"محمود الزهار" یکی از رهبران جنبش حماس مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی را رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "محمود الزهار" با تأکید بر اینکه ساختن بندر و فرودگاه نیازی به کسب اجازه از رژیم صهیونیستی ندارد گفت تصمیم به ساخت بندر گرفته شده و به مرحله مکان یابی رسیده است.

وی گفت  اگر رژیم صهیونیستی به بندر و فرودگاهی را که در غزه ساخته می شود حمله کند به بنادر و فرودگاههایش حمله خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان ، محمود الزهار این سخنان را در مصاحبه با روزنامه الاخبار مطرح کرد. 

در پاسخ به  این پرسش که موضع شما درباره اظهارات یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در خصوص مذاکرات مستقیم با اسرائیل و امکان مذاکرات« حماس» با تل آویو در آینده چیست؟

الزهار گفت : این یک نیرنگ بزرگی  است که رسانه ها این نیرنگ را به کار بردند و صحیح نیست. ما با اسرائیل به طور مستقیم مذاکره نمی کنیم اگرچه مانع شرعی یا سیاسی برای این کار وجود ندارد اما سیاست ما عکس این است. کسی که مذاکره می کرد ابو مازن ( محمود  عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی) بود. او به ما برای مذاکرات غیر مستقیم با اشغالگران در طول بحثهای مربوط به آتش بس در قاهره کمک کرد. ما به او مجوز نداده ایم که با اسرائیل درباره یک برنامه سیاسی و مرزهای 1967 میلادی و هیچ موضوع دیگری مذاکره کند. عباس برای لغو محاصره و مسائل بشردوستانه مانند واردات مواد و کالاها به غزه مذاکره می کرد. 
برای آنکه موضوع روشن باشد به عباس گفتیم برو و هر طور که می خواهی مذاکره کن تا نگویی که ما چوب لای چرخ طرح تو می گذاریم اما او سخنگوی ما نیست و ما با طرح او موافقت نکرده ایم.

الاخبار پرسید بنابراین منظور موسی ابو مرزوق معاون خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از اظهاراتش درباره مذاکرات  مستقیم با اسرائیل چیست ؟

منظور ابومروزق آن بود که اگر ابو مازن نقش خود را به کاملترین وجه در مذاکرات درباره مسائل انسانی ادا نکند ما به دنبال میانجی دیگری خواهیم بود تا با اسرائیل مستقیما مذاکره کند. امکان صحبت با یک طرف عربی یا بین المللی مانند سازمان ملل برای آنکه با اسرائیل درباره مسائل انسانی و نه سیاسی ، مذاکره کند وجود دارد. 
گواه بر این مطلب نیز توافق « گلعاد شالیط» است. ایرلندی ها با اسرائیل به طور مستقیم مذاکره کردند. مصر و آلمان نیز مداخله کردند و آنها با ما به طور مستقیم مذاکره می کردند اما با اسرائیل نمی نشینم اگرچه اصرار داریم برخی طرفهای مشخص را برای مذاکره انتخاب کنیم.
الزهار درباره خشم رهبران فتح از اظهارات ابو مروزق گفت : این به مشکل فتح باز می گردد که معتقد است تنها نماینده قانونی فلسطینیان است اگرچه فتح مشروعیت انتخاباتی و مردمی خود را از دست  داده است.

نظر شما درباره اظهارات محمود  عباس که حماس را به انحصاری کردن تصمیم جنگ و صلح و وجود دولت سایه در غزه متهم کرده است چیست ؟
الزهار گفت : فتح تصمیم به صلح را در سال 1992 میلادی گرفت و با کسی نیز مشاوره نکرد. در حمله اخیر نیز اسرائیل تصمیم به جنگ گرفت آیا عقلانی است که با اسرائیل درباره تصمیم به دفاع از خود مشاوره کنیم؟ پیش از محمود عباس نیز یاسر عرفات ( رئیس سابق تشکیلات) با کسی درباره صلح مشورت نکرد بنابراین ما تصمیم به صلح و جنگ را در اختیار نداریم تا چنین تصمیمی را بگیریم.
وی درباره دولت سایه گفت دولت سایه ؛ اصطلاحی است که محمود عباس از خودش اختراع کرده است تا بر ناکامی دولت کنونی سرپوش گذارد در غیر این صورت او باید به ما بگوید که وزیران « دولت سایه » چه کسانی هستند و نخست وزیر چنین دولتی کیست؟ ما به او ، دولت توافقی را دادیم و اصرار کرد که بیشتر اعضای این دولت نیز از فتح باشد علاوه بر اینکه از حماس 
می خواهد حقوق کارمندان را در غزه بپردازد. 
الزهار درباره گزینه های دیگر در صورت ادامه ناکامی دولت گفت باید گزینه دیگری داشته باشیم و گروهها بنشینند و درباره گزینه‌های دیگر صحبت کنند. جبهه های خلق و دموکراتیک برای آزادی فلسطین خواستار تشکیل دولت وحدت ملی شده‌اند و به ضعف این دولت اعتراف کرده‌اند. 

الاخبار پرسید اما شما توافق کردید که عباس رئیس توافقی ملت فلسطین باشد ؟
الزهار گفت محمود عباس نه رئیس توافقی و نه رئیس قانونی است بلکه رئیس شرایط تحمیلی است. ما با او اینگونه تعامل کردیم که او رئیسی است که یکسال پیش از ما  انتخاب شده است و به او نیمی از دولت را در توافقنامه مکه در سال 2006 دادیم اما او خواست علیه ما کودتا کند و به قتل ما تحریک کرد به همین سبب مشروعیتش را از سال 2005 میلادی از  دست  داده است او از نظر سیاسی نماینده ما نیست. او صاحب برنامه ای است که پس از 22 سال شکست خورده و دکان سیاسی‌اش نیز ورشکسته شده به همین سبب به حمله به دیگران روی آورده است. در مقابل حماس موفق شد با حمله اسرائیل در سالهای پس از عقب نشینی از غزه مقابله کند و در این رویارویی ها نیز پیروز شده است.
الزهار تصریح کرد : شاید بگویند ما حماسی ها نیز مشروعیت خود را از دست داده ایم اگر این چنین است ما برای انتخابات همواره آماده ایم و از آن نمی ترسیم. فرض بر آنکه انتخابات شش ماه بعد از تشکیل دولت برگزار شود اما عباس با انتخابات مخالف است و گزارشها نشان می دهد او با برگزاری انتخابات مخالفت می کند زیرا از نتایج آن می ترسد.

الاخبار پرسید با توجه به بحران مشروعیت چرا سازمان آزادیبخش (ساف) فعال نشده است تا یک چارچوب مرجع برای  همه نیروها باشد؟
الزهار گفت برنامه ساف برنامه ما نیست اگرچه می خواستیم آن را به عنوان یک چارچوب سیاسی حفظ کنیم اما اگر ما وارد شویم این برنامه را تغییر می‌دهیم. برای ما ورود به ساف مهم نیست بلکه تغییر برنامه آن مهم است زیرا توافقنامه اسلو که ساف آن را پذیرفت حماس آن را به برنامه مقاومت تبدیل کرد.

الاخبار پرسید کمیته پنج جانبه‌ای که فتح برای گفتگو با حماس تشکیل داده بود به کجا رسید و بر سر چه چیزی توافق خواهید کرد؟
الزهار گفت من اطلاعاتی درباره زمان و مکان دیدارها ندارم اما درباره چگونگی اجرای لغو محاصره غزه گفتگو خواهد شد.
وی درباره تشکیل کمیته ملی پیگیری بازسازی نیز گفت : هنوز آن را تشکیل نداده‌ایم اگر آن را  انجام بدهیم می گویند دور زدن دولت توافقی است که باید به مسئولیتش عمل کند و حقوق را بپردازد و طرحهای بازسازی را  اجرا کند.

الاخبار پرسید آیا حماس می ترسد که بازسازی را با خلع سلاحش معامله کنند ؟
الزهار گفت به هیچ وجه نمی ترسیم و سلاح مقاومت نیز در حرف و در میدان غیر قابل تعرض است. این موضع همه فلسطینیان است همه آنها با صحبت  از خلع سلاح مقاومت مخالفند.

الاخبار پرسید عزام الاحمد از رهبران فتح گفته است حتی یک میلی متر وارد غزه نخواهد شد و گذرگاه فتح را نخواهد گشود مگر آنکه تشکیلات خودگردان فلسطینی به غزه وارد شود موضع شما درباره این شرط چیست؟
الزهار گفت مشکل آن است که فتح خودش را قانونی می داند زیرا طرفهای بین المللی و در صدر آنها آمریکا و اسرائیل مایلند این مشروعیت و منصب رایگان را به فتح به جای دولتی که با طرح اسرائیل مقابله کرد بدهند. درباره  گذرگاه رفح نیز دو تصمیم وجود  دارد یکی عربی که در اتحادیه عرب تصویب شده و دیگری اسلامی که در سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب رسیده است و هر دوی این تصمیمات نیز در سال 2006 میلادی گرفته شده و به لزوم لغو محاصره غزه و گشودن گذرگاهها دعوت کرده است اما تغییرات سیاسی در مصر در  اواخر سال 2013 میلادی به تعطیلی این گذرگاه منجر شد که بر خلاف قانون بود.
وی افزود ما با حضور نیروهای گارد محمود عباس در گذرگاه رفح مخالف نیستیم اما نیروهای گارد باید از رئیس محافظت کنند و نیروهای گارد مرزی نیز مأموریت حفاظت از گذرگاهها را به عهده دارند. ارزیابی من آن است که آنها می خواهند پول به دست آورند همچنانکه نیروهای امنیتی در گذرگاهها در زمان یاسر عرفات همین طور بودند.

الاخبار بر سر زمان ازسرگیری مذاکرات غیر مستقیم در قاهره چه آمد؟ 
الزهار گفت تا این لحظه چیزی به ما نگفته اند اما در توافق آتش بس آمده است که ظرف یک ماه باید مذاکرات در قاهره آغاز شود تا آتش بس تثبیت و درباره مسائل حل نشده مانند مرزها و توسعه دریایی و بازسازی گفتگو شود. آتش بس ادامه دارد و مدتش نیز یک ماه نیست اما اگر اشغالگران حمله کنند پاسخ خواهیم داد . درباره بندر و فرودگاه نیز باید بگویم نباید از اسرائیل برای ساخت آنها اجازه بگیریم زیرا بر اساس توافقنامه اسلو ، فرودگاهی ساخته شده بود که اسرائیل آن را در سال 2000 میلادی منهدم کرد. اگر تصمیم بگیریم فرودگاه بسازیم و اسرائیل به آن حمله کند فرودگاهش را هدف حمله قرار خواهیم داد.
وی افزود درباره ساختن بندر نیز تصمیم گرفته شده است اما اختلاف بر سر محل ساخت آن  است. امکان دارد در  هر جایی در نوار غزه بر اساس تصمیم فلسطینی بسازیم . موافقت  اسرائیل برای ما مهم نیست زیرا بهای بندر و فرودگاه را در توافقنامه اسلو پرداخت کرده‌ایم زیر ساف اسرائیل را به ضرر ملت فلسطین به رسمیت شناخت.
الزهار درباره رابطه با قاهره نیز گفت : ما با ورود به درگیری سیاسی یا نظامی با مصر مخالفیم و هر آنچه علیه ما ادعا شده است صحت ندارد و حتی یک مدرک و شاهد نیز برای ادعای کشته شدن سربازان در رفح وجود ندارد. همه اتهامات برای آن بود که ما را به اخوان المسلمین مصر گره بزنند و انگ تروریسم را به ما بزنند اما با وجود این با ازسرگیری روابط با مصر  موافقیم و از آن استقبال می کنیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار