رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور خبر داد

افزایش ماموریت‌های حوادث ترافیکی در 6 ماه نخست/ تدوین سند ملی مدیریت اورژانس‌های بیمارستانی

صابری نیا با بیان اینکه تعداد ماموریت‌های اورژانس کشور در نیمه نخست سال نسبت به سال گذشته 3.9 افزایش یافته است، گفت: بخش عظیمی از این ماموریت‌ها مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ امین صابری نیا رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور امروز در نشست خبری این مرکز در جمع خبرنگاران گفت: مرکز مدیریت حوادث از چند بخش شامل حوادث ویژه، نظارت بر حوادث غیر مترقبه، اورژانس پیش بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی و پیشگیری از حوادث تشکیل شده است.

وی ادامه داد: امسال تعداد کل پایگاه‌های امدادی اورژانس نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده به طوری که این تعداد از 2 هزار و 59 به 2 هزار 88 رسیده است که به تفکیک تعداد پایگاه های شهری از 797 پایگاه به 812 پایگاه و تعداد پایگاه‌های جاده‌ای از هزار و 262 به هزار و 276 پایگاه افزایش پیدا کرده است.

صابری نیا با بیان اینکه ماموریت‌های اورژانس کشور به خصوص ماموریت‌های مربوط به تصادفات نسبت به سال گذشته 3.9 درصد افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: بخشی از این افزایش به دلیل افزایش سطح پوشش خدمات مربوطه است طبق آمار ماموریت‌های جاده‌ای در 6 ماهه اول امسال 2.6 و ماموریت‌های شهری 5 درصد افزایش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در بحث اورژانس بیمارستانی نظارت بر عملکرد اورژانس افزایش یافته است چرا که در راستای اجرای طرح تحول میزان مراجعه مردم به اورژانس های بیمارستانی با افزایش روبرو بوده بنابراین برای انجام بهتر مدیریت اورژانس بیمارستانی برنامه سند ملی مدیریت اورژانس بیمارستانی در حال نهایی شدن است تا بتوانیم با این برنامه یک مدیریت منسجم را در اورژانس‌های بیمارستانی ایجاد کنیم.

وی به طرح امداد ساحلی اشاره و اظهار داشت: با توجه به افزایش مراجعات به شهرهای شمالی کشور طرح امداد ساحلی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان اجرا شده که مجموعا 37 کمپ امداد ساحلی، در این استانها حضور دارند که آمار مراجعه به این کمپ‌ها هزار و 388 مورد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: در بحث اورژانس بیمارستانی اصلاح فرآیند تریاژ در دستور کار قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک یک الگوی مناسب از تریاژ بیماران اورژانسی در بیمارستان‌ها به کل دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. همچنین تدوین استانداردهای تجهیزات بیمارستانی در اورژانس یکی دیگر از برنامه‌های است که در حال نهایی شدن است.

صابری نیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آمادگی اورژانس کشور در حوادث اورژانس هسته‌ای گفت: ما در بخش اورژانس آمادگی‌های لازم را در این زمینه داریم سال گذشته ما مانوری را در اصفهان و کاشان اجرا کردیم تا ببینیم سطح آمادگی‌مان در چه سطح است که نتایج رضایت بخش بوده باید توجه داشت که در زمینه اورژانس هسته ای مسئله مهم آموزش‌های مکمل است که نیروهای مربوطه آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ تجهیزات امدادی در زمینه اورژانس هسته‌ای ما مشکلی نداریم و تمام تجهیزات لازم را داریم.

بحث ایمنی بیماران در اورژانس‌های بیمارستانی در اعتبار بخشی لحاظ می‌شود/درج سطح علمی تکنیسین‌ها ی اورژانس روی لباس فرم 

صابری نیا در ادامه گفت: تدوین بانک اطلاعات تدوین طب اورژانس، بازبین استاندارد داروهای مورد استفاده در اورژانس، برنامه مدیریت تخصصی بودجه بهسازی اورژانسهای پیش بیمارستانی،تکمیل بسته آموزش نیروهای تخصصی اورژانس، ابلاغ کارگروه بهداشت و درمان در حوزه سلامت، تدوین شاخص‌های ارزیابی توانمندی‌های تخصصی در حوزه سلامت، تدوین چک لیست مخاطرات در حوزه بیمارستانی و پیش بیمارستانی از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه از امسال در بحث اعتبار بخشی بیمارستان‌ها ایمنی بیماران در اورژانس‌های بیمارستانی با ۱۴۵ شاخص لحاظ می‌شود افزود: طرح لباس اورژانس به صورت عملیاتی در حال تعریف است به طوری که در لباس نیروهای اورژانس سطح علمی و تکنیسین‌ها درج می‌شود. در واقع این علامت‌ها به صورت پایه مقدماتی، پایه میانی، ارشد میانی خبره و عالی بر روی لباس‌ها درج می‌شود. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از نیروی خانم در جایگاه تکنسین اورژانس عنوان کرد: ما باید برای استفاده از نیروی خانم در اورژانس و ماموریت‌ها ایمنی ان‌ها را حفظ کنیم در واقع باید ضریب اطمینان بالا داشته باشیم که هنوز این امر امکان پذیر نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار