آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای امروز در بسیاری از روزنامه ها به صفحه یک آمد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،نخستین مرحله از دیدارهای ایران و گروه 1+5 در قالب هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای از ظهر امروز و با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود. این خبر مورد توجه تعداد قابل توجهی از رسانه های کاغذی قرار گرفت .

« ظرفیتهای دیپلماتیک نیویورک»

روزنامه دولتی ایران  طبیعتا بیش از سایر  روزنامه ها موضوع مذاکرات را در معرض توجه قرار داده است و در این باره نوشت :‌ تیم دیپلماسی هسته‌ای ایران راهی نیویورک شده و طبق برنامه اعلام شده قرار است گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه از امروز کلید زده شود. به این صورت آخرین روزهای تابستان مجمع عمومی سازمان ملل در حاشیه اجلاس سالانه خویش شاهد نشست مهم هسته‌ای خواهد شد.

آنچه مسلم است، اجلاس تابستانی مجمع عمومی همیشه یک فرصت یا ظرفیت دیپلماتیک برای دولت‌ها بوده است. تهران نیز به نظر می‌آید با همین نگاه در پی حضور پررنگ و اثربخش در نیویورک است. برای خود روحانی در جایگاه سکاندار دیپلماسی، تریبون مجمع عمومی و ملاقات‌های سیاسی نیویورک یک فاکتور تأثیرگذار است. همه چیز بستگی به این دارد که روحانی و تیم دیپلماسی‌اش چگونه فضا را به سمت تفکر خویش یعنی اعتدال و تنش‌زدایی سوق دهند. بی‌شک سخنرانی‌های روحانی برای مخاطبان بین‌المللی، ظرفیت اندیشه اعتدال‌گرایی او را آشکار خواهد کرد. با روشن شدن چنین ظرفیتی، روند گفت‌وگو‌های هسته‌ای می‌تواند یک گام به جلو بردارد. برداشتن یک گام به جلو در مذاکرات، لازمه‌اش اعتمادسازی عمیق‌تر در روابط ایران و طرف‌های بین‌المللی است. این توقع را جامعه بین‌المللی از جبهه مقابل ایران یعنی گروه 1+5 نیز دارد که به پالس‌های مثبت ایران پاسخ درخور دهند.

فراموش نکنیم که پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده سیاسی است. در این عرصه همه دولت‌ها علایق سیاسی خود را دنبال می‌کنند. طرف‌های مذاکره ایران هم به این می‌اندیشند که اگر مذاکرات یک گام به سمت حل و فصل نهایی پیش برود، چه منفعتی برای آنها خواهد داشت. بنابراین چنان که بازیگران مقابل احساس کنند منافع‌شان تأمین می‌شود، بی‌گمان به سمت ارتقای سطح مذاکرات گام برخواهند داشت. نباید خوشبین بود که مذاکرات در دور جدید به نتیجه نهایی می‌رسد. شاید برجسته‌‌ترین نتیجه‌ای که در این دور از مذاکرات می‌توان متصور بود، ارتقای سطح گفت‌وگو‌ها از وزرای امور خارجه به سطح سران است. باید منتظر ماند و دید که آیا گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در همان سطح وزرا ادامه خواهد یافت یا آقای روحانی با همتایان خود در این گروه وارد گفت‌وگو می‌شود.

در هر حال پیداست که هر یک از طرف‌های مذاکره کننده منافع خاص خود را دنبال می‌کنند. مثلاً روسیه در فکر این است که از این پرونده چه نفعی برای ایجاد توازن قدرت در اوکراین در برابر امریکا می‌برد. یا چین به این می‌اندیشد اگر پرونده هسته‌ای ایران به فرجام برسد و اوضاع اقتصادی به شرایط قبل برگردد، بازار معاملات اقتصادی آنها چه تغییری خواهد کرد. نگرش و مواضع کشورهای طرف گفت‌وگوی ایران یکسان نیست. اما در این میان امریکا بازیگر عمده‌ای است که مطالبات و دغدغه‌هایش با دیگران متفاوت است. به همین دلیل در نگاه اغلب ناظران، گفت‌وگوهای دوجانبه نمایندگان تهران- واشنگتن از حساسیت بیشتری برخوردار است. کما این که تا به امروز مشکل عمده پرونده هسته‌ای و اعمال فشارها از سوی امریکا صورت گرفته است. طبیعی است که افکار عمومی برای حل این موضوع و گشایش‌های اقتصادی و سیاسی، توجه خویش را به گفت‌وگو‌های دوجانبه دیپلمات‌های ایران و امریکا معطوف کند.

