ايران و رتبه نخست صيد در غرب اقيانوس هند

ايران از نظر صيد در غرب اقيانوس هند در ميان 43 کشور رتبه اول و در کل اقيانوس هند رتبه دوم را داراست.

به گزارش شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي ايران (مانا) ،معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات مجموع صيد از شمال و جنوب کشور را 515 هزار تن ذکر کرد و گفت : حدود 40هزار تن در درياي خزر و 474 هزار تن در جنوب کشور صيد مي شود. 

علي اصغر مجاهدي در ادامه با بيان اينکه درياي خزر کمتر از 10 درصد صيد را شامل مي شود ، تصريح کرد: حدود 23 هزار تن ماهي کيلکا و حدود 17 هزار تن ماهي استخواني از درياي خزر صيد مي شود. 

مجاهدي با اشاره به ممنوعيت صيد ماهيان خاوياري از سال 2010 افزود:آنچه که امروز از ماهيان خاوياري صيد مي شود با هدف بازسازي ذخاير است. 

وي گروه اصلي صيد ماهيان در آبهاي جنوب کشور را سردزيان درشت اعلام کرد و افزود : اين ماهيان از خانواده تن ماهي  است و بيشترين سهم را در صيادي امروز دارد. 

مجاهدي گفت: در حاليکه صيادي ما وابسته به اين گروه از آبزيان است سهم صيد اين گروه از آبزيان در دنيا تنها حدود 6 درصد است.

تن ماهيان با 474 هزارتن 50 درصد صيد آبهاي جنوب کشور را شامل مي شود که سهم بسيار بالايي است. 

وي در ادامه با بيان اينکه مجموع صيادي ما از مجموع هفت کشور عربي حاشيه خليج فارس بيشتر است ، اظهار داشت : حدود 140 هزار نفر صياد در کشور فعال هستند که از اين 132 هزار نفر در جنوب و 11800 هز ار نفر در شمال مشغول صيدند.  

مجاهدي گفت: در مجموع حدود يک ميليون و ششصد هزار تن، تن ماهي در اقيانوس هند و پهناي آبي وابسته به اقيانوس هند صيد مي شود. 

وي در ادامه با اشاره به اينکه 20 درصد از کل صيد تن ماهيان غرب اقيانوس هند در ايران انجام مي شود ، يادآور شد : در کل حدود 11 درصد تن ماهيان در اقيانوس هند را صيادان ايراني صيد مي کنند و ايران از موقعيت مناسب و برتري براي بهره برداري از ذخاير تن ماهي ها در اقيانوس هند برخوردار است.  
 
سرمايه گذاري 2500 ميليارد توماني در بنادر صيادي  
 
وي به سرمايه گذاري 2500 ميليارد توماني صورت گرفته در بنادر اشاره کرد و گفت: اين سرمايه گذاري ها در سال هاي  مختلف براي رفع محروميت و توسعه اقتصادي در نوار جنوبي کشور هزينه شده و بازده اقتصادي قابل توجهي را از نظر ارزش اقتصادي ، سياست هاي توزيع جمعيت در نوار جنوبي کشور و مناطق مرزي و امنيت پايدار به همراه داشته است. 

مجاهدي گفت: اين وضع علاوه بر اينکه يک دستاورد محسوب مي شود باعث شده است به ساير بخش هاي اقتصادي کمتر توجه شود و مردم انتظار دارند تا تمام نيازهاي زندگي آنها از طريق دريا و ذخاير آن تامين شود.  
معاون صيد و بنادر ماهيگيري با اشاره به رشد بسيار خوب ايران در بخش صيادي گفت: از نظر ميزان صيد در دنيا در رتبه سي ام و  از نظر صيد تن ماهيان در ميان 12 کشور دنيا قرار گرفته ايم.  
 
واگذاري 37 بندر صيادي
 
 
مجاهدي با اشاره به رويکرد سازمان شيلات در واگذاري بنادر به جامعه صيادي تصريح کرد: تاکنون 37 بندر به جامعه صيادي واگذار شده است. 

وي در ادامه با اشاره به لزوم نگه داري و بهسازي بنادر گفت:  لايروبي يک بندر به طور متوسط 10 تا 20 ميليارد تومان هزينه در بر دارد. و منابع موجود اصلا پاسخگو نيست و شيلات  
بايد به سمت رويکردهايي که درآمدزايي بيشتري دارد ، برود. 

وي با بيان تجارب خوب واگذاري ها و مشارکت مردم افزود: با مشارکت مردم مي توانيم فرصت هاي سرمايه گذاري را توسعه دهيم و مي خواهيم همه نيازهاي جامعه صيادي را در بندر ماهيگيري بياوريم تا با مراجعه به بندر همه نيازهاي صياد برطرف شود. اميدوارم بتوانيم با کمک دولت در ارتقاء بنادر قدم برداريم و با افزايش سطح درآمدزايي به فاز جديدي در بنادر ماهيگيري وارد شويم.
 
 فعاليت 25 هزار صياد دائمي و فصلي در سيستان  
 
معاون اداره کل شيلات سيستان و بلوچستان هم گفت: موقعيت جغرافيايي استان عامل اصلي پيشرفت فعاليت هاي شيلات استان است و به دليل شرايط خاص جغرافيايي از نظر توسعه فعاليت هاي شيلاتي سيستان و بلوچستان ظرفيت هاي منحصر بفردي دارد. 

محمد سيستاني با اشاره به اينکه استان با  300 کيلومتر مرز آبي با درياي عمان و راه يابي به درياهاي آزاد داراي ظرفيت مناسب با ناوگان شناوري است ، افزود: شيلات استان با بهره گيري از 11 اسکله و جايگاه تخليه صيد و بيش از 2300 فروند شناور اعم از قايق و لنج حدود25 هزار نفر صياد دائمي و فصلي در قالب 24 تعاوني صيادي داراي جايگاه ويژه اي در بين استانهاي ساحلي جنوب و شمال کشور است. 

وي اظهار داشت : خوشبختانه با برنامه ريزي هاي انجام شده در سال هاي اخير توليد آبزيان در استان با رشد چشمگيري همراه بوده به طوري که 38 درصد صيد آبهاي جنوب،35 درصد صيد کل کشور و 20 درصد توليد آبزيان کشور به استان اختصاص يافته که البته اين بخشي از استعدادهاي بالقوه منطقه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شیلات ، دریا ، تعاون ، صید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار