امروز در تاریخ؛

از ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس فرانسه تا زادروز فریدون مشیری

روز "دَحوالارض"، تهاجم بالگرد آمریکایی به کشتی خدماتی "ایران اجر"، اعلام ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس فرانسه، زادروز فریدون مشیری، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز30 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 25 ذی القعده 1435 هجری و 21 سپتامبر 2014 میلادی   است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تهاجم بالگرد آمریکایی به کشتی خدماتی "ایران اجر" در خلیج فارس (1366ش)
با ورود نیروهای نظامی آمریکا به خلیج فارس، آنان قصد داشتند که ضمن معرفی کردن ایران به عنوان کشور جنگ طلب، قطعنامه شدیداللحنی را به تصویب برسانند که شامل مجازات علیه کشور متخاصمی بشود که از اجرای مفاد قطعنامه 598 شورای امنیت خودداری کند. در مقابل، ایران نیز، ضمن اقدامات تلافی‌جویانه در برابر عراق، تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای تغییر و جابجایی بندهای قطعنامه 598 انجام می‌داد. بنابراین تشدید حملات عراق نیز در چهارچوب سیاست‌های این کشور و آمریکا معنا و مفهوم داشت. از این رو، دولت آمریکا به دنبال بهانه‌ای بود تا بتواند ایران را کشوری جنگ‌طلب به دنیا معرفی کند. بنابراین پس از چندین روز کنترل و شناسایی، اقدام به حمله به کشتی ایران اجر نمود. در 30 شهریور 1364، کشتی تدارکاتی و لجستیکی ایران، موسم به "ایران اجر" متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوی اسلامی ایران که از بندرعباس به سوی بندر بوشهر در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، از سوی دو فروند هلی‌کوپتر آمریکایی به اتهام مین گذاری، بدون هیچ هشداری مورد حمله قرار گرفت که طی آن، 4 تن از خدمه کشتی شهید و چهارتن نیز مجروح شدند، همچنین ده ملوان دیگر این کشتی را به ناو فرماندهی آمریکا در منطقه منتقل کردند. پس از این حادثه، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که چون این کشتی در حال مین گذاری بوده است، بر اساس قوانین متعارف، مستلزم برخورد بود. چند روز بعد، مجلس سنای آمریکا با حمایت از اقدام نظامی نیروی دریایی آمریکا، قانونی تصویب کرد که به موجب آن، نیروی دریایی آمریکا، حق داشت هر کشتی ایرانی را که سعی کند مانع از عبور کشتی‌های آمریکا شود، غرق نماید. تمامی این کارها، برای فشار به ایران برای قبول قطعنامه 598 توسط ایران و منزوی ساختن آن بود که به شکست منجر گردید.

اعلام ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس فرانسه (1373 ش)
در سال 1994 م (1373 ش) کشور فرانسه، علی‌رغم ادعای داشتن آزادی‌های فردی و اجتماعی و نیز دموکراسی، قانونی وضع کرد که دانش‌آموزان مسلمان در فرانسه، جهت ادامه تحصیل نباید از حجاب اسلامی استفاده کنند. این قانون بعدها گسترده‌تر شد و دانشگاه‌ها و مراکز دیگر این کشور را در بر گرفت. ممنوعیت حجاب در حالی در این کشور صورت می‌گیرد که هرکس در پذیرش و انجام عقاید دینی خود، تا آن‌جا که آسیبی به دیگران وارد نسازد، آزاد است و فرانسه با آن همه ادعای خود، این اصل مهم را نقض کرده بود.

زادروز فریدون مشیری،شاعر مشهور معاصر (1305ش)
فریدون مشیری در سی ام شهریور ۱۳۰۵ش در تهران به‌دنیا آمد. معروف‌ترین اثر وی، شعر "کوچه" نام دارد که در اردیبهشت ۱۳۳۹ش در مجله "روشنفکر" چاپ شد. این شعر از زیباترین و عاشقانه‌ترین شعرهای نو زبان فارسی است. او در سال ۱۳۳۳ش با خانم اقبال اخوان ازدواج کرد و اکنون دو فرزند به نام‌های بابک و بهار از او به یادگار مانده است.

روز "دَحوالارض"
روز دَحوُالارض برای اهل معنی و صاحبان سیر و سلوک، یکی از روزهای مهم سال است که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان اعمال زیادی برای این روز نقل می‌کند. از جمله می‌گوید: یکی از چهار روزی است که روزه‌اش بسیار سفارش شده است و این روزی است که رحمت خدا در زمین منتشر گردیده است.

تولد حضرت ابراهیم(ع) به نقل از امام رضا(ع)
منابع تاریخی در مورد محل‌ّ تولد حضرت ابراهیم اختلاف نظر دارند ، بعضی از مورّخین بر این‌باورند که ایشان در دمشق و در روستایی به نام «برزه» که در کوه قاسیون واقع است متولد گشت . درمقابل گروهی دیگر بر این عقیده‌اند که ایشان در منطقه بابل که سرزمین کلدانی‌ها در عراق است به دنیا آمده‌است . نظریه پذیرفتنی تر این است که ایشان در بابل متولد شده است . این که بعضی گفته‌اند که ایشان در توابع دمشق متولد شده از آن جا سرچشمه می‌گیرد که ایشان برای مساعدت و یاری رساندن به فرزند برادرش لوط رهسپار این منطقه گردید و در آن جا نمازخواند ، که همین امر عده‌ای را به این اعتقاد واداشت که تصور کنند ایشان در این منطقه متولد شده‌است . ابراهیم پس از آن که پدرش به هفتاد و پنج سالگی رسید به دنیا آمد . وی فرزند ارشد خانواده آزربود . هنگامی که به سن‌ّ جوانی رسید با «سارا» ازدواج کرد .

خروج پیامبر اکرم(ص) از مدینه به قصد حجة الوداع(10 ق)
از طرف پیامبر اکرم(ص) در ماه ذیقعده‌ی سال دهم هجری قمری به اهالی مدینه و قبیله‌های اطراف اعلام شد که امسال، آن حضرت قصد زیارت خانه‌ی خدا و برپایی مراسم حج را دارد. به همین جهت، تعداد زیادی از مسلمانان به همراه آن حضرت عازم مکه شدند. پیامبر اکرم(ص) در روز 25 ذیقعده‌ی سال دهم هجری قمری از مدینه حرکت نمود و در مکانی به نام ذوالحلیفه احرام بست. تمام همسران آن حضرت و یگانه دختر گرامیش، حضرت فاطمه(س) در این سفر همراه پیامبر(ص) بودند. حضرت علی(ع) نیز پس از مأموریت جهادی و تبلیغی در منطقه‌ی یمن، به دستور پیامبر اکرم(ص) در مراسم بزرگ حجةالوداع حضور یافت. چون حجّ این سال آخرین حج پیامبر اکرم(ص) بود به حَجَّةُالوِداع مشهور گردید. پس از پایان مراسم حجةالوداع هنگام بازگشت به مدینه، در مکانی به نام غدیر خم،پیامبر اکرم(ص) در اجتماع یکصد هزار نفری، حضرت علی(ع) را به فرمان خداوند متعال به جانشینی خودمنصوب فرمود و همگان با امیرالمؤمنین علی(ع) بیعت کردند.

درگذشت "میرزاعیسی قائم مقام فراهانی" وزیر نامدار عهد فتحعلی شاه قاجار(1237 ق)
میرزا عیسی قائم مقام فراهانی پدر میرزا ابوالقاسم قائم مقام، مشهور به "میرزا بزرگ" از وزرای نامی‌ایران در عهد فتحعلی شاه قاجار بود. وی ادیب و دانشمندی فاضل به شمار می‌رفت و شخصیتی کاردان و با تدبیر بود و برای انجام امور اصلاحی کوشش فراوان انجام داد. اثباتُ النَّبَویةُ الخاص+ه، احکام الجهاد و اسباب الرشاد و الجهادیة الصغری (که دیباچه‌ی این هر دو کتاب اثر میرزا ابوالقاسم قائم مقام، پسر وی می‌باشد) از جمله آثار میرزا عیسی قائم مقام فراهانی است. میرزا عیسی قائم مقام فراهانی پدر میرزا ابوالقاسم قائم مقام مشهور به میرزا بزرگ ، 189 سال پیش در 25 ذیقعده 1237 قمری به علت ابتلا به بیماری وبا از دنیا رفت و در بقعه شاه حمزه در تبریز به خاک سپرده شد.

روز جهانی صلح

تولد "کریسْتُف کلُمْبْ" دریانورد و مکتشف معروف ایتالیایی (1451م) (ر.ک: 20 مه)
کریستوف کلمب (۱۴۵۱ - ۲۰ مه ۱۵۰۶) سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قاره‌ی آمریکا را کشف کرد. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد، در سال ۱۴۹۲ میلادی با سه کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید. کلمب هرگز ندانست که قاره‌ای ناشناخته را کشف کرده است. کریستف کلمب از چهره‌های بحث برانگیز تاریخ است. برخی – از جمله اکثر سرخ‌پوستان آمریکا – او را مسئول مستقیم یا غیرمستقیم کشتار ده‌ها میلیون نفر از مردم بومی و عامل استثمار آمریکا از سوی اروپا می‌دانند؛ در حالیکه دیگران وی را به خاطر نقش مؤثری که در گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایفا کرد می‌ستایند.

امضای قرارداد صلح بلگراد میان اتریش و امپراتوری عثمانی (1739م)
سرزمین اتریش در طی سال‌های متمادی، زیرنظر اسپانیا و امپراتوری روم قرار داشت تا این‌که از سال 1700م مردمان این سرزمین به عنوان یک قدرت در اروپا عرض اندام کردند. در این میان نبردهای پی‌درپی میان لشکریان اتریش و عثمانی به وقوع پیوست و هر از چندی یکی از دو کشور، برای تصاحب سرزمین‌های بیشتر علیه دیگری وارد جنگ می‌شد. در سال‌های اولیه قرن هجدهم میلادی، هنگامی که اتریش از جانب مرزهای غربی خود احساس آرامش نمود، قصد تصرف نواحی شرقی را در سر داشت. این امر باعث نبرد بین نیروهای اتریش و عثمانی گردید که در نهایت به عقد قرارداد صلح بلگراد در 21 سپتامبر 1739م انجامید. به موجب این قرارداد که عامل اصلی آن دولت فرانسه بود، بسیاری از متصرفات اتریش در شرقْ به عثمانی واگذار شد و مرزهای دو طرف تعیین گردید. این عهدنامه تا آغاز قرن بیستم و پایان جنگ جهانی اول پابرجا بود تا این‌که پس از جنگ جهانی اول، هر دو امپراتوری اتریش و عثمانی فرو پاشیدند.

زادروز قوام نکرومه؛ مبارز نامی و پایه گذار استقلال غنا (1909م)
دکتر قوام نکرومه سیاست‌مدار، مبارز نامی آفریقا و پایه‌گذار استقلال کشور آفریقایی غنا در تاریخ بیست و یکم سپتامبر سال ۱۹۰۹ میلادی به‌دنیا آمد. وی پس از اخذ دکترای رشته علوم اجتماعی در یکی از دانشگاه‌های امریکا، رئیس بخش دانشجویان آفریقایی در امریکا و کانادا شد و به فعالیت سیاسی روی آورد. وی در سال ۱۹۴۷م به سمت دبیر کلی حزب اتحاد غنا رسید ولی این حزب را به‌دلیل بی‌کفایتی و اختلافات داخلی رها کرد. نکرومه از آن پس، حزب ملی خلق را تأسیس کرد و به مبارزه علیه حضور انگلیسی‌ها در غنا پرداخت. نکرومه در سال ۱۹۵۱م در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسید و به نخست‌وزیری غنا دست یافت. وی در مارس ۱۹۵۷م که غنا به خودمختاری از انگلیس دست یافت، در سمت خود ابقا شد و غنا را به عضویت سازمان ملل رساند. نکرومه به‌دنبال استقلال غنا در سال ۱۹۶۰م، به ریاست‌جمهوری این کشور رسید ولی در ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۶م درحالی‌که در یک سفر رسمی به چین به‌سر می‌برد، به‌دنبال یک کودتای نظامی هوادار غرب، از قدرت خلع شد. وی سپس به گینه رفت و تا پایان عمر خود در آن کشور ساکن شد. قوام نکرومه سرانجام ۶ سال پس از کودتا در ۲۷ آوریل ۱۹۷۲م در سن شصت و سه سالگی در گینه درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار