معاون استاندار آذربایجان‌شرقی از وارد آمدن خسارات ۳ هزار میلیارد ریالی در بخش سرمازدگی امسال در شهرستان مرند برای کشاورزان غیر قابل جبران دانست و گفت: تا به امروز ریالی برای تامین خسارت کشاورزان پرداخت نشده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، تقی کرمی در جلسه کار گروه کشاورزی شهرستان این شهرستان با اشاره به مشکل کمبود آب آشامیدنی و آب کشاورزی و خشکسالی‌های چندین سال اخیر، سرمازدگی امسال که باعث افت شدید آب‌های زیرزمینی شده است، اظهار کرد: امسال برای طرح‌های عمرانی در بخش کشاورزی280 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون از این مبلغ 50 در صد تخصیص و پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال مابقی نیز تخصیص یاید.
 
وی افزود:  بیشتر این اعتبارات در بخش آب و خاک کشاورزی هزینه می‌شود اختصاص 35 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های پایاب سدهای شهید کلانتری و بناب مرند و 111 میلیارد ریا ل برای تسریع در اجرای شهرک دامپروری با پیشرفت 50 در صد پیشرفت عملیات اجرایی را از جمله این طرح‌ها ذکر کرد.
 
کرمی کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی را با داشتن بیش از 750 نفر افراد تحصیلکرده در بخش‌های مختلف کشاورزی مهم‌ترین نیازهای شهرستان مرند ذکر و تصریح کرد:  انتقال آب رودخانه ارس به دشت‌های هرزندات و یکانات مرند علاوه بر تحت پوشش قرار دادن بیش از 15 هزار هکتار از اراضی تشنه این دشت‌ها موجب اشتغال بیش از 30 هزار نفر را نیز فراهم می‌شود.
 
رئیس کار گروه کشاورزی شهرستان مرند ظرفیت‌های این شهرستان را در زمینه تولید زعفران، پسته، آفتابگردان و زردآلو به عنوان قطب تولید در استان آذربایجان‌شرقی برشمرد.
 
کرمی از وارد آمدن خسارات 3 هزار میلیار ریال در بخش سرمازدگی و 40 میلیارد ریال در بخس خشکسالی امسال در شهرستان مرند برای کشاورزان غیر قابل جبران دانست.
 
وی افزود: هنوز ریالی برای تامین این خسارات به کشاورزان در مرند پرداخت نشده است
 
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مرند با ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی در شهرستان مرند به عنوان دومین شهر با دارا بودن 25 هزار هکتار اراضی زراغی و 11 هزار و 500  هکتار باغی سالانه با تولید بیش از 255 هزار تن انواع محصولات کشاورزی زراعی گفت: تمام محصولات سردرختی بیمه شده به ارزش 25 میلیارد ریال پرداخت شده است.
 
جلال رحیم زاده گفت: با توجه به کمبود آب در منطقه دولت تدبیر و امید برای توسعه بخش کشاورزی و استفاده بهینه الگوی مصرف آب برای هر هکتار 50 میلیارد ریال کمک بلاعوض می‌کند.
 
انتهای پیام/ز
منبع:تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.