکا بوده است.

از سویی دیگر روز پنج شنبه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشست شورای حکام آژانس "ارزیابی سیستمی" را با رویکرد گام به گام مغایر عنوان و تاکید کرد: هیچ سند معتبری برای ادعاهای مربوط 'PMD' وجود نداشته و همانطور که در گزارش مدیر کل سابق (Gov/2009/55) به آن اشاره شد، حتی آژانس ابزارهای محدودی برای تایید مستقل اعتبار اسنادی که مبنای این موضوع را تشکیل می دهند، دارد.

رضا نجفی افزود: با این وجود، براساس مواضع اصولی خود، ما به همکاری با آژانس برای شفاف سازی برخی ابهامات، ادامه می دهیم.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به یکی از ادعاهای حل نشده توسط آژانس که موضوع کاربری EBW بود، اظهار داشت: ایران با ارائه اطلاعات کامل و اسناد مستدل به آژانس ثابت کرد که EBW برای مصارف غیر نظامی در صنعت نفت و گاز، توسعه داده شدند و به کار گیری فناوریهای گوناگون از جمله EBW در این عرصه که رویه های صنایع تخصصی هستند، مساله غیر عادی نیست.

ملاقات بان‌ کی‌مون با ظریف

ظریف روز پنج شنبه به وقت محلی با "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و طرفین در مورد آخرین وضعیت منطقه و تحولات افغانستان و عراق، تهدید روبه گسترش تروریسم و افراطی گری و روند مذاکرات هسته ای تبادل نظر کردند.

ظریف همچنین در این ملاقات گزارش اخیر دبیرکل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را خلاف روند واقعی و برنامه و اقدامات دولت ایران خواند.

وی با تشریح جایگاه ایران و تحولات و ویژ گی های مثبت و انحصاری جامعه ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، انتشار گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را مبتنی بر نگرش سیاسی دانست و اظهار داشت: اینکه در منطقه ما، فقط در مورد کشور ایران گزارش منتشر می شود قابل پذیرش نیست و تهیه چنین گزارش هایی تداوم نگاه سیاسی و دوگانه به مسایل حقوق بشر است.

ایران بازیگر مهمی در منطقه است

دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار ضمن تشریح اقدامات این نهاد در نقاط مختلف تصریح کرد: ایران نقش بسیار موثری دارد و بازیگر مهمی در منطقه است و می تواند برای حل مشکلات نقش سازنده ای را ایفا کند و استفاده از ظرفیت ایران باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


روز جمعه هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آمریکا) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیأت‌های 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای در مقر سازمان ملل برگزار و حدود 40 دقیقه به طول انجامید.

ظريف و اشتون حدود نيم ساعت، و عراقچي و اشميت نیز حدود نيم ساعت به با هدف رسیدن به چارچوب و نحوه مذاكرات طي روزهاي آتي به ملاقات و گفتگو پرداختند.

سپس جلسه دوجانبه با روسيه در سطح معاونين حدود ٤٥ دقيقه برگزار شد.

معاونان وزرای امور خارجه ایران و روسیه به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و سرگئی ریابکوف نیز گفت وگویی دوجانبه داشتند که 45 دقیقه به طول انجامید.

معاونان وزرای خارجه ایران و انگلستان نیز به مدت نیم ساعت به گفت وگو پرداختند.

سپس ظریف در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با بورگه برنده بورگ برنده، وزیر امور خارجه نروژ دیدار کرد.

در این ملاقات آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ و همچنین تحولات منطقه‌ای و همکاریهای دوجانبه فی ما بین مورد گفتگو قرار گرفت.

ظریف در این ملاقات اظهار داشت: در صورتی که طرف مقابل آمادگی اتخاذ تصمیمات سخت را داشته باشد امکان رسیدن به توافق حتی قبل از ۳ آذر وجود دارد.

وی تهدید گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را جدی دانست و افزود: باید از این سیاست توهمآمیز که با تقویت یک گروه تروریستی قادر به دفع تهدیدات گروه تروریستی دیگری باشیم پرهیز کرد.

وزیر امور خارجه نروژ نیز در این دیدار اظهار داشت: اگر هوشیاری و دخالت به‌موقع ایران در مقابله با تهدید گروه داعش نمی‌بود این گروه بر بسیاری از مناطق مهم و استراتژیک سوریه و عراق سلطه می‌یافت.

وزیر امور خارجه نروژ در پاسخ به تاکید ظریف مبنی بر توجه بیشتر به حل مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم آن کشور و ضرورت حل آن‌ها وعده داد این موضوع را با جهات ذیربط در کشورش پیگیری و در جهت حل آن‌ها تلاش نماید.

بعد ازظهر روز جمعه وزیر امور خارجه اسپانیا با حضور در محل اقامت ظریف با وی دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات ظریف با انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در برخورد با مقوله تروریسم و گروه‌هاى تروریستی فعال در سوریه و عراق اظهار داشت: آمریکا و غرب با ادامه سیاست‌هاى گذشته خود قادر به حل مسئله تروریسم نخواهند بود.

وزیر خارجه کشورمان همچنین افزود: نمى‌توان با تروریست‌ها در سوریه مبارزه کرد و بطور همزمان در جهت تضعیف دولت مرکزى آن کشور اقدام نمود.

وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با تمجید از نقش موثر منطقه‌اى ایران، عدم دعوت از کشورمان براى حضور در اجلاس اخیر پاریس را نادرست خواند.

مارگالو با تاکید بر دعوت خود از وزیر خارجه کشورمان براى انجام سفر به اسپانیا، این سفر را گام مهمى در توسعه روابط دوجانبه در ابعاد مختلف دانست.

روز شنبه عراقچی با کلیدی خواندن موضوع غنی سازی و باقی ماندن اختلافات در این مورد و نیز مراکز اراک و فوردو تصریح کرد: درباره همه موضوعاتی که در حال مذاکره هستیم مشکلاتی وجود دارد و تفاهم هنوز بدست نیامده است، در حال حاضر هم در مورد غنی سازی و ظرفیت غنی سازی که یکی از موضوعات کلیدی است، و هم در مورد اینکه چگونه تحریم‌ها برداشته خواهد شد، در حال مذاکره هستیم.

با کوتاه شدن صف دیدار با وزیر خارجه ایران نوبت به "نیکولای ملادنف" نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق رسید.

ظریف در این دیدار بر تدبیر و هوشمندی جمهوری اسلامی و تاثیر آن بر تحولات منطقه بالید و گفت: در تحولات اخیر و زمانی که دیگران مشغول تدارک برگزاری یک اجلاس نمایشی بودند، عملا و بطور جدی از دولت و مردم عراق برای رفع تهدید فوری گروه تروریستی داعش حمایت کردیم.

ملادنف نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز در این دیدار با اشاره به شرایط سخت و پیچیده عراق تاکید کرد: هرگونه دخالت خارجی در این کشور می تواند شرایط فعلی را دشوارتر کند.

درادامه گفتگوهاى دو جانبه هياتهاى ايران و گروه ٥+١ ازصبح دیروز ديدارهاى دوجانبه جمهوری اسلامی ايران و آمريكا پيرامون موضوع هسته‌اى در سطوح مختلف كارشناسى و معاونين وزرا خارجه برگزار شد و از ساعت ١٤ بوقت نيويورك در هتل محل برگزارى، مذاكرات طرفين ادامه پيدا كرد
.

همچنین معاون دبير كل در امور امداد و كار سازمان ملل و خوزه آنتونيو كوري برنا
Jose Antonio Kuriberena  و وزير امور خاجه مكزیک با حضور در محل اقامت "ظريف" با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفتگو كردند.

ظريف در اين ديدار لزوم تسريع در تامين نيازهای اساسي مردم غزه و تسهيل شرايط و راههای امدادرسانی را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به طولاني بودن امور اجرايي روند كمك رساني كشورها به فلسطينيان ساكن غزه، سرعت عمل و سهولت در ارسال كمك‌ها را يك قدم اساسی در كمك به بهبود شرايط غزه دانست.

وزیر خارجه عربستان هم در فرصت پیش آمده موفق به دیدار با وزیر خارجه ایران شد، او سعی کرد چون دیگران روابط کشورش با ایران را محکم کند
.
دو طرف در اين ديدار افزايش تبادل نظر و تماس في مابين را مثبت ارزيابی كردند.

ظريف و سعود الفيصل همكاری و همبستگی هرچه بيشتر جهان اسلام برای گذار از دوران كنونی و حل مسائل و معضلات كه وجهه و تصوير اسلام و مسلمانان را هدف قرار داده است، ضروری برشمردند.

ظريف با خطير خواندن شرايط جاری در منطقه و تهديدات و تحركاتی كه با هدف ايجاد تفرقه و كينه جويی در جهان اسلام صورت مي گيرد، سياست و راهبرد دولت جمهوري اسلامی ايران در خصوص همسايگان و منطقه را تشريح كرد.

ظريف تصريح کرد: بايد سم تفرقه و افراطی گری را بي اثر نمائيم.

وزير امور خارجه عربستان نيز با تشريح ديدگاههای كشورش نسبت به سابقه و روند مناسبات فی مابين خاطر نشان کرد: ايران يك ملت و تمدن بزرگ است و دو كشور به هم نياز داريم و همكاری با يكديگر در جهت منافع اسلام خواهد بود.

روز یکشنبه برای ظریف، روز پر دیداری بود، وی و نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب نیز پيرامون آخرين تحولات منطقه‌ای، فعاليت های تروريستی و افراطی و موضوع ائتلاف بين المللی ضد داعش گفتگو و تبادل نظر كرد.

وی طرح بحث‌های اختلاف برانگيز ميان شيعه و سنی را شیوه‌ای برای به انحراف كشاندن مبارزه با تروريسم و افراطي گری خواند.

نفری بعدی که  با وزیر خارجه ایران دیدار کرد"اينيس كاسيليده" وزير خارجه قبرس بود.

كاسيليده با اشاره به روند مذاكرات هسته‌اى كشورمان با ١+٥ ابراز اميدوارى کرد گفتگوهاى جارى به راه حل مطلوبى كه در بر گيرنده حقوق اساسى جمهوری اسلامی ايران باشد، منتهى گردد..

در ششمین روز مذاکرات نیویورک "ظریف" و "کری" وزیران خارجه ایران و آمریکا به مدت یک ساعت و نیم در هتل "والدورف آستوریا" دیدار کردند. 


پس از این دیدار که پشت درهای بسته برگزار شده بود، رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته بود نامش فاش نشود، اعلام کردند: طرفین در این دیدار، علاوه بر مسئله مذاکرات هسته‌ای در مورد تهدید گروه تروریستی "داعش" نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: آن‌ها ابتدا ملاقات دو نفره‌ای داشتند و سپس "ویلیام برنز" قائم مقام وزیر خارجه و "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه در طرف آمریکایی و"عباس عراقچی" و "مجید تخت روانچی" معاونین وزیر خارجه طرف ایرانی به آن‌ها ملحق شدند.

شایان ذکر است همزمان با هفتمین روز نشست نیویورک، رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

در هفتمین روز سفر دیپلماتهای ایرانی به نیویورک، وزرای خارجه کشورهای ایسلند، اوکراین، انگلیس، امارات، پاکستان و ترکمنستان بودند که به نوبت با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ملاقات کردند.

ابتدا وزيران خارجه ايران و انگليس طي ملاقاتی در نيويورك در زمينه آخرين وضعيت مذاكرات هسته ای تبادل نظر كردند.

همچنين موضوع بازگشايی سفارت دو كشور، اقدامات و مراحل اجرايی و روند پيشرفت كارها در اين خصوص طی اين ديدار مورد بررسي قرار گرفت و تداوم گفتگوها و پيگيری امور مورد تاكيد دو وزير واقع شد.

سپس وزیر خارجه اوكراين با ظریف ملاقات و درباره آخرين وضعيت اوكراين، برقرارى آتش بس و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظركردند.

ظریف در پایان ابراز امیدواری کرد تا وضعیت اوکراین با استفاده از راه حل های سیاسی استقرار پیدا کرده و ثبات لازم به آن کشور بازگردد.

بعد از اوکراین نوبت ایسلند شد، تا وزیر خارجه‌اش با وزیر خارجه ایران ملاقات کند. آنها در این دیدار درباره زمينه هاى همكارى مشترك در حوزه دوجانبه و بين المللى مديريت منابع آبى،انرژى و ماهيگيرى گفتگو و تبادل نظر كردند.

"رشید مردف" وزیر خارجه تركمنستان نفر بعدی بود که صبح دیروز در نيويورک با وزیر خارجه ایران ديدار و ضمن مرور ابعاد مختلف روابط فيمابين،آمادگى خود را براى ارتقای مناسبات بويژه در زمينه هاى انرژى، حمل و نقل ريلى و جاده اى اعلام کرد.

ظريف نیز با اشاره به زندانيان ايرانى در تركمنستان خواستار رسيدگى به وضعيت آنان و يافتن راههاى مناسب جهت تسهيل آزادى آنان شد.

وزيرخارجه تركمنستان نيز پيگيرى اين مشكل را از مراجع ذيربط كشورش مورد تاكيد قرار داد.

نفر بعدی ملاقات با وزیر خارجه ایران، همتای ظریف از کشور همسایه ایران، پاکستان بود. در این دیدار دو طرف با يكديگر پيرامون آخرين تحولات غرب آسيا، افغانستان، روند مذاكرات هسته‌اى،همكاريهاى مشترك گفتگو و تبادل نظر كردند و بر ضرورت افزايش حجم مبادلات تجارى،تقويت همكاريهاى وزارتخانه هاى ذيربط براى پيشبرد پروژه خط لوله گاز و همچنين افزايش امنيت مرزها به منظور پيشگيرى از قاچاق موادمخدر، تردد غيرقانونى و اقدامات گروههاى تروريستى تاكيد كردند.

دیدارهای دیروز صبح با وزیر خارجه ایران تمامی نداشت، تا جایی که گذر زمان به ظهر رسید و دیدارها برای ملاقات با ظریف ادامه داشت! نفر بعدی صف دیدار با وزیر خارجه حمهوری اسلامی وزيرخارجه امارات عربی بود. در اين ملاقات روند مناسبات دوجانبه تقويت همكاری و پيگيري و اجرای توافقات كميسيون همكاريهای اقتصادی مورد تأكيد قرار دادند.

وزيرخارجه كشورمان در اين ديدار تصريح كرد: تهديد جاری عليه همه منطقه است و برخورد جدی با آن، مشورت و همكاری هرچه بيشتر كشورهای منطقه را مي‌طلبد.

دیدار  دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی با ظریف

"ظريف" و"اياد مدني" دبيركل سازمان همكاريهاي اسلامي دیروز ضمن تبادل نظردر مورد تحولات منطقه اي،فعاليت و جنايات تروريستها در عراق و تهديدات و خطرات ناشي از اقدامات تروريستي وافراطي گري را خطري جدي عليه وجهه و منافع جهان اسلام يرشمردند.

در اين ديدارضرورت توجه جدي و اقدامات كشورهاي اسلامي براي صيانت از اعتبار و وجهه اسلام و مسلمانان درسراسر جهان و همبستگي و وحدت كشورهاي اسلامي براي توقف جنايات تروريستها مورد تأكيد دو طرف قرار گرفت.

ظريف لزوم برخورد درست و جامع و توقف اقدامات اشتباه گذشته را ضروري خواند.

وی با هشدار نسبت به خطر توسعه تروريسم و افراطي گري در منطقه گفت : جهان اسلام بايد از فرقه گرايي جلوگيري كرده و فعالانه و ريشه اي با پديده شوم تروريسم و افراط برخورد كند.

ظريف در اين ملاقات تصريح كرد: رقابتها در منطقه بايد به منافع مشترك و دوستي تبديل شود. از دیگر برنامه‌های روز دوشنبه ظریف در نیویورک بود.

"ظريف" و"اياد مدني" دبيركل سازمان همكاريهاي اسلامي دیروز ضمن تبادل نظردر مورد تحولات منطقه‌اي، فعاليت و جنايات تروريستها در عراق و تهديدات و خطرات ناشی از اقدامات تروريستی وافراطی گری را خطری جدی عليه وجهه و منافع جهان اسلام برشمردند.

در اين ديدار ضرورت توجه جدی و اقدامات كشورهای اسلامی براي صيانت از اعتبار و وجهه اسلام و مسلمانان درسراسر جهان و همبستگی و وحدت كشورهای اسلامی براي توقف جنايات تروريستها مورد تأكيد دو طرف قرار گرفت.

ظريف لزوم برخورد درست و جامع و توقف اقدامات اشتباه گذشته را ضروری خواند.

وی با هشدار نسبت به خطر توسعه تروريسم و افراطي گری در منطقه گفت : جهان اسلام بايد از فرقه گرايی جلوگيری كرده و فعالانه و ريشهاي با پديده شوم تروريسم و افراط برخورد كند.

ظريف در اين ملاقات تصريح كرد: رقابتها در منطقه بايد به منافع مشترك و دوستي تبديل شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار