از مجموع 36 کیسون مورد نیاز برای ساخت دیواره اسکله بندر خدماتی صادراتی تنبک تاکنون 30 قطعه تولید شده که به زودی پس از آمادهسازی 6 قطعه دیگر، عملیات آبگیری حوضچه و انتقال کیسونها به دریا اجرا خواهد شد.
هرکدام از این کیسونها در خشکی پنج هزار تن وزن دارند، که پس از شناور شدن و حمل به دریا و نصب در محل مورد نظر، این وزن تا دو برابر افزایش مییابد.
استفاده از کیسون برای ساخت بندر و موجشکن در دنیا در نقاطی از دریا که دارای عمق زیاد است دارای صرفه اقتصادی بالایی است و بندر خدماتی صادراتی تنبک در استان بوشهر نیز از جمله بنادری است که عمق زیاد آب در این منطقه استفاده از روش کیسون برای ساخت اسکله را دارای امتیاز ویژه کرده است.
پیشنهاد استفاده از این روش بندرسازی برای پروژه بندر خدماتی صادراتی تنبک توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) به شرکت نفت داده شد و مورد موافقت کارفرما قرار گرفت و هماکنون به عنوان نخستین بار در خاورمیانه به صورت جهادی توسط موسسه عمران ساحل قرب نوح (ع)در حال اجراست.
به غیر از کیسونهای مذکور30 قطعه کیسون کوچکتر نیز ساخته شده است که در بخشهای مختلف بندر تنبک استفاده خواهد شد.
کیسون مکعبی درونتهی از جنس بتن مسلح است که در حوضچهای خشک در کنار دریا ساخته میشود و پس از شناور شدن در درون حوضچه، به وسیله یدککش به دریا حمل و از طریق سنگریزی، در محل مورد نظر در دریا غرق و بدین ترتیب نصب میگردد.
روش کیسونسازی از پیشرفتهترین روشهای اسکلهسازی در دنیاست که در سرعت عمل، دقت و استحکام از امتیاز ویژهای برخوردار است.
کیسونسازی و استفاده از کیسونهای بتنی با وزن فوق سنگین برای ساخت بندر و اسکله، به دلیل پیچیدگی و حجم عظیم کار، در دنیا تنها در انحصار چند شرکت معدود بینالمللی است و اجرای چنین پروژهای با این پیچیدگی و صعوبت توسط جهادگران عرصه سازندگی در موسسه عمران ساحل قرب نوح(ع) در حال انجام است.
انتهای پیام/