بر این باورم که در چند دور مذاکره هسته‌ای در ژنو و وین، بحث‌های فنی مربوط به این پرونده روشن شده و آنچه باقی مانده بحث‌ها و موضوعات سیاسی است که عمدتاً میان طرف ایرانی و امریکایی جریان دارد. گروه دیگر بازیگران هسته‌ای مثل اروپا عمدتاً در پی ارزیابی نتیجه چانه‌زنی ایران و امریکا هستند.

کار مهمی که در نیویورک می‌توان کرد، منعطف کردن فضا برای مذاکرات هسته‌ای است. چنان که رئیس جمهوری ایران اعلام کرده در این پروسه ایران در پی اعتمادسازی است و افکار عمومی و سران کشورها باید متقاعد شوند که جریان مذاکره جدی است و هر دو طرف در پی عبور از این مناقشه پر از سوء تفاهم هستند.

«شرط شرمن برای توافق نهایی»

روزنامه شرق  به سخنان شرمن در باره مذاکرات پرداخته و نوشته است :‌ پس از نزدیک به یک‌ماه‌ونیم سکوت خبری مقامات ارشد آمریکایی در مورد مذاکرات هسته‌ای، سرانجام «وندی‌شرمن» سرپرست هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا این سکوت را شکست؛ اما نه به‌صورت مستقیم. به گزارش «ایسنا» به نقل از «المانیتور» یک مقام ارشد آمریکایی از قول «وندی شرمن» گفته که «دور بعدی مذاکرات ممکن است آخرین فرصت برای حل نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران باشد.» این سخنان منتسب به «شرمن» را می‌توان نخستین اظهارنظر این مذاکره‌کننده آمریکایی پس از مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در دو نوبت مرداد و شهریور دانست. این مقام ارشد آمریکایی از قول «شرمن» که در جمع سفرای 20 کشور خارجی سخن می‌گفت، افزود: «دستیابی به توافق نهایی تا زمانی که ایران ظرفیت غنی‌سازی‌اش را کاهش ندهد ممکن نخواهد بود.» به گفته این مقام ناشناس آمریکایی، «شرمن» از ایران خواسته بود تا از این فرصت باقیمانده برای دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی استفاده کند. پس از پایان ضرب‌الاجل 29تیر برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه «1+5»، طرفین توجه زیادی به مذاکره دوجانبه نشان دادند. این توجه زیاد موجب شد تا ایران و آمریکا دو مرتبه در «ژنو» دیدار کنند. اما پس از این ملاقات‌ها تنها طرف ایرانی بود که به اظهار نظر در این‌خصوص می‌پرداخت؛ اظهار نظری که پس از ملاقات مردادماه و شهریورماه نزدیک به‌هم بود: «مفید و خوب بود اما اختلافات باقی است.» در هر دو مورد هم «عباس‌عراقچی»، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گوینده آنها بوده است. اما در طرف دیگر میز، سخنی از آمریکایی‌ها پس از پایان مذاکرات ایران و گروه «1+5»در اواخر تیرماه، در مورد مذاکرات هسته‌ای در رسانه‌ها شنیده نشد. آخرین موردی که یک مقام آمریکایی در تریبون علنی در مورد مذاکرات هسته‌ای سخن گفته بود به حضور «شرمن» در جلسه استماع در کمیته روابط خارجی سنا برمی‌گردد که چندروز پس از بازگشت از مذاکرات وین6 بود. او در آن زمان هم گفته بود در زمینه غنی‌سازی اختلافات جدی داریم. «میزان و حجم غنی‌سازی اورانیوم ایران» در کنار «طول مدت‌زمان توافق نهایی» و «نحوه برداشته‌شدن تحریم‌ها» ازجمله مهم‌ترین شکاف‌های بین ایران و گروه «1+5» است؛ شکاف‌هایی که موجب شد دو طرف مذاکره در «وین6» به نتیجه نرسند و چشم امید به «نیویورک» داشته باشند تا شاید بتوانند از عمق اختلافات کم کنند. در همین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه از احتمال دیدار وزیران امور خارجه ایران و گروه «1+5»در حاشیه اجلاس مجمع‌عمومی سازمان‌ملل در نیویورک خبر داد. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: «احتمال دارد دیدار وزیران گروه «1+5» با وزیر امور خارجه ایران ضروری باشد.» او ادامه داد: «دلایل زیادی برای این دیدار وجود دارد.»


اما وطن امروز  با تیتری جالب به موضوع تجزیه بریتانیا پرداخت و اعتراض ملکه انگلستان به این موضوع را با این تیتر انعکاس داد : « صدای الی هم در آمد »

روزنامه حمایت اما بزرگترین تیتر خود را به ایراد حقوقی  گزارش ضد ایرانی بان کی مون اختصاص داد.



پیشنهاد جاسوس زندانی به رئیس جمهور!

در این میان روزنامه کیهان  به  موضوع  یادداشت شاهین دادخواه در العربیه پرداخته و می نویسد :یک دیپلمات سابق که به جرم جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل در بند امنیتی زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند با گذاردن کلاه قضاوت بر سر خود در مقاله‌ای اختصاصی که برای رسانه «العربیه» وابسته به دربار آل سعود، ارسال شده به رئیس جمهور کشورمان برای تقابل با مردم مشاوره داده است!شاهین دادخواه، که برای چندمین بار متوالی از مسیر نامعلوم کانال ارتباطی خود را از زندان به تحریریه العربیه گشوده است، در یادداشت خود  می‌نویسد: «ظاهراً آقای روحانی می‌خواهد کار را با آرامش و میانه‌روی و با حداقل هزینه پیش ببرد. اما طرف مقابل علایمی می‌فرستد مبنی بر اینکه این شیوه را نمی‌پذیرد(!) این نقطه همان جایی است که آقای روحانی باید یکی مرد جنگی را به هزار همراه محتاط ترجیح دهد تا بتواند راهی بگشاید. حریف وزن و اهمیت این مردان جنگی را به درستی تشخیص داده است اما برخی نزدیکان روحانی هنوز در این مورد تردید دارند و حتی گاهی از سر غفلت در زمین حریف بازی کرده این مردان جنگی را از آقای روحانی دور می‌کنند. آن هم به این بهانه که برای آقای روحانی هزینه درست می‌کنند. آنها این اصل بنیادین اقتصاد را فراموش کرده‌اند که هزینه بیشتر یعنی سود بیشتر»(!)

افراطیون بدسابقه، در حالی سعی دارند مسیرهای مضحک و در عین حال خطرناک خود را به رئیس جمهور قانونی کشور تحمیل کنند و او را به «جنگ» و تقابل با گروه‌های مختلف مردم اعم از منتقدین و حتی مخالفین سوق دهند که پیش از این با به کار بستن همین روش‌ها کشور را در معرض بلوا و آشوب قرار داده و البته از سوی مردم نیز پاسخ محکم و رسواکننده‌ای دریافت کرده‌اند.پیش از این هم در کشاکش ارائه پیشنهادات جنگی به رئیس دولت یازدهم، سعید حجاریان که سهم قابل توجهی در به افراط کشیده شدن دولت خاتمی داشت، گفته بود: «اگر نمایندگان برخلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رأی دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند(!)»

مشخص نیست افرادی همچون شاهین دادخواه و سعید حجاریان که از بزرگ سرمایه‌گذاران مالباخته در عرصه سیاست سال‌های اخیر محسوب می‌شوند با تمرکز بر کدام داشته تئوریک چنین پیشنهادات انحرافی همچون طرح «به توپ بستن مجلس» و «جنگ با ملت» را به دولت یازدهم ارائه می‌دهند.نکته مهم دیگر شیوه دسترسی فردی چون شاهین دادخواه به تحریریه رسانه العربیه است! در شرایطی که نامبرده به جرم جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل و در ذیل مواردی همچون ملاقات با رئیس سیا و وزیر صنایع رژیم صهیونیستی ایام محکومیت خود را در بند امنیتی زندان اوین سپری می‌کند به صورت مکرر مرتکب تخلفاتی مشابه در ارتباط‌گیری با رسانه‌های دشمن شده است.

شرکت‌های چند ملیتی در آموزش و پرورش چه می‌کنند؟!


این روزنامه همچنین  به  موضوع  حضور شرکتهای خارجی در آموزش و پرورش نیز پرداخته است  و نوشته است : در حالی این روزها بحث بر سر اجرای قانون اساسی و مسئول اجرای آن باز هم بالا گرفته است، به نظر می‌رسد عده‌ای با سرگرم شدن به امور حاشیه‌ای از بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی هم غفلت دارند!با آنکه  امر آموزش و پرورش نسل آینده‌ساز کشور از مهمترین امور و غفلت از آن بسیار نگران‌کننده و خطرناک است، اما مشاهده می‌شود که در سایه همین غفلت‌ها، پای شرکت‌های خارجی هم به این کانون سرنوشت‌ساز کشور باز شده است!در تازه‌ترین نمونه، شرکت سامسونگ تلاش برای تبدیل شدن به بازیگری فعال در عرصه اجتماعی- آموزشی کشورمان را در سایه غفلت و عدم نظارت مسئولان امر آغاز کرده است. بر همین اساس این شرکت از یک سال پیش تاکنون اقدام به تاسیس مرکز آموزشی ویژه‌ای به نام «کودکان امید» برای خردسالان ایرانی نموده است. در این مرکز که همچون موارد مشابه خارجی با استفاده از ظرفیت اجتماعی برخی هنرمندان و خوانندگان مطرح، شروع به کار نموده، برند «سامسونگ» به عنوان نمادی آشکار از «پیشرفت و توسعه غربی» در ذیل کلاس‌های آموزشی تکنولوژیک در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی شرکت سامسونگ حاکی از آن است که «کودکان امید» راه‌اندازی چهار کتابخانه گویا، 10 مرکز آموزشی هوشمند و یک آکادمی مهندسی را در سال جاری در دستور کار خود قرار داده است. این مجموعه که فعالیت خود را از یک سال پیش در ایران آغاز کرده است در فاز جدیدی از برنامه‌های خود، یک هنرپیشه ایرانی را به‌عنوان سفیر کودکان امید معرفی کرده است.این مرکز در ادامه تلاش‌های شرکت‌های چند ملیتی نفتی همچون شل، توتال، استات اویل و بسیاری از شرکت‌های مجری نظام لیبرال سرمایه‌داری در جهان سوم تلاش برای تثبیت سیستم سرمایه‌داری و لیبرالیستی را در قالب‌ برنامه‌هایی به ظاهر آموزشی و مهارتی در دستور کار خود قرار داده است.در این مسیر سامسونگ موفق به انعقاد قراردادی با سازمان فنی و حرفه‌ای تهران نیز شده است!معلوم نیست مسئولان آموزش و پرورش و دیگر متولیان امر، با تمسک به کدام قانون فرزندان بی‌گناه و معصوم کشورمان را در معرض آموزه‌های شرکت‌های چند ملیتی قرار می‌دهند و کدام مرکز عالی بر محتوای آنچه به کودکان ما در این گونه مراکز آموخته می‌شود، نظارت دارد؟ دستگاه‌های نظارتی در کجای این داستان هستند و آیا قرار است آنقدر دیر خبردار شوند تا کار از کار گذشته و دیر شود؟ آیا شرکت تجاری و بازرگانی مثل سامسونگ که منطقاً باید بدنبال سود و بازگشت سرمایه‌اش باشد، با هدف خدمت به خلق چنین برنامه‌ای را در ایران پیاده می‌کند!؟

ايران به تاراج زمين‌خواران رفته‌ است

در مطلبی متفاوت اما روزنامه جوان نوشته است : شنيدن خبر غلبه آهن و سيمان بر تن سبز باغ پسيان و مرگ 100اصله چنار بالا بلند اين باغ كه دست كم 70 سال از عمرشان مي‌گذرد، هر شنونده‌اي را در بهت و حيرت فرو مي‌برد. اين اتفاق يادآور قلع و قمع درختان چنار اين خيابان است كه در چند نوبت اتفاق افتاده است و در اين خصوص كمپين‌هايي براي مقابله با قطع درختان چنار اين خيابان به راه افتاد و به كرات شكوائيه‌هايي به مراجع قانوني منعكس شد. ضمن آنكه در راستاي تخريب باغات و زمين‌خواري‌ها روز گذشته وزير كشور به خبر نگاران گفت: وضعيت زمين‌خواري به نحوي است كه بايد گفت كشور به تاراج زمين‌خوارها رفته است!

سال گذشته نويسنده‌اي صاحب ذوق بر پيشاني‌نوشته‌اش نوشت: «درختان خيابان وليعصر ايستاده مي‌ميرند!» چراكه هربار با يك بهانه تبر زياده‌خواهي بر تن درختان چنار اين خيابان نشست؛ چنارهايي بلند‌قامت كه كاكل به سقف آسمان رسانده بودند، در سال 1307 خورشيدي، زماني كه كلنگ احداث خيابان ولي عصر زده شد، در دوسوي طولاني‌ترين خيابان پايتخت كاشته شدند كه با گذر زمان، اين چنارها به يكي از مصاديق هويت تهران قديم بدل شد و به حق چنارهايي با چنين قدمت و قامتي امضاي خيابان ولي عصر بودند و تا ساليان قبل يعني تا وقتي كه مسئولان ما هنوز مفتون و مدفون ثروت نشده بودند، مي‌شد آنها را ديد كه با استقامت ايستاده‌اند و در دو سوي خيابان وليعصر، سر بر شانه هم نهاده و نجواهاي باد را زمزمه مي‌كردند.

خبرگزاري مهر روز گذشته در خصوص آغاز تخريب باغ پسيان نوشت: باغ پسيان در بر خيابان وليعصر است كه مدتي است قطع درختان آن براي ساخت هتلي 17 طبقه آغاز شده است. باغ پسيان در پلاك ثبتي 1/3545 به مساحت 2 هزار و 633 متر مربع واقع شده است. اين باغ شامل خانه تاريخي پسيان و بيش از 100 اصله درخت چنار تنومند و قديمي است كه در تاريخ 20/12/1392 پروانه ساختمان هتل 17 طبقه به شماره 22283/100 در اين باغ صادر شده است. اين پروانه بر اساس بند 3 مصوبه شماره 515 كميسيون ماده 5 مورخ 16/11/1391 صادر شده است. در حالي كه مصوبه كميسيون و تغيير كاربري اين باغ به امضاي نماينده سازمان حفاظت محيط زيست و نماينده وزارت نيرو نرسيده است كه اين موضوع يادآور مخالفت نماينده سازمان محيط زيست با مصوبه ديگر كميسيون ماده 5 درباره تخريب باغ معنوي جمشيديه و باغ حكمت لواسان و باغات ديگر است.

سازمان ميراث فرهنگي در حالي سال 91 و يكسال پس از ثبت ملي خيابان وليعصر با ساخت هتل 17 طبقه و نابودي باغ تاريخي پسيان موافقت كرده كه سازمان محيط زيست با تخريب اين باغ مخالف است و فعالان زيست محيطي ساخت چنين برج‌هاي بلندي كه كلنگ آن در روز‌هاي اخير در باغ پسيان زده شده را بلاي جان چنار‌هاي 70 ساله وليعصر مي‌دانند.

يك فعال محيط زيست در اين باره به «مهر» مي‌گويد: بررسي مصوبه كميسيون ماده 5 نشان مي‌دهد كه شهرداري تهران تقاضاي ساخت مجتمع جهانگردي 31 طبقه در اين باغ را به كميسيون ماده 5 برده است كه در نهايت كميسيون با ساخت هتلي 17 طبقه موافقت كرده است.

فرشيد ايلاتي اضافه مي‌كند: با وجود عدم موافقت نماينده سازمان حفاظت محيط زيست اين مصوبه با امضاي نماينده وزارت كشور، نماينده وزارت راه و شهرسازي، نماينده وزارت جهاد كشاورزي، نماينده سازمان ميراث فرهنگي، رئيس شوراي شهر تهران و شهردار تهران به تصويب رسيده است و از ميان امضاهاي فوق مهمترين امضا مربوط به نماينده سازمان ميراث فرهنگي است؛ چراكه سازمان ميراث فرهنگي در 7 دي ماه سال 1390 خيابان وليعصر را به ثبت ميراث ملي رساند.

به گفته وي، با اين وجود بر اساس صورتجلسه شماره 1 كميته فني معاونت حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي مورخ 4 دي ماه 1391 ساخت اين هتل بلامانع اعلام شد. اين مصوبه در زمان رياست محمد شريف ملك‌زاده در اين سازمان تصويب شد. در حالي كه بايد مسئولان وقت سازمان ميراث فرهنگي توضيح دهند كه چطور با وجود ثبت ميراثي خيابان وليعصر با ساخت هتل 15 طبقه و شايد 31 طبقه در كنار اين خيابان موافقت كرده‌اند؟

عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور در حاشيه جلسه بررسي وضعيت پديده زمين‌خواري در پاسخ به خبرنگاران با بيان اينكه وضعيت زمين‌خواري به نحوي است كه بايد گفت كشور به تاراج زمين‌خوارها رفته، گفت: دولت يازدهم به موضوع زمين‌خواري و موارد مشابه آن حساس است. رئيس‌جمهور بارها براي مبارزه با زمين‌خواري تأكيد كرده و آن را جزو اولويت‌هاي دولت برشمرده است البته وزارت كشور هم در اين زمينه حساسيت ويژه‌اي دارد. وي در مورد آخرين وضعيت برخورد با زمين‌خواري‌ها در تهران با اعلام اينكه تاكنون 2 هزار تخريب داشته‌ايم، تصريح كرد: ساختمان‌هايي با مساحت بالاي 7 هزار متر بايد تخريب شوند.

اين مقام مسئول خاطر نشان كرد: جلسه امروز به دنبال جلسه مبارزه با مفاسد با موضوع زمين‌خواري در سه حوزه ساخت و ساز غيرمجاز، تغيير كاربري و موضوع تصرفات غيرقانوني برگزار شد.

در اين جلسه مقرر شد تا تعيين تكليف نهايي و تصميم‌گيري جامع وزارت كشور جلسه‌اي را با حضور مسئولان مربوطه اعم از دستگاه‌هاي اجرايي، قضايي و نيروي انتظامي بر قرار كند و در كوتاه‌مدت اقدامي صورت بگيرد كه بازدارندگي پيشگيري و برخورد با متجاوزان در رابطه با زمين‌خواري در همين زمان كوتاه انجام شود.

وزير كشور با اشاره به اين مهم كه ستاد ويژه مبارزه با زمين‌خواري در استانداري‌ها به صورت جدي با موضوع زمين‌خواري برخورد مي‌كنند و در تهران هم مهمترين اقدام اين بود كه ظرف يك سال گذشته حدود 2هزار واحد تخريب شده است، تأكيد كرد: با توجه به ظرفيت اصل 127 قانون اساسي اختياراتي را از دولت به مديريت يكپارچه بايد واگذار كنيم و براي اين مهم بايد به صورت ماهانه تشكيل جلسه داده شود و در نهايت با اختيارات اصل 127 مديريت يكپارچه به پيش رود. اين امر مستلزم ارائه كار به كارگروه مبارزه با مفاسد، به رياست معاون رئيس‌جمهور است.

وي در مورد آخرين وضعيت ساخت هتل آريانا در بستر رودخانه فشم گفت: مجوز اوليه اين هتل پس از انجام اقدامات قانوني 7 هزار متر بوده كه در بررسي‌ها مشخص شد 16 هزار متر ساخت و ساز صورت گرفته است. تخريب اين بنا حكم قضايي مي‌خواهد و ما اعلام كرديم با رويكرد 7 هزار متر اوليه موضوع بررسي شود و اگر تخلفي رخ داده است با آن برخورد كنند.

رحماني فضلي درباره مبارزه زمين‌خواران و آماري از اين موارد گفت: اگر مدير اجرايي در تخريب غيرمجاز تخلف كرده باشد، ما به آن رسيدگي مي‌كنيم و درصورت گرفتن رشوه هم قوه قضائيه به عنوان جرم با آن برخورد مي‌كند اما به تناسب حكم، قوه قضائيه با موضوع تصرفات و زمين‌خواري جديت بالايي دارد. هم اكنون سكونتگاه‌ها، زمين‌هاي كشاورزي و منابع طبيعي ما در معرض يك نوع تاراج است و اين هم فضاي سكونتي ما را دچار اشكال مي‌كند و هم به بيت‌المال آسيب مي‌زند.


داعش و ائتلاف ضد آن ، همچنان سرمقاله ها و یادداشتهای روزنامه های محتلف کشور را به خود اختصاص داده است .

در این رابطه  روزنامه جمهوری اسلامی به انتشار یک خبر درباره داعش بسنده کرد و نوشت :  داعش برنامه آموزشی مدارس موصل را تغییر داد. این گروه تروریستی با آغاز سال تحصیلی جدید اعلام كرد ادبیات، تاریخ،‌ هنر و معارف مسیحی (برای اقلیت‌ها) برای همیشه از برنامه درسی دانش‌آموزان موصل و شهرهای پیرامون كه در كنترل این گروه است، حذف می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، داعش دستور داده برخی تصاویر هم از كتاب‌های درسی دانش آموزان بریده شود. در بیانیه دو صفحه‌ای كه داعش زیر عنوان "خبر خوش آموزشی" در مساجد و بازار موصل پخش كرده، آمده است: به امر خلیفه!، با جهالت و فساد در نظام آموزشی مبارزه خواهدشد. داعش دستور داده است عبارت "دولت اسلامی" در كتاب‌های درسی، جایگزین عبارت‌های "جمهوری عراق" و "جمهوری سوریه" شود. همچنین باید نظریه تكاملی داروین از كتاب زیست شناسی مدارس حذف شود. بیانیه آموزشی گروهك تروریستی داعش با این جمله "این اعلامیه، الزام‌آور است و هر كس از آن سرپیچی كند، مجازات خواهد شد." پایان می‌یابد.


«اعتراف آمریکا به درخواست کمک از ایران علیه داعش»



روزنامه مردم سالاری با تیتر «اعتراف آمریکا به درخواست کمک از ایران علیه داعش» به انعکاس سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پرداخت و نوشت :‌« جن ساکي پس از سخنان رهبر انقلاب در خصوص درخواست آمريکا از ايران براي حضور در ائتلاف ضدداعش، در توئيتر خود نوشت: اين چيز پنهاني نيست که ما براي مبارزه عليه داعش در عراق با ايران گفت‌وگو کرديم و اين مساله در حاشيه مذاکرات هسته‌اي صورت گرفته است. اين سخنان در حالي از سوي يک مقام رسمي وزارت خارجه آمريکا مطرح شده است که تا پيش از اين مقامات آمريکايي ادعا مي کردند که هيچ تماسي با ايران در زمينه مبارزه با داعش نداشته اند و اصولا نيازي هم به همراهي ايران ندارند. در همين زمينه جان‌کري وزير خارجه آمريکا در کنفرانسي خبري در عراق با رد همکاري نظامي تهران و واشنگتن عليه داعش گفته بود: ما قصد همکاري در اين زمينه را نداريم.»


« ائتلاف عليه داعش»

 روزنامه اعتماد  در این باره نوشت :‌  با توجه به تمام جوانب قضيه كه برخي از آنها آشكار و برخي ديگر هم توسط اين ائتلافيون پنهان شده است، به نظر مي رسد كه تاريخ مصرف گروه داعش به پايان رسيده و بساط اين جريان دير يا زود جمع خواهد شد، اما نگراني هاي زير ذهن تحليلگران را آزار مي دهد:

- احتمالاطرح تقسيم عراق همچنان به قوت خود باقي است، به ويژه كه حضور عربستان، امارات، اردن و قطر به عنوان حاميان و طراحان هلال شيعي و كمك به شكل گيري گروه هاي تندروي ضد شيعي در اين ائتلاف چشمگير است. آنان داعش را از بين خواهند برد، اما تلاش خواهند كرد تا از مرده ريگ داعش جريان ديگري پديدار شود كه به مراتب خطرناك تر خواهد بود، زيرا داعش نتوانست درگيري فعلي را تبديل به جنگ فرقه يي و انتظارات ايشان را برآورده كند!؟

- يكي از خواسته هاي غرب ايجاد كشور مستقل كردستان است، آنان براي مهار ديگر كشورها به كردها چشم دوخته اند. در كمك هاي نظامي هم اين نكته را پنهان نمي كنند!

- احتمالايكي ديگر از اهداف غربي ها اين است كه از شر مسلمانان موجود در كشورهاي غربي خلاص شوند. آنان با ايجاد جريان داعش زمينه پيوستن بسياري از اسلام گرايان تندرو موجود در غرب را به داعش فراهم كردند. اكنون هم اجازه بازگشت به اين عناصر تندرو به كشورهاي غربي نمي دهند و همان گونه كه وزير امور خارجه فرانسه گفته است، آنان بايد نابود شوند. در واقع غرب با اين تاكتيك هم از شر اسلام گرايان تندرو خلاص مي شود و هم اينكه تاكنون موفق شده چهره خشن و غيرقابل قبولي از مسلمانان در اذهان غرب و جهانيان باقي بگذارد، قطعا آنان از اين نكته در اهداف بعدي خود براي پاكسازي مسلمانان و به ويژه مهاجران مسلمان استفاده خواهند كرد.

- آنان به بهانه مبارزه با بشار اسد جنگ داخلي در سوريه را شعله ور نگه خواهند داشت تا توان مخالفان اسراييل تضعيف شده و اسراييل در مرزهاي امن قرار گيرد.

حمله دوباره اصلاح طلبان به روحانی و تیم اقتصادی اش را  اینبار  عضو جبهه منحله مشارکت در دستور کار خود قرار داده است .


« روحانی با مردم صحبت نمی کند»

محسن صفایی فراهانی در گفت و گو با اعتماد درباره شرایط اقتصادی بعد از آغاز فعالیت و بدنه اجتماعی دولت یازدهم گفته است « دولت روحاني به هيچ‌وجه با مردم صحبت نمي‌كند يا حداقل نمي‌تواند صحبت كند. من چون ارتباطي با دولت ندارم، نمي‌دانم مشكل كجاست؟ اما از نوع حرف‌هايي كه در رسانه‌ها از دولت مي شنوم، اين طور برداشت مي‌كنم كه وزراي اين دولت مطلقا ارتباطي با مردم ندارند. شايد به اين دليل كه نگرانند متهم به سياه‌­نمايي يا فشارهاي متعدد ديگري شوند. تصور من اين است كه ميزان تحرك آقاي وزير خارجه در طول سه ماه گذشته كاسته شده است. من اين عدم‌تحرك را در ناتواني ايشان يا پيچيده شدن مذاكرات نمي‌بينم، بلكه در فشارهاي دروني ايران مي بينم كه مي‌تواند يك انسان را از كارايي بيندازد. كسي كه حاضر شد براي جلوگيري از شكايت ساكنان دور يك برج 500 ميليارد تومان هزينه كند و زمين‌هاي اطراف را بخرد تا مردم صداي‌شان در نيايد، آيا حاضر نيست براي درآمد‌ها و رانت‌هاي بيشتر چند تا 500 ميليارد تومان ديگر خرج كند؟»



















برچسب ها: رسانه ، الیزابت ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار