واشنگتن پست نوشت بارقه های امید به لغو تحریم‌ها، نمایندگان شرکت‌های تجاری و بازرگانی را روانه ایران کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به قلم "جرمی کان" نوشت هتل اسپیناس تهران، محل تبادل نظر نمایندگان تجاری دیگر کشورها با همتایان ایرانی شان است و این روزها با مشاهده بارقه‌های امید به لغو تحریم‌ها، پیدا کردن اتاق خالی در این هتل دشوار شده است.

سروش ضیاوالا وکیل مقیم لندن و متخصص مقررات تحریم ها که مکرر به تهران سفر می‌کند، گفت: همه هتل های پنج ستاره، پر از نمایندگان شرکت های خارجی است که به دنبال موقعیتی برای خود هستند تا با ایران مراوده بازرگانی داشته باشند.

"امیر سیروس رزاقی" رئیس گروه تجاری آرا که یک شرکت مشاوره در تهران است و اطلاعات بازار و بازرگانی را به مشتریان می دهد، می گوید شاهد افزایش تعداد نمایندگان شرکت های بازرگانی غربی در ایران بوده است. 

در ماه فوریه، گروهی متشکل از نمایندگان 100 شرکت فرانسوی از جمله گروه مهندسی آلستوم، شرکت خودروسازی رنو و شرکت مخابراتی اورنج به تهران سفر کردند. این بزرگترین تیم تجاری خارجی بود که این کشور تا کنون میزبان آن بوده است. گروه هایی از کانادا، اروپا و آمریکا نیز به ایران آمده اند. شرکت هایی که زمانی در ایران فعال بودند، نظیر شرکت نفتی بزرگ توتال و آرسلورمیتال که بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است، تمایل خود را برای بازگشت به این کشور اعلام کرده اند.

واشنگتن پست نوشت: ایران، ممکن است در آستانه گشایشی به روی بازرگانی خارجی قرار داشته باشد. چارلز رابرتسون اقتصاددان ارشد در شرکت سرمایه گذاری رنسانس کپیتال که در لندن واقع است، ایران را با ترکیه سال 2004 مقایسه کرد، زمانی که بازاری نوظهور در این کشور زمینه رشد اقتصادی چشمگیر را فراهم کرد. آنچه این سرمایه گذاران را دلگرم ساخته، دستاورد دیپلماتیکی است که ممکن است راه را برای لغو تحریم ها هموار کند. 

ایران 76 میلیون نفر جمعیت دارد که رقمی مشابه ترکیه است. ایران هر دو زیرساخت فیزیکی و مالی را دارد.

متیو اسپیواک مشاور در گروه راهبردی فرانتیر می گوید: اینکه شما برنامه ای برای سرمایه گذاری در ایران نداشته باشید یا به آن فکر نکرده باشید، موجب می شود شما در روند موجود عقب بمانید.

از جمله شرکت هایی که برای سرمایه گذاری در ایران خیز برداشته، شرکت کانادایی "بمباردیر" است. دولت ایران اعلام کرده است به دنبال خرید چهارصد هواپیمای مسافربری است تا در 10 سال آینده ناوگان خود را ترمیم کند. شرکت بمباردیر دراین عرصه به خوبی می تواند رقابت کند.

کریستوف دومارژری مدیر اجرایی شرکت توتال درباره بازگشت به ایران، گفت: زمانی که فعالیت در ایران قانونی بشود و قراردادها رضایت بخش باشد، من دلیلی نمی بینم که توتال خود را از احتمال رقابت با رقبای انگلوساکسون در ایران محروم کند.

در این میان لابی هایی همچون گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» نیز وجود دارند که به شدت برای بر هم زدن فضای موجود  برای تعامل بازرگانی با ایران تلاش می کنند. 

بسیاری از قوانین محدود کننده تجارت با ایران، قبل از شکل گیری نگرانی ها از برنامه هسته ای این کشور، تدوین شده اند و به حمایت ادعا شده ایران از تروریسم و اقدام آن در نقض حقوق بشر مرتبط هستند. جنگ طلب های ضد ایران در کنگره ممکن است تلاش کنند با توسل به این قوانین، محدودیت های ایران را حفظ کنند. 

واشنگتن پست در پایان نوشت: در هر حال، در تهران و در سالن پذیرش هتل اسپیناس، طرح مشترک اقدام توانسته است جوی تازه ایجاد کند. 

انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار