بشر مدام در حال رسیدن به خواسته های پدید آمده در ذهن می باشد تا بتواند جهل درونی خود را به علم تبدیل نماید و وجه تمییز او را از سایر موجودات به رخ بکشد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛
یکی از سؤالاتی که امروزه و با توجه به پیشرفت های علمی در ذهن بسیاری از ما وجود دارد جریان فرزند دار شدن حضرت مریم (س) است که از محضر مفسر برجستۀ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر ایشان بهره مند خواهیم شد:

ایشان در درس تفسیر سورۀ "ص"در مسجد اعظم بیان داشتند: در بخشي از آيات قرآن کريم به جريان «تمثّل» تصريح شده است؛ نظير جريان حضرت مريم(سلام الله عليه) که ذات اقدس الهي مي‌فرمايد: ﴿فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا﴾ ما فرشته را که روحي از مخلوقات ماست براي مريم(سلام الله عليها) به طرف او ارسال کرديم، اين فرشته به صورت يک مرد درآمده و مريم(سلام الله عليها) که براي اوّلين بار چنين صحنه‌اي را مي‌بيند میفرمايد: ﴿أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا﴾ که خيال کرد اين نامحرم است، بعد فرشته گفت من از طرف خدا آمدم ﴿أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا﴾.

جريان «تمثّل» اين‌طور است که اگر کسي در کنار حضرت مريم(سلام الله عليها) مي‌ايستاد آن شخص نمي‌ديد؛ مثل اينکه وقتي فرشته‌ها بر وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نازل مي‌شدند عدّه‌اي نمي‌ديدند، البته گاهي به برکت معجزه آن حضرت طوري مي‌شد که ديگران هم مي‌ديدند؛ نظير مشاهده «دحيه کلبي» و مانند آن، اما وقتي فرشته وارد مي‌شود چون به صورت تمثّل است و نه تجسّم خارجي دیده نمی شود، اين‌طور نيست که اگر فرشته وارد شد انسان درب اتاق را ببندد و او نتواند بيرون برود، بلکه در فضاي هويّت خود شخص است؛ براي اينکه روشن شود که مثال متّصل يا مثال منفصل در بيداري چيست، بايد گفته شود که شبيه عالم رؤياست.

معظم له ادامه دادند: داستان حضرت مریم و داوود و حضرت آدم وحوا، در عالم واقعی نبود بلکه در عالم ملکوت بود که این عالم نظیر این عالم نیست و شریعت در آن جایی ندارد.

این حکیم متأله افزوند: قرآن تصریح می‎کند فرشته‎ای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مامور شده‎ام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم و نامحرمی وجود نداشت.لذا فرشته در عالم مثال وارد می‎شود و این مقام جای نهی از منکر و معصیت و حلال و حرام نیست؛واین حالت حالتی است که واقعی نیست پس نمی‎توان کسی را توبیخ کرد.

بنابراین زمانی هم که امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت می‎کردند در راه چنین حالتی به ایشان دست داد و ایشان فرمودند که به من گفته شد که به سمت مرگ می‎رویم و همانجا انا لله خواندند؛ و این حالت به قول فرمایش مرحوم علامه، حالت خواب نبود بلکه حالت منامیه بود.

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه خواب با رویا و رویا با حالت منامیه و مثال متصل تفاوت دارد افزوند: اینها هر کدام مرتبه‎ای دارند که با هم متفاوت هستند؛ تمثل برای معصومین سند است و داستان وارد شدن پیامبر(ص) به مسجد الحرام نیز در همین عالم اتفاق افتاد.

اسرانیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار