معاون برنامه‌ریزی شورا وامور شهری شهرداری تهران گفت:با توجه به هزینه 18 میلیارد تومانی جهت تملک خانه بوشهری‌ها و 8میلیاردتومان برای بازسازی آن درصورت میراثی شدن این ملک ضرورتی برای تملک آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در ادامه جلسه علنی امروز شورای شهر اعضای شورا در خصوص بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تملک خانه موسوم به بوشهری‌ها واقع در خیابان لاله‌زار واقع در محدوده منطقه 12 و نامگذاری آن به نام خلیج فارس به بیان نظرات خود پرداخت.

ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای متشکل از اداره کل میراث فرهنگی و بافتهای تاریخی شهرداری تهران و نیز کمیته نوسازی میراث فرهنگی و فرهنگ اجتماعی شورا جهت احصاء آمار دقیقی از خانه‌های تاریخی تشکیل شود، اظهار داشت: پس از تشکیل این کمیته و با اولویت بندی رسیدگی به خانه‌های تاریخی وظیفه هر یک از دستگاه‌ها در خصوص نحوه تملک و چگونگی بهره برداری آنها روشن شود که در این صورت می توان به تصمیم درستی در رابطه با تملک و بهره‌برداری ازخانه‌های تاریخی دست یافت.

*تقی پور : تغییر کاربری املاک تاریخی ممنوع شود

تقی‌پور یکی دیگر از اعضای شورای شهر در خصوص تملک و بازسازی خانه بوشهری‌ها افزود: پیشنهاد می‌دهم تا تغییر کاربری املاک تاریخی طی یک طرح دو فوریتی ممنوع شود.

*صلاحی: ضرورتی برای تملک خانه بوشهری‌ها در صورت میراثی شدن آن وجود ندارد

صلاحی در ادامه معاون برنامه‌ریزی شورا و امور شهری شهرداری تهران در خصوص نظر شهرداری تهران به منظور تملک خانه بوشهری‌ها با عنوان اینکه قیمت و ارزش در نظر گرفته شده جهت تملک این ملک 18 میلیارد تومان عنوان شده است، افزود: با توجه به هزینه برآورد شده هفت تا هشت میلیارد تومانی جهت بازسازی آن درصورت میراثی شدن این ملک قادر به استفاده از آن نخواهیم بود چرا که اگر قرار است میراثی شود ضرورتی برای تملک آن وجود ندارد.

*حکیمی‌پور: پیشنهاد می‌کنم شهرداری تهران به جای خریداری خانه بوشهری‌ها آن را با ناجا تهاتر کند

احمد حکیمی پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا نیز با بیان اینکه  وقتی در خصوص املاک تاریخی بحث می‌شود باید بررسی‌های لازم در خصوص ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی صورت پذیرد، اظهار داشت: البته مسئله دیگر توجه به مالکیت آن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه این ملک از پیش از انقلاب در اختیار شهربانی بوده و هم اکنون نیز در اختیار نیروی انتظامی است، افزود: پیشنهاد می‌کنم شهرداری به جای خریداری خانه بوشهری‌ها آن را با ناجا تهاتر کند.

وی ادامه داد: عمارت موجود در خانه بوشهری‌ها دچار تخریب شده و در واقع هم اکنون خانه‌ای در این فضا وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان میراث ملی به ثبت رساند.

*مجتبی شاکری: پیشنهاد شده خیابان مقابل سفارت عمارت به نام خلیج فارس نامگذاری شود

مجتبی شاکری رئیس کمیسیون فرهنگی و نامگذاری شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه در طرح بهره‌برداری از خانه‌های تملیکی شهرداری تهران باید فهرست و نحوه بهره برداری از این خانه‌ها مشخص شود تا هزینه‌های صورت گرفته جهت تخلیه و بهره برداری وجود نداشته باشد، افزود: در کمیته نامگذاری پیشنهاد شده تا خیابان مقابل سفارت به نام خلیج فارس نامگذاری شود که البته دراین زمینه نیز مذاکراتی با وزارت امورخارجه صورت گرفته  که نیازمند رعایت ملاحظات است.

*مسجد جامعی: عدم ثبت خانه بوشهری‌ها به عنوان یک ملک تاریخی شاید ضعف میراث فرهنگی باشد

مسجد جامعی نیز در ادامه با عنوان اینکه این ملک در اختیار بنیادی است که قصد تغییر کاربری آن را به پاساژ دارد، اظهار داشت: علاوه بر آن باید در نظر داشت که خانه بوشهری‌ها یک خانه تاریخی است و شاید ضعف اداره میراث فرهنگی است که آن را ثبت نمی‌کند.

*حقانی: تغییر کاربری خانه‌های تاریخی به هتل یکی از اقدامات جالب شهرداری است

 حقانی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: اقدامات صورت پذیرفته در خصوص برخی از خانه‌‌های تاریخی شهر جالب توجه است چرا که شهرداری برخی از این خانه‌ها را تغییر کاربری داده تا از آن به عنوان هتل استفاده شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اینکه شهرداری را ملزم به صرف هزینه‌ها در همه جا نماییم اقدام درستی نبوده چرا که هزینه‌های نگهداری و بازسازی خانه‌های تاریخی بالاست.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، فرهنگ ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار