به گزارش
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، سریال «دردسرهای عظیم » به کارگردانی برزو نیکنژاد این روزها نظر بینندگان
شبکههای تلویزیونی را به خود جلب کرده است. در این سریال شاهد زندگی
سادهای هستیم که با مشکلاتی که در جامعه وجود دارد برخی از افراد خانه
دچار مسائلی میشوند.
سریال به زبان ساده زندگی مردمی را روایت میکند که
زیر پوست شهر جریان دارد و به دلیل داشتن طنز موقعیت با بیننده ارتباط خوبی
برقرار کرده است. «فیروزه» مادری است سختگیر که نگرانیهایش درباره آینده
دخترش باعث شده زود از کوره در برود و بیش از دیگران حساسیت به خرج دهد.
مریم سعادت با ایفای نقش فیروزه بار دیگر تواناییهای خود را در عرصه
بازیگری به رخ کشید. او در حوزه تئاتر خوش درخشیده است و بازیهای
بهیادماندنی در ذهن تماشاگران به جای گذاشته است. سعادت با روی صحنه بردن
«کنسرت حشرات» توانست فضایی شاد برای خانوادهها و کودکان فراهم آورد.
سعادت قصد دارد بزودی کارگردانی یک سریال با موضوع کودک و نوجوان را آغاز
کند که درباره کار جدیدش صحبت نکرد. با هم درباره چگونگی نزدیک شدن به
مادری که سرپرست یک خانواده است، ایدههایی که میتوانست نقش را جذابتر
کند و حضور در سریالی که کارگردان آن اولین تجربه خود در مدیوم تلویزیون
را رقم میزند به گفتوگو نشستیم که از نظرتان میگذرد.
در سریال «دردسرهای عظیم» نقش مادری نگران و گاها بدجنس را ایفا
میکنید. کمتر دیده شده که شما چنین نقشهایی را بپذیرید با توجه به این
مطلب که اکثرا برای کودکان و نوجوانان کار میکنید و در این حوزه فعال
هستید.
با پیشنهاد آقای نیکنژاد نگرانی مادر در بازی هم نمود پیدا کرد. مادر
«بهار» نگران آینده بچهاش است، من هم سعی کردم این نگرانی در بازی به
صورت منطقی نمود پیدا کند. تلاش کردم فیروزه مادری باشد باورپذیر. در حال
حاضر مردم این مادر را میفهمند و از رفتارهای او عصبی نمیشوند. این
مادر قابل درک و قابل حس است. ممکن است مخاطب با رفتارهای این مادر موافق
نباشد اما شخصیت او غیرمنطقی و دور از ذهن نیست. زنی که در دوران جوانی
همسرش را از دست داده و جوانیاش را به پای بزرگ کردن دو فرزند گذاشته است.
این مادر مصائب زیادی را به دوش کشیده و حالا برای آینده دخترش نگران است.
دغدغههای قابل دسترس/ نگرانی از شغل ثابت
چقدر با این دسته از مادرها که سرپرست خانواده هستند ارتباط داشتید که بتوانید نقش را ایفا کنید؟
من به مسائل اطرافم خوب دقت میکنم. شیوه بازیگریام به این شکل است که
نقشهایی که بازی میکنم کاراکترهایی است که مابهازای بیرونی دارد. بسیاری
از افراد جامعه هستند که ممکن است دقیقا دغدغهشان مانند فیروزه دفترچه
بیمه نباشد، اما دغدغههای دیگری دارند. بیشتر دغدغههایی که افراد جامعه
دارند به دست آمدنی است و دور از ذهن نیست. بسیاری از افراد نگران شغل
ثابت، استخدام رسمی، مسکن، اجارهخانه و... هستند، فیروزه هم نگران وضعیت
کار دائم دامادش است که به نظرم خیلی طبیعی است و بسیار هم در بین
خانوادهها دیده میشود. مادرهایی که سرپرستی یک خانواده را برعهده دارند
خیلی زیاد هستند و اگر با آنها برخورد داشته باشیم خواهیم دید این افراد
اینقدر که نگران آینده دخترانشان هستند، نگران زن گرفتن پسرانشان نیستند.
این افراد بیشتر معتقدند دخترها سرنوشتشان شبیه به سرنوشت مادرانشان
خواهد بود اما مخالفتی با زندگی پسران خود نمیکنند و بیشتر نگران سرنوشت
اولاد دختر خود هستند.
«دفترچه بیمه » ایده بسیار خوبی بود که در سریال استفاده شده است. این ایده در فیلمنامه بود.
ایده دفترچه بیمه مربوط به خودم بود. روزی که برای تمرین رفتیم تا
آشنایی بیشتری با آقای نیکنژاد و نحوه کارشان پیدا کنیم من فکری کردم و
گفتم در این کار با توجه به هیجانات و نگرانیهای فیروزه از دستم استفاده
کنم البته برای یک المان مشخص، نه اینکه رفتارش تبدیل به کاریکاتور شود
که ایشان هم پذیرفت. «دفترچه بیمه داری » سؤالی است که هم دغدغههای مادر
را خوب نشان میدهد و هم با نوع حرکت دست و نحوه دیالوگ بار طنز موقعیت
دارد. البته سعی کردم کنترل شده از دستم استفاده کنم اما گویا بخشی از
کاراکترم شد و یک جاهایی پیشنهاد آقای نیکنژاد بود. مثلا قسمتی که من
دستهایم را شبیه به خواستن دفترچه بیمه درمیآورم اما با پرسش لطیف
میگویم من مثل کوه پشت دخترم ایستادم پیشنهاد آقای نیکنژاد بود. ایشان
حرکاتی که خوب است و میتواند برای مخاطب جذاب باشد را در ذهنش آرشیو
میکند و بموقع میخواهد تا بازیگر در زمان مقتضی از آن استفاده کند.
طنز موقعیت با طنز دستمالی شده متفاوت است
کارگردان برای اولین بار است در حوزه سریال فعالیت کرده. با توجه به سابقه خود در حوزه کارگردانی، ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟
نیکنژاد یکی از کارگردانان جوان این روزگار است که تقریبا میتوانم
بگویم میداند چه چیزی میخواهد و یک جورهایی کمنظیر است در کارش. هم
اشراف به دوربین را خوب میداند و هم اشراف به بازیها دارد. کارگردانهایی
که به بازی و طنز موقعیت توجه میکنند خیلی توجه به قاب تصویر و جزئیات
ندارند. فرشاد گلسفیدی از استثنائات تصویربرداری است. ایشان خیلی باسلیقه و
خوشاخلاق هستند و یکی از محسناتشان تند و فرز بودنشان است. خوشبختانه
گروهی حرفهای کنار هم جمع شدند. نیکنژاد به کاری که انجام میدهد مسلط
است و طنز را خوب میشناسد. طنز به مفهوم درست کلمه، نه از نوع لودگی و
طنز دستسوم و دستمالیشده. ایشان طنز موقعیت را بسیار خوب میشناسد و در
این کار به درستی از آن استفاده کرد. من خیلی خوشحالم با ایشان کار کردم.
فکر میکنم ایشان هم از کارم راضی است. به نظرم یکی از عواملی که باعث شد
«فیروزه» خوب جواب داده است و مردم او را دوست دارند این بود که ما به هم
اعتماد کردیم.
فیلمنامه روان و عادی بود
فیلمنامه چه ویژگی داشت که باعث شد کار را قبول کنید، با توجه به
اینکه کارگردان آن اولین بار بود که پشت دوربین یک سریال تلویزیونی قرار
میگرفت؟
من بخشهایی که از فیلمنامه آماده بود را خواندم. ویژگی عجیب و غریبی
نداشت، تنها روان و عادی بود. ولی اعتماد کردم به آقایان محمدی و مهام،
پیش از این با این دوستان کار کردهام. کارهایشان همیشه خوب بوده و با
اقبال بیننده مواجه شده است. آقای نیکنژاد را نمیشناختم اما ایشان
سالها دستیاری کارگردانهای مطرح را در کارنامه داشت. او مدیوم تلویزیون
را خوب میشناسد و بسیار دستیار قابلی هم بوده، طبیعی بود که اعتماد کنم و
خودم را به گروه بسپارم.
حس خوبی به مخاطب منتقل میشود
سریال هم توانست نظر بیننده را به خود جلب کند.
سریال یک کار اجتماعی است با موقعیتهای طنز که همه تلاش کردند در هر
جایگاهی که هستند به دقت کار کنند تا بتوانند نظر بیننده را جلب کنند.
تماشاچی هم با کار همراه شد و حس خوبی از سریال به مخاطب انتقال پیدا
میکند که خوشایند است.
بازیگران مقابل شما دو بازیگر جوان بودند که الناز حبیبی کمتر در این حوزه فعالیت دارد. کار کردن با جوانها چگونه بود؟
الناز حبیبی بسیار بازیگر مقابل خوبی بود، بسیار همراه است، جوانی است که
مثل بسیاری از جوانهای دیگر که با آنها کار میکنیم نیست. او خودش را در
اختیار کار میگذارد و یکی از جنبههای بسیار مثبتش اخلاق حرفهای او است.
آقای عزتی هم بازیگر خوبی است، پسر خوب و بااخلاقی است که میتوانیم
انعکاس این رفتارهایش را جلوی دوربین ببینیم.
شما یکی از داوران نمایش عروسکی بودید. کارها در چه سطحی بود؟
کارها امسال خوب بود. نمیتوانم درباره جشنواره صحبت کنم اما دوست دارم از
همین جا مخاطبانتان را به پیگیری جشنواره تشویق کنم. حتما کارها را دنبال
کنند.
بهتازگی پخش مجموعه «تعطیلات دوستداشتنی» از شبکه تهران آغاز شده. در آن کار هم مشاور هستید و هم نقش جادوگر را بازی کردید.
تعطیلات دوستداشتنی را 2سال پیش کار کردم. با وحید حسینی پیش از این نیز
همکاری داشتیم و یک سریال برای قشر بزرگسال کار کردیم. به دلیل فعالیت در
حوزه کودک مشاور کار هم بودم. نقش من در آن فیلم یک نقش فانتزی منفی است،
نقش هتلدار بدجنسی را بازی کردم که بچههایی قهرمان در قصه هستند که هر
وقت این هتلدار را میبینند به شکل جادوگر میبینند. در این کار دو گریم
داشتم.