نشست تخصصی نقد و رونمایی از کتاب "سینمای ملی و جهانی شدن" با حضور دکتر عماد افروغ ،شهاب اسفندیاری نویسنده کتاب و جمعی از اصحاب سینما و رسانه عصر امروز در انتشارات سروش برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگارانبه نقل از روابط عمومی انتشارات سروش ؛ در این مراسم که جمعی از چهره های فرهنگی، هنری و رسانه ای حضور داشتند، ابعاد مختلف کتاب بررسی و سرفصل های مختلف آن به اختصار مورد نقد و واکاوی جدی دکتر افروغ قرار گرفت. 

مدیرعامل انتشارات سروش در این نشست با اشاره به موضوع کتاب " سینمای ملی و جهانی شدن" گفت: یک جریانی در غرب وجود دارد که پیشینه آن را صاحبنظران حداقل 150 سال ذکر می کنند و این جریان که به عنوان جریان اشاعه گری اروپامدار معرفی می شود طی این سال یکسری باورهایی را در خود اروپا و هم در نقاط دیگر نهادینه کرده است که ماحصل این گزاره ها این بود که همه خوبی ها و امتیازات و پیشینه را ما باید در اروپا بیابیم.

مهدی فضائلی افزود: این جریان بیان می کند که علاوه بر اینکه مردم اروپا باهوش ترین، نجیب ترین ، شجاع ترین و خیلی ترین های دیگر نسبت به مردم دیگر دنیا هستند، به حوزه های مختلف هندسه قدرت نیز آنرا تعمیم داده اند.

وی ادامه داد: این تفکر در خود اروپا سبب اعتماد به نفس بالا و ایجاد گرایش ناسیونالیستی فراوانی شده و از طرفی تحقیر مردم دیگر نقاط دنیا و روحیه و احساس خود کم بینی آنان در مقابل غرب را در پی داشت که اتفاقا اروپائیان بسیار هنرمندانه و دقیق روی این موضوع کار کردند.

مدیرعامل انتشارات سروش افزود: این تفکر اما در دهه های اخیر به تدریج به چالش کشیده شده و انقلاب اسلامی که احیاگر اسلام ناب است از نمونه های بارز به چالش کشیدن این تفکر به شمار می رود و در حقیقت می توان گفت نقش اسلام در هندسه قدرت جهانی، امروز مهمترین و جدی ترین چالش غرب محسوب می شود.

فضائلی تاکید کرد: در این تحولاتی که پیش رو داریم هنر و سینما نقش بسیار مهمی را می توانند و باید ایجاد کنند و امروزه باری که بر دوش سینماگران و هنرمندان ما وجود دارد این است که این واقعیات را درست ببینند و سهم خود را در مقابل تحولات مختلف ایفا کنند. هرچند متاسفانه در بین سینماگران و هنرمندان و حتی اقشار دیگر جامعه، شاهد غرب زدگی و از خود باختگی هستیم اما سینماگران متعهد ما باید واقعیات روز دنیا را ببینند و با درک صحیح از آن همراستا با این تحولات حرکت کنند.

مدیرعامل انتشارات سروش افزود: به گمان من یکی از کارها همین بحث جهانی شدن نسبت به سینمای ملی است. سینماگر امروز ما نباید کار خود را فقط در داخل مرزهای ایران تعریف کنند بلکه باید مخاطب جهانی را هم ببینیم که البته این مسئله با نگاه جشنواره ای متداول متفاوت است.

وی به ضرورت توجه فیلمسازان و فعالان عرصه سینما به موضوع جهانی شدن در عین ایرانی ماندن، گفت: اگر فیلمساز ما با زبان فطرت با مقوله انسان برخورد کرده و با این زبان با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند قطعا می تواند ظرفیت پیشتازی در دیگر کشورها پیدا کند و تحولات گسترده ای در این عرصه را شاهد خواهیم بود.

فضائلی درپایان با اشاره به فعالیت انتشارات سروش در حوزه های مختلف به ویژه نشر اندیشه های برتر و قابل توجه در عرصه جهانی از آمادگی این انتشارات برای فعالیت بیشتر در این عرصه خبر داد و از تلاش دکتر شهاب اسفندیاری و اهتمام وی به انتشار این کتاب به زبان انگلیسی و بعد فارسی تقدیر کرد.

در این نشست همچنین دکتر عماد افروغ استاد دانشگاه و دکتر شهاب اسفندیاری نویسنده کتاب به بیان منابع محتوایی و ویژگی های مختلف کتاب " سینمای ملی و جهانی شدن " پرداخته و با ارائه نظرات خود درباره کتاب، دستاوردهای ورود سینمای ملی به عرصه جهانی شدن را تشریح کردند.

در پایان کتاب "سینمای ملی و جهانی شدن" توسط میهمانان مراسم رونمایی شد و نسخه ای از کتاب در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: تخصصی ، کتاب ، سینما ، سروش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار