دبیر شورای ملی زعفران:

طرح بهبود کیفیت زعفران نادیده گرفته شد

منوچهری گفت: طرح بهبود کیفیت زعفران که وارد چهارمین سال فعالیت آزمایشی خود می‌شود متاسفانه به دلیل عدم حمایت واعتبار از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه‌ی تجارت این طرح فراگیر نشده‌ است.

فرشید منوچهری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:‌ طرح بهبود کیفیت زعفران در حال حاضر در استان خراسان رضوی و جنوبی و آن هم با همکاری  و تلاش روستائیان این طرح انجام می‌شود.
 
وی افزود: بودجه‌ی این کار اگر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای هر استان درنظر گرفته شود 3 تا 4 میلیون تومان هزینه می‌برد که تا کنون این کار صورت نگرفته است.
 
منوچهری با اشاره به افزایش سطح زیر کشت زعفران به خاطر خشک سالی در استان‌های کشور تصریح کرد: در حال حاضر استان رضوی 18 در صد و جنوبی 25 در صد از زمین های آن‌ها زیر کشت زعفران رفته که 1/3 تا 2/3 کیلو  گرم هر ساله از این مزارع برداشت می‌شود که در سایر شهر‌ها از جمله یزد واصفهان و 20 استان دیگر نیز این مقدار براداشت صورت می‌‌گیرد که اگر بهبود کیفیت و آموزش کشاورزان در این خصوص انجام گیرد که سطح برداشت به 8 تا 10 کیلو گرم افزایش خواهد یافت.
 
وی در خصوص طرح مزارع آرمانی که در سال 86 از سوی جهاد کشاورزی برای افزایش برداشت در سطح کشت صورت گرفت اضافه کرد: این طرح به صورت محدود در سال 86 در 1500 هکتار زمین مزارع استان خراسان رضوی به صورت عملی و با کیفیت بالا صورت گرفت ولی متاسفانه به دلیل عدم تامین بودجه در همین مقدار سطح زیر کشت باقی مانده است.
 
منوچهری در خصوص پیگیری ها و حمایت اتاق بازرگانی برای صادرات و حمایت از این محصول گفت: خوشبختانه 80 در صد بودجه  از سوی اتاق بازرگانی و مابقی از سوی تشکل‌های این محصول صورت می‌گیرد که متاسفانه ما شاهد عدم همکاری از سوی سازمان توسعه‌ی تجارت با این بخش هستیم.
 
دبیر شورای ملی زعفران در پایان یاد‌آور شد: ما هم چنان خواهان بهبود بازاریابی وانتخاب این محصول به عنوان کالای استراتژیک در کشور هستیم.
 
انتهای پیام/  
برچسب ها: زعفران ، خراسان ، تولید ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار