امروز در تاریخ؛

از الحاق اسکاتلند به انگلیس تا آغاز هفته جهانی دریانوردی

هفته جهانی دریانوردی، محاصره منزل "امام خمینی"(ره) در نجف اشرف، الحاق اسکاتلند به انگلیس، اعتصاب کارگران و کارکنان پالایشگاه نفت آبادان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 مهر 1393 خورشیدی برابر با 28 ذی القعده 1435 هجری و 24 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعتصاب کارگران و کارکنان پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به رژیم سفاک پهلوی (1357 ش)
اعتصاب کارگران و کارکنان بعضی از واحدهای تولیدی کشور، همزمان با روی کار آمدن کابینه شریف امامی آغاز گردید و تدریجاً واحدهای دیگری به آن اضافه شد. در این میان، با اعتصاب کارگران و کارکنان شرکت نفت، مردم از نظر سوخت دچار مشکل شدند. همچنین قیمت بنزین در بازار آزاد تا پنجاه برابر افزایش یافت و باعث رکود اقتصادی کشور گردید. این اعتصاب، یکی از عوامل مهم شکست دولت شریف امامی در کنترل ناآرامی‌ها بود که تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت.

محاصره منزل "امام خمینی"(ره) در نجف اشرف توسط رژیم بعث عراق (1357 ش)
نیروهای امنیتی دولت بعثی عراق به منظور همکاری با رژیم شاه و پیشگیری از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، بیت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی را در نجف محاصره کردند. دولت عراق بر اساس روابط حسنه‌ای که با رژیم فاسد شاه داشت، از پیشوای نهضت اسلامی می‌خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر کردن اعلامیه و ایراد نطق و خطابه سیاسی خودداری کند. امام در پاسخ فرمودند: "من هرکجا که باشم به وظیفه شرعی خود عمل می‌کنم." اندکی پس از آن، رژیم بعث عراق، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی را وادار به ترک عراق کرد و بدین ترتیب مقدمات هجرت تاریخی معظم‌له به پاریس و زمینه‌های اوج‌گیری و پیروزی نهضت اسلامی و رهایی‌بخش مردم مسلمان ایران فراهم شد.

درگذشت استاد "علی اکبر خوشدل تهرانی" شاعر معاصر (1365 ش)
استاد علی اکبر خوشدل تهرانی در سال 1293 در تهران به دنیا آمد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به فراگیری علوم قدیمه پرداخت و صرف، نحو، فقه، اصول، معانی، بیان، بدیع، حکمت و منطق را آموخت. خوشدل سپس به سیر و سیاحت روی آورد و به مدت سی سالِ تمام، ایران، عراق، مصر، ترکیه، حجاز، افغانستان، پاکستان و هندوستان را به پای شوق طی نمود و چهار بار به زیارت خانه خدا رفت. وی از آن پس در تهران ماندگار شد و به شعر و شاعری پرداخت. علی اکبر خوشدل، در غزل و قصیده و قطعه و مثنوی، شعر می‌سرود و در غزل به شیوه صائب معتقد بود. خوشدل بیشتر به عنوان یک شاعر مذهبی و مدیحه‌سرا شناخته شده است. چنان که مدایح و مراثی فراوانی که در حق اهل بیت (ع) سروده، معروف است و در محافل و مجالس مذهبی خوانده می‌شوند. خوشدل سعی بر آن داشت که در زمینه مدیحه سرایی و مرثیه گویی، نوآوری‌هایی داشته باشد و نوحه را تبدیل به سرود مذهبی نماید. در این میان مرثیه معروف فلسفه بزرگ نهضت حسین از معروف‌ترین آثار اوست. همچنین علاوه بر دیوان کامل وی که چند روز قبل از فوتش منتشر شد؛ گلشن خوشدل، عمدةالاسرار و دیوان غزلیات از جمله آثار اوست. وی سرانجام در دوم مهرماه 1365 ش در 72 سالگی درگذشت و در آستانه شیخ صدوق در ری مدفون شد.

درگذشت استاد "علی کریمی" نقاش و مینیاتوریست ایرانی (1376 ش)
استاد علی کریمی در سال 1292 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوران ابتدایی و متوسطه راهی مدرسه کمال الملک شد و سپس رشته مینیاتور و نگارگری را در مدت شش سال در هنرستان هنرهای زیبا فراگرفت. استاد کریمی بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس، در همان هنرستان با سمَت استادی به کار پرداخت و سپس به عنوان رییس هنرستانِ پسران برگزیده شد. وی سبک و تکنیک جدیدی در هنر مینیاتور به وجود آورد و موضوع تابلوها را که تا آن زمان به سبک عهد صفویه محدود می‌شد به عصر جدید و دوران معاصر کشاند و به آفرینش آثاری در این زمینه پرداخت. آثار این استاد برجسته در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در کشورهای مختلف آسیا، اروپا و آمریکا به نمایش گذاشته شده است. استاد علی کریمی در دوران تدریس خود، شاگردان زیادی تربیت کرد که امروزه از استادان چیره‌دست نقاشی و مینیاتور به شمار می‌روند. وی به هنگام وفات 84 سال داشت.

وفات "ابوالقاسم طبرانی" محدث مسلمان (360 ق)
ابوالقاسم سلیمان بن احمد بن ایوب لَخمی شامی در سال 260 ق در طبریه‌ی شام به دنیا آمد. این عالم مسلمان و دانشمند و محدث مشهور قرن چهارم هجری، برای کسب علوم دینی و جمع‌آوری احادیث به سرزمین‌های اسلامی سفر کرد و پس از 33 سال تحقیق و مطالعه، به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. طبرانی سه مجموعه در باب علم حدیث نوشته که به نام‌های مُعجم کبیر، مُعجم وسط و مُعجم صغیر مشهورند. همچنین کتبِ تفسیر و دلائل النُّبُوَّه نیز از آثار طَبَرانی است. این دانشمند مسلمان سرانجام در سال 360 ق در یکصد سالگی در اصفهان درگذشت.

درگذشت "اسعد دمشقی" پزشک شهیر سوری (652 ق)
اسعد بن حلوان دمشقی پزشک مشهور و حاذق سوری، در سال 593 ق به دنیا آمد و پس از فراگیری علوم پزشکی، در ردیف پزشکان برجسته‌ی عصر خود قرارگرفت. این طبیب چیره دست، ادبیات، منطق و ریاضیات رابه خوبی می‌دانست و در هر یک از این رشته‌ها، آثاری تألیف کرده است.

رحلت فقیه بزرگ شیعه "آقاضیاءالدین عراقی" استاد بزرگ حوزه‌ی‌علمیه‌ی‌نجف (1361 ق)
آقا ضیاءالدین عراقی از بزرگانِ علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری، در سال 1278 ق در قربه‌ی سلطان آباد اراک به دنیا آمد. آقاضیاء، پس از وفات آخوند خراسانی، حوزه‌ی درس خارج خود را تشکیل داد و بسیاری از شاگردان آخوند را به مجلس خود جذب کرد. از این پس، او مرجعیت یافت و به عنوان استاد مسلَّمِ اصول و مجدّد این عالم به حساب آمد. وسعت مشرب وی سبب شد که مجلس درسش پذیرای طلاب فاضلی باشد و حوزه‌ی درس فقه و اصول او محل استفاده‌ی بزرگان قرار گیرد. در محضر آقاضیاءالدین عراقی عالمانی همچون حضرات آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدعبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی، سیدعلی یثربی کاشانی، شیخ محمدتقی آملی، شیخ محمدتقی بروجردی، میرزاهاشم آملی، سیدمحسن حکیم و شیخ عبدالنبی عراقی و بسیاری دیگر پرورش یافتند. آقا ضیاءعراقی در لطافت بیان و روانی کلام، شیوه‌ی نگارش و حسن تحریر از دیگران امتیاز داشته است. کتاب مقالات الاصول و شرح تبصره‌ی علامه از آثار قلمی این شخصیت بزرگ می‌باشد. آقاضیاء در فقه نیز تألیفات دیگری دارد. وی در ذی‌قعده‌ی سال 1361 قمری در 83 سالگی در نجف اشرف بدرود حیات گفت و در صحن شریف علوی مدفون گردید.

اتحاد سیاسی اسکاتلند و انگلستان و الحاق اسکاتلند به انگلیس (1643 م)
اسکاتلند در قسمت شمالی کشور جزیره‌ای انگلستان قرار دارد و منطقه‌ای است کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های انبوه و چمنزارهای وسیع که به وسیله چند رودخانه و نیز خلیج سالوی از خاک اصلی انگلستان جدا شده است. این منطقه از قدیم الایام مسکونی بود و بعدها محل سکونت اقوامی از انگلستان شد. در طی قرون بعدی زبان و فرهنگ انگلیسی در این مناطق نفوذ پیدا کرد. اما بین اسکاتلند و انگلستان حالت جنگ و صلح ادامه داشت. در اوائل قرن هفدهم زمینه‌های اتحاد دو منطقه فراهم شد تا اینکه در تاریخ 24 سپتامبر 1643 اتحاد سیاسی و یک پارچگی اسکاتلند و انگلستان عملی گردید.

بمباران ورشو توسط هواپیماهای آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم (1939 م)
با آغاز جنگ جهانی دوم، لهستان مورد هجوم نیروهای نازی قرار گرفت و در 16 سپتامبر 1949 ورشو به محاصره آلمان درآمد. در این میان مقاومت مردم ورشو باعث گردید تا تصرف شهر به تأخیر افتد در نتیجه از 24 سپتامبر همین سال به مدت 3 روز حملات هوایی وسیع و گسترده‌ای علیه ورشو انجام شد. از سوی دیگر سقوط و تسلیم ارتش لهستان موجب ایجاد وحشت میان مردم شد. در پی بمباران شهر ورشو پایتخت لهستان توسط هواپیماهای آلمان نازی به مدت سه روز، بیش از پانزده هزار نفر از مردم این شهر کشته شدند. پیش از آن، هیتلر به فرماندهان ارتش نازی دستور داده بود به هر قیمتی این شهر را تصرف کنند، تا اینکه سرانجام این شهر پس از 11 روز مقاومت سرسختانه، تسلیم آلمانی‌ها شد.

روز ملی و اعلام استقلال "گینه بیسائو" از استعمار پرتغال (1973 م)
جمهوری گینه بیسائو با 36/125 کیلومتر مربع مساحت در غرب افریقا و در همسایگی کشورهای گینه و سِنِگال واقع شده است. جمعیت گینه بیسائو در حدود 1/5 میلیون نفر است که از نژاد سیاه و از پیروان اسلام و مسیحیت و آیین‌های بومی می‌باشند. پیش‌بینی شده است جمعیت این کشور تا سال 2025 تا حدود 1/9 میلیون نفر بالغ گردید. پایتخت این کشور، شهر بیسائو و واحد پولش فرانک سی اف آ است. گینه بیسائو از سال 1446 م که توسط مکتشفان پرتغالی کشف شد، تا 530 سال بعد در استعمار آنان بود و از مراکز تجارت و صدور برده به حساب می‌آمد. نیمه دوم قرن بیستم شاهد شکل‌گیری جنبش ضداستعماری مردم گینه بیسائو بود. بی‌اعتنایی مقامات پرتغال باعث شد تا حرکت مسالمت‌آمیز مردمی به قیام مسلحانه تبدیل شود. سرانجام شورش و قیام مردم علیه استعمارگران، در دهه 1960 - 70 م گسترش یافت و شورشیان بر قسمت عمده‌ای از سرزمین خویش دست یافتند. در 24 سپتامبر 1973 م حزب استقلال گینه، استقلال این منطقه را اعلام نمود و چند ماه بعد، سرنگونی این سرزمین در دهم سپتامبر 1974 مستقل و دارای حکومت جمهوری با یک مجلس قانون‌گزاری گردید.

هفته جهانی دریانوردی (آخرین هفته سپتامبر)
سازمان جهانی دریانوردی همه ساله روز جهانی دریانوردی را گرامی می دارد. تاریخ دقیقی که به این مناسبت اختصاص یافته است در بین کشورها و دولتهای جهان متغیر است، اما معمولاً هفته آخر سپتامبر (مصادف با اوایل مهر ماه) در اکثر نقاط جهان به این مهم پرداخته می شود. در خلال گرامیداشت این روز، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی ((IMO ضمن پیام ویژه ای که در خصوص این مناسبت اعلام می نماید، به اهمیت و عمق مساله مورد نظر می پردازد. گوشه ای از پیام 2005 میتروپولوس: "دریا هیچ یک از مرزبندیهای بین المللی را نمی شناسد و اگر چه اکثر شرکتهای دریایی در خشکی و دور از دید واقع شده اند، کشتی همچنان از همان اهمیتی که در گذشته نیز برخوردار بوده است

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار