با نزدیک شدن به فصل پاییز و بازگشایی مدارس بازار لوازم التحریرو کیف و کفش و روپوش مدارس داغ می شود،بازاری که فروشندگان انتظار رونق چشمگیر و خانواده ها انتظار فروش فوق العاده و تخفیف ویژه را دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با نزدیک شدن به فصل پاییز و بازگشایی مدارس بازار لوازم التحریرو کیف و کفش و روپوش مدارس داغ می شود،بازاری که فروشندگان انتظار رونق چشمگیرو خانواده ها انتظار فروش فوق العاده و تخفیف ویژه را دارند.

اما هزینه های مهرماه فقط در لوازم التحریر و کیف و جامدادی و کتاب و دفتر که به گفته مسولان 90 درصد لوازم التحریر وارداتی است خلاصه نمی شود.

با شروع سال تحصیلی اولین دغدغه والدین ثبت نام فرزندان در یک مدرسه خوب و نزدیک به الگوهای اخلاقی خانواده است بر این اساس اولیا از بین مدارس دولتی و نیمه دولتی و غیر انتفاعی حق انتخاب دارند.

بعد از مهد کودک پیش دبستانی اولین مقطع تحصیلی دانش آموزان است که اکثر پیش دبستانی ها در کشور خصوصی هستند.

گزارش میدانی خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران از یکی از مقاطع پیش دبستانی در شرق تهران حاکی از آن است که این واحد آموزشی برای هر ماه 500 هزار تومان شهریه از والدین دریافت می کند همچنین برای هزینه لوازم التحریری که در اختیار دانش آموزان در طول سال قرار میدهد یک میلیون تومان در ابتدای سال دریافت می کند.

همچنین یکی دیگر از مدارس در شمال تهران هزینه ثبت نام در پایه پیش دبستانی را برای یک سال تحصیلی چهار میلیون تومان ذکر می کند.

این اولین بخش هزینه های مهرماه است که به خانواده ها تحمیل می شود.مرحله بعدی خرید لوازم التحریر و روپوش و کیف و کفش و بقیه وسایل است که البته برخی مدارس با دریافت هزینه های چند برابر خود تهیه این اقلام را بر عهده میگیرند.

پس از عبور از تمام این مراحل با احتساب هزینه خوراکی برای هر دانش آموز جهت مصرف میانگین یک پاکت شیر و یک کیک و یک میوه حداقل روزی پنج هزار تومان و در ماه 100 هزار تومان هزینه فقط خوراکی یک دانش آموز می‌شود.

البته هزینه های اردوهای جانبی و جشن ها و کلاس های فوق برنامه نیز در طول سال جداگانه از اولیا دریافت می شود.

با این حساب به طور میانگین هزینه یک دانش آموز در خانواده با احتساب هزینه رفت و آمد به مدرسه نزدیک به یک میلیون تومان میشود.

اگر در یک خانواده بیش از یک دانش آموز باشد که افزایش هزینه ها چشمگیرتر می شود.و شرایط وقتی سخت تر می شود که یک دانشجوی دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی نیز در خانواده وجود داشته باشد که در این صورت به طور میانگین نزدیک به دو میلیون تومان هزینه هر ترم تحصیلی این دانشجو بدون احتساب هزینه رفت و آمد است.

با این شرایط نمی توان فقط در بازار لوازم التحریر قدم زد و از واردات بی رویه کالاهای خارجی انتقاد کرد بلکه حال که افزایش جمعیت در سیاست های دولت قرار گرفته در کنار حمایت از صنایع جهت افزایش تولیدات داخلی بهتر است با نظارت بیشتر از هزینه های آموزش در کشور کم شود تا آموزش و شروع مهر ماه موجب تحمیل هزینه های کمر شکن و سرسام آور به خانواده ها نشود.

انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار