آشوب و بحرانی که امروز جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و از استراتژی آمریکا در منطقه ناشی شده است، تنها به کشتار، ویرانی و ترور ملتها، محدود نیست؛ بلکه آشفتگی قطعنامه ها، بیانیه ها و اصطلاحات و نیز، آشفتگی هدف دار در مفاهیم و سوء برداشت از متن ها به شکلی بی سابقه در روابط بین المللی را شامل می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه "تشرین"؛ آشوب و بحرانی که امروز جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و از استراتژی آمریکا در منطقه ناشی شده است، تنها به کشتار، ویرانی و ترور ملت ها، محدود نیست؛ بلکه آشفتگی قطعنامه ها، بیانیه ها و اصطلاحات و نیز، آشفتگی هدف دار در تعابیر، مفاهیم و سوء برداشت از متن ها به شکلی بی سابقه در روابط بین المللی را شامل می‌شود.

اکنون، سه سند محکم وجود دارد که بر آشفتگی در تعامل با قوانین بین المللی که باید به روابط بین المللی حکم دهد، تاکید می کند؛ این مستندات سه گانه، عبارتند از طرح اوباما، بیانیه نشست جده و نشست پاریس؛ در حقیقت، ضرورتی برای تحلیل بیانیه ی جده وجود ندارد؛ چراکه وابستگان آمریکا، از استراتژی مطرح شده در طرح ائتلافی اوباما، استثنا نیستند؛ اما بیانیه ی پاریس، به دلیل مشارکت روسیه و چین در آن، در برخی نکات دهگانه ی خود، اندکی متمایز است؛ این بیانیه، بر قطعنامه ی 2170 شورای امنیت و مرجعیت و سندیت شورای امنیت در مبارزه با تروریسم تاکید دارد و همچنین، به طور جداگانه به سوریه نپرداخته و به همان قطعنامه ی مذکور به به سوریه و عراق، باهم مربوط می شود، اکتفا کرده است، ولی بیشتر بندهای دیگر آن، با دیدگاه آمریکا مطابقت دارد و بحث اصلی آن در خصوص طرح ائتلافی اوباماست که از چهار پارگراف تشکیل شده است: 

1. این طرح، قطعنامه شورای امنیت را یادآور نشده که این خود، با توجه به اینکه این قطعنامه به هیچ دولتی اجازه ی اجرا نداده و فصل هفتم آن بر مرجعیت شورای امنیت، در اتخاذ تدابیر نظامی، تاکید دارد، بر یکجانبه گرایی آمریکا در منطقه تاکید می کند. 
2. شورای امنیت، به هیچ سازمانی، قانونا اجازه نقض که حق حاکمیت سوریه را نمی دهد؛ چراکه ماده ی 42 فصل هفتم که در خصوص تدابیر نظامی علیه هرکه صلح و امنیت دولت ها را تهدید می کند، سخن می گوید، ماده ای اجرائی است، در حالیکه قطعنامه ی 2170قطعنامه ای لازم الاجراست و بر احترام به حاکمیت سوریه و عراق و نیز، استقلال آن به شکل واضح و صریح تاکید می کند.
3. این طرح بر "رهبری جهانی آمریکا"، تاکید می کند؛ چه کسی این اختیار را به او داده است؟ این ادعاء نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین المللی، بویژه اصل"حق حاکمیت برابر" دولت ها، به شمار می‌رود.
4. این طرح، در پاراگراف اول خود، بر هماهنگی با دولت عراق تاکید می کند، ولی در خصوص سوریه چنین چیزی را برنمی شمرد و اگر بخواهیم دقیق شویم، این متن، دست را باز گذاشته است؛ به گونه ای که اوباما می گوید: ما در سوریه، مانند عراق، علیه داعش اقدام نمی کنیم"؛ چنانچه آمریکا در عراق با دولت هماهنگی کند، بنابراین این جمله احتمال می دهد که اقدام در سوریه نیز، با هماهنگی دولت سوریه صورت گیرد؛ البته این فقط در روی کاغذ محتمل است، نه در نیت ها.!!


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار