شکرچی زاده گفت: امیدواریم برنامه پنج ساله توسعه شبکه شتاب نگاری که تدوین شده نیز زودتر به مرحله اجرا برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی  باشگاه خبرنگاران محمد شکرچی‌زاده - معاون وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی - در سمینار سی و ششمین سالروز زمین لرزه طبس و چهلمین سالگرد تاسیس شبکه شتاب نگاری کشور با اشاره به زمین لرزه‌های طبس در سال 1357، رودبار منجیل در سال 1369 ، قائنات در سال 1376، بم در سال 1382 و زمین لرزه اخیر اهر ورزقان در سال 1391، گفت: این زلزله ها نشان دهنده آسیب پذیری بسیار بالای مناطق شهری و روستایی کشور در برابر این پدیده طبیعی است

  وی درادامه افزود:‌سرزمین ایران در پهنه‌ای از گیتی قرار گرفته است که از لحاظ لرزه خیزی بسیار پرتکاپو است و نگاهی به لرزه خیزی کشور ما در سده اخیر نشان دهنده آسیب پذیری بسیار بالا در برابر این پدیده طبیعی است.

شکرچی‌زاده با بیان این‌که برخی از زمین لرزه‌ها اثرات شگرفی در جامعه از لحاظ اجتماعی و علمی برجای می‌گذارند، تصریح کرد: 25 شهریور هر سال یادآور رویداد زمین لرزه ویرانگر طبس در کوران انقلاب اسلامی در سال 1357 است.
 
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: رویدادی که به بزرگی 7.4 ریشتر یکی از بزرگترین زمین لرزه‌های تاریخ این سرزمین است.

معاون وزیر راه وشهرسازی درادامه گفت: این زمین لرزه تلفاتی افزون بر 20 هزار نفر داشته و شهر تاریخی طبس را یکباره به کوهی از خاک بدل کرد.

شکرچی زاده  با بیان این‌که این زمین لرزه در بحبوحه رویش امواج انقلاب اسلامی و در نبود رسانه‌هایی که امروزه کوچکترین اتفاق را در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر می‌کنند روی داده است، افزود: از این منظر اثرات و تبعات آن در جامعه آن روز تحت تاثیر شرایط بحرانی جامعه قرار گرفت و دارای ویژگی‌هایی بود که از نظر لرزه زمین ساختی و زلزله شناسی مهندسی، بسیار مهم و قابل توجه است.

شکرچی‌زاده توضیح داد: در این زمین لرزه می توان به جرات ادعا کرد که یکی از مهمترین شتابنگاشت‌های ثبت شده در دنیا به دست آمد.

وی افزود: بخش ژئوتکنیک لرزه‌ای مرکز با انجام مطالعات ریز پهنه بندی لرزه‌ای در نقاط مختلف کشور نقش مهمی در بهبود ساخت و ساز در کشور داشته است.

شکرچی‌زاده با بیان این‌که مهمترین بخش مرکز در بحث زلزله شبکه شتابگاری ملی کشور است، افزود: شبکه‌ای که با دارا بودن افزون بر 1100 ایستگاه شتاب‌نگاری و مجموعه‌ای بالغ بر 10 هزار رکورد سه مولفه‌ای گنجینه عظیمی در اختیار محققان داخلی و خارجی برای تحقیق در مورد جنبه‌های مختلف زمین لرزه قرار داده است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که مرکز تحقیقات دارای بخش‌های مختلفی است که مستقیم و غیر مستقیم به زلزله می‌پردازند، افزود: بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری لرزه‌ای قدم‌های مهمی را در زمینه مطالعه زمین لرزه‌های روی داده در کشور، مطالعات تحلیل خطر زمین لرزه، سامانه‌های لایه‌های اطلاعاتی مرتبط با اثرات زمین لرزه و مطالعات کاهش خطرپذیری لرزه‌ای برداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:‌تمام تلاش این جانب و همکارانم در مرکز تحقیقات در این جهت است و انتظار داریم برنامه‌های آتی و چشم انداز شبکه شتابنگاری در بحث توسعه کمی و کیفی با کمک دولت محقق شود که مسلما تمامی این برنامه در کوتاه مدت مرتفع نخواهد شد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زلزله ، شتاب نگاری ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار