مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی خبرداد

اصلاح قیمت نان تا پایان سال جاری

قنبری از اصلاح قیمت نان تا پایان سال جاری در کشور خبرداد، و گفت: هدف این است که با اصلاح قیمت نان کمترین فشار برمردم وارد شود البته دولت هنوز تصمیم جدی در این رابطه نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علی قنبری مدیر عامل شرکت بازرگای دولتی در حاشیه نمایشگاه صنعت آرد و نان در جمع خبرنگاران با اشاره بر اینکه یکی از مهم ترین مسئله امروز  بحث قیمت نان است گفت: با توجه به اینکه مصرف عامه مردم است در اصلاح قیمت آن با احتیاط برخورد شود و  قیمت به نحوی واقعی شود که به مردم  فشاری وارد نشود و از طریق پرداخت یارانه این افزایش قیمت جبران شود.
 
وی افزود: با اصلاح قیمت نان هم ضایعات نان کاهش پیدا می‌کند و هم بهداشتی تر می ‌شود و باید شرایط به گونه ای باشد تا حضور دولت در بخش آرد و نان کاهش یابد و مسؤلیت آن به انجمن ها  و اتحادیه ها پرداخت شود.
 
قنبری تاکید کرد: در شرایط کنونی نه نانوا و نه مصرف کننده از شرایط راضی هستند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان به نان سوبسیدی برداخت نمی‌شود که با واقعی شدن قیمت نان نزدیک به 3 الی 4 هزار میلیارد تومان ا ز این هزینه می تواند صرف توسعه این صنعت شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت:یکی از اهداف ما در اصلاح قیمت نان این است که فرهنگ مصرف و صنعتی کردن نان در جامع رواج پیدا کند. 

وی تاکید کرد: با واقعی شدن قیمت نان با پراخت یارانه به مردم می توان فشار ناشی از افزایش قیمت را کاهش داد. 

وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه پس از اصلاح قیمت نان چند درصد به قیمت آن اضافه می شود گفت: افزایش قیمت در نان های مختلف متفاوت است و نمیتوان رقم دقیقی را برای آن مشخص کرد.
 
 ***خرید 6/7 میلیون گندم در سال جاری

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در ادامه با اشاره به افزایش خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: در مدت یاد شده6/7 میلوین تن گندم از کشاوزران خریداری شد که پیش بینی می شود این رقم به 7 میلیون تن برسد. 

وی افزود همچنین 7هزار میلیارد تومان نیز به کشاورزان پرداخت شده است.

 قنبری ادامه داد: در سال جاری خرید تضمینی گندم قیمت به نسبت سال گذشته 2 میلیون تن افزایش یافته است. 

 وی در ادامه با اشاره به بحث خودکفایی درتولید گندم گفت: باید دید در چه زمینه ای از مزیت نسبی برخوردار هستیم باتوجه به اینکه در یک کشور خشک هستیم و میزان بارندگی ما نسبتا پایین است تولید گندم ما در هر سالی که بارندگی خوب باشد افزایش پیدا می کند لذا بحث خودکفایی با میزان بارندگی نسبت مستقیم دارد. 

وی تاکید کرد: از نظر اقتصادی توصیه می شود که با هر قیمتی به سمت خود کفایی حرکت نکنیم.
 
**پرداخت آرد یارانه‌ای به واحدهای صنعتی 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مبنی بر سرانجام یکسان شدن قیمت مواد اولیه نان صنعتی و سنتی گفت : در حال حاضر اگر نان صنعتی تولید شده توسط واحدهای تولیدی بارعایت قیمت تصویب شده به فروش برسد و همچنین وزارت صنعت معدن وتجارت بر آن واحد تولیدی نظارت کنند به آن واحد آرد یارانه ای تعلق می گیرد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر گندم به قیمت 1150 تومان خرید می‌شود وبا قیمت 465 تومان به فروش می رسد که این تفاوت قیمت مشکلاتی را ایجاد میکند به دنبال این هستم  که قیمت نان را واقعی کنیم تا هم مصرف کننده وهم نانواها راضی شوند و رقابت بیشتر ی ایجاد شود.  
 
**هدف از صنعتی کرددن نان کاهش ضایعات است 

قنبری با اشاره به وضعیت نامناسب تولید نان و ضایعات بالا گفت در سال 85 طرح صنعتی کردن نان به هئیت وزیران تقدیم شد و پس از تصویب در مجلس آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد. 

وی افزود: هدف از صنعتی کردن نان کاهش ضایعات همچنین کاهش هزینه های تولید و بالا بردن کیفیت نان و نیز رعایت اصول بهداشتی و ارتقا سلامت مردم است.

وی افزود: تا کنون 226 واحد نان صنعتی تولید انبوه به بانکهای عامل معرفی شده که 77 طرح آن مورد موافقت قرار گرفته  و28 طر ح به ظرفیت 1335 تن در روز موفق به دریافت تسیهلات شده‌اند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: قنبری ، بازرگانی ، دولتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار