رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: هم اکنون 1500 تفسیر مختلف از قرآن کریم در فرهنگ شیعه وجود دارد و بیش از 700 ترجمه قرآن نیز به زبان فارسی موجود است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، آیت الله احمد عابدی در آیین اختتامیه مسابقات پسران و افتتاحیه مسابقات دختران شکوفه های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه قرآن کتاب رزق معنوی انسان است ، اظهارداشت : انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است که غذای جسم همین غذای عادی و روزانه است و غذای روح ، قرآن کریم است و اگر فرد غذا نخورد ، ضعیف و لاغر می شود ، به همان ترتیب ، اگر فرد با قرآن انس نداشته باشد هم اینگونه است.

وی با اشاره به اینکه فردی که با قرآن مانوس است ، سلامت روح و روانش تضمین است ، تصریح کرد : بهداشت روان انسان در گرو انس با قرآن است.

عابدی  با اشاره به اهمیت قرآن کریم گفت: قرآن می تواند غذای روح انسان باشد و اگر کسی با قرآن انس نداشته باشد روحش دچار بیماری می شود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اضافه کرد : خداوندی که انسان را آفریده ، قرآن را بعنوان راهنمای عمل انسان ها آفریده تا راه صحیح و عملکرد درست را به وی نشان دهد.

وی با اشاره به این که سازمان یونسکو به عنوان مجموعه فرهنگی سازمان ملل متحد مجموعه ای را از تمام کتاب های آیینی و مقدس ادیان مختلف تدوین کرده است، افزود: این مجموعه دارای  50 جلد است که جلد نخست آن را قرآن قرار داده اند و در مقدمه آن ذکر کرده اند که این کتاب با سایر کتب متفاوت و غیر قابل مقایسه است.

عابدی با اشاره به مانوس بودن بزرگان علمی و دینی با قرآن کریم تصریح کرد: خواجه نصیرطوسی هر شبانه روز 15 جزء قرآن را تلاوت می کرد و میرداماد نیز به مدت 40 سال ، هر شبانه روز 18 جزء قرآن را تلاوت می کرد و همچنین سبزواری از فیلسوفان بزرگ 2800 ختم قرآن داشته و هر روز نماز جعفر طیار را می خواند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه دانشگاه الازهر مصر دارای 170 دانشکده است ، گفت: تمام 500 هزار دانشجوی این دانشگاه حافظ کل قرآن هستند و در کشور لیبی نیز یک پنجم جمعیتش حافظ کل قرآن هستند اما اهتمام شیعیان به قرآن بیش از سایر فرق مسلمان است.

وی ادامه داد: هم اکنون 1500 تفسیر مختلف از قرآن کریم در فرهنگ شیعه وجود دارد و بیش از 700 ترجمه قرآن نیز به زبان فارسی موجود است.

عابدی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در زمان زعامت بر مسلمین و حتی در اوج کار هر ماه 3 ختم قرآن انجام می داد و در ماه رمضان نیز هر 3 روز یک ختم قرآن داشت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اهمیت اخلاق مداری و توجه به قراردادهای اجتماعی افزود: عده ای از یعقوب ابن اسحاق کندی خواستند تا کتابی مانند قرآن بیاورد و وی شش ماه بر روی قرآن مطالعه کرد و پس از شش ماه گفت بر روی این آیه قرآن متوقف شده ام که می فرماید؛ « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ » و دلیل آن هم این است که تمام قرادادهای نانوشته اجتماعی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای حفظ جوانان در برابر شیطان پرستی ، عرفان های کاذب و نوظهور و ... انس با قرآن کریم است ، افزود : حفظ و قرائت قرآن نیز اهمیت دارد ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد رعایت اخلاق قرآنی و فرهنگ قرآنی است.

عابدی در پایان خاطر نشان کرد: احترام به یکدیگر و همچنین احترام به پدر و مادر از دستورات قرآن کریم است و حتی اگر حافظ قرآن و یا دانشجو و عالم باشی نیز پدر و مادر از تو برتر هستند و باید آنان را احترام کنی.




انتهای پیام /

برچسب ها: قرآن کریم ، تفسیر ، ترجمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار