رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از حضور روانشناسان امدادگر در صحنه حوادث و مناطق بحرانی خبر داد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات در مراسم انعقاد تفاهم نامه مشترک فیما بین این سازمان با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه عملیاتهای امدادی در 4 مرحله تعریف می‌شوند، گفت: سازمان امداد و نجات علاوه بر تلاش بر افزایش سطح آگاهی امدادگران بر سلامت اجتماعی و روانی و روحی آنها و همچنین سلامت روانی آسیب دیدگان برنامه‌هایی را مدون کرد.

وی در ادامه با اشاره به دو حادثه اخیر زلزله مورموری و سقوط هواپیمای آنتونوف افزود: در حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف فشار بسیار زیادی به امدادگران وارد شد و حضور روانشناسان در آن زمان به خوبی احساس شد.در بسیاری از مواقع امدادگران در هنگام جمع‌آوری اجساد سوخته دچار فشارهای روحی بسیاری می‌شدند.این موارد  تا مدتهای بسیار طولانی همراه امدادگران می‌ماند.همچنین در زلزله مورموری نیز اگر چه خسارت جانی و تخریب چندانی به منطقه وارد نشد اما هشتصد پی لرزه این منطقه ترس و وحشت بسیاری به مردم وارد کرده بود که حمایتهای اجتماعی و روانی بسیار احساس می‌شد.

کولیوند با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: ایجادهم‌افزایی و کاستن ازهزینه‌ها یکی از نتایج مثبت این تفاهم نامه است که علاوه بر آن دو سازمان تجربیات خود را دراختیار هم قرارمی‌دهند.استفاده از نقطه نظرات همکاران سازمان نظام روانشناسی حتی در بحث آموزشهای همگانی موثر و کارگشا خواهد بود.

همچنین در ادامه عباسعلی الهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه یکی از چالشهای اصلی کشور مقابله با بحران است، افزود: سازمان نظام روانشناسی با حوزه‌های مختلف وارد همکاری شده تا سلامت را که یکی از تدابیر مقام معظم رهبری نیز هست تأمین کند با توجه به اینکه سلامت تنها جسمانی نیست و سلامت روانشناختی ، معنوی و اجتماعی را شامل می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 15 درصد سلامت به جسم مربوط می‌شود که آن نیز تحت تأثیر عوامل روانشناختی است.

الهیاری در ادامه با بیان اینکه مهارتهای روانشناختی در جامعه ما بسیار ضعیف است، اظهار داشت: ما برای مسائل مختلفی آموزش می‌بینیم الا مهارت زندگی کردن.

وی در ادامه با اشاره به حلقه مفقوده حوادث و بحرانها تصریح کرد: در بحرانها حلقه مفقوده‌ای وجود دارد در بسیاری از مواقع آنچه باقی می‌ماند ضربه‌های عاطفی است که نصیب آسیب دیدگان و بحران زدگان می‌شود.طبق تجربه‌های بسیار از اعزام تیمهای روانشناسی به مناطق بحرانی دو روز پس از حادثه ضربه‌های روحی و روانی نمود پیدا می‌کند که گاهی تا 10 سال همراه آسیب دیدگان است.

الهیاری با اشاره به پایه‌های تفاهم نامه سازمان نظام روانشناسی و سازمان امداد و نجات افزود: طبق این تفاهم نامه حضور روانشناسان برای مداخلات اجتماعی و روانی و معنوی الزامی است ضمن اینکه با توجه به استرس بسیار زیاد امدادگران در حوادث برنامه‌های با نگاه پیشگیرانه برای امدادگران نیز اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین کشوری هستیم که دو سازمان به صورت متمرکز برای حوادث برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: هم اکنون ده هزار عضو فعال داریم که برای آموزش روانشناس امدادگر آمادگی دارند.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان اجرایی این تفاهم نامه امداد و نجات است، خاطر نشان کرد: جا افتادن روانشناس امدادگر یکی از مهمترین دستاوردهای این تفاهم نامه است.



انتهای پیام/








برچسب ها: lمشترک ، ادامه ، روانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار