استاندار کرمان گفت: با حضور وزیر نیرو در اواخر هفته جاری طرح نجات آب استان کرمان را طی برنامه زمان بندی نهایی و اجرا می کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، علیرضا رزم حسینی در جلسه شورای آب استان کرمان که با حضور محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان استان کرمان، مدیران اجرایی و جمعی از کشاورزان در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد، هدف از تشکیل این جلسه را تعیین تکلیف بحران آب استان دانست.

وی با بیان اینکه آژیر خطر آب در استان کرمان چند بار به صدا در آمده، افزود: در بخش کشاورزی می توانیم در قدم اول صرفه جویی قابل ملاحظه ای داشته باشیم و طرح های انتقال آب به استان را نیز از جمله انتقال 180 میلیون مترمکعب آب شرب از بهشت آباد و انتقال آب برای صنعت از خلیج فارس و ... را به موازات دنبال می کنیم.

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: طرحی با عنوان پلیس آب (همیاران آب) طبق مقررات جاری کشور تنظیم شده تا آب به صورت اقتصادی مدیریت شود زیرا آب برای استان ما از نفت مهم تر است.

رزم حسینی با اشاره به اینکهکمبود آب مشکلات زیست محیطی را بوجود می آورد، یادآور شد: تلاشی که در استان بوجود آمده نیازمند حمایت نمایندگان و ائمه جمعه است که باید در حل مسئله آب کمک کنند.

وی گفت: شورای آب استان کرمان به دلیل شرایط بحرانیدر استان تشکیل شده لذا با حضور ارکان حکومتی از جمله ائمه جمعه می توانیم در امر توسعه موفق شویم.

استاندار کرمان با اشاره به نقش مهم رسانه ها در پیشبر اهداف و برنامه ها گفت: با برنامه هایی که در مقابله با حاشیه نشینی داریم می توان هزارو 800 هکتار اراضی حاشیه شهر کرمان را با کمترین چالش به مالکیت دولت برگردانیم.

رزم حسینی خاطر نشان کرد: با مدیریت جهادی و عزم ملی می توان در راستای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی تلاش کرد که این مسئله با همکاری مدیران اجرایی استان و کشاورزان در راستای همیاری و نجات کشاورزی و محیط زیست استان قابل اجراست.

در ادامه این جلسهمعاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه941 روستا در استان با تانکر آبرسانی می شود، گفت: ادامه روند کنونی تخریب سفره های زیرزمینی و عدم امکان احیاء سفره ها، نشست زمین، خشک شدن باغات ، بایر شدن اراضی کشاورزی و کاهش کیفیت منابع آب موجود و نفوذ منابع آب شور، تخلیه روستاها و افزایش مهاجرت به حاشیه شهرها، ایجاد تنش های سیاسی و اجتماعی و ... را به دنبال دارد.

محمدجواد کامیاب با اشاره به اینکه34 هزار و 612 حلقه چاه در استان وجود دارد که 10 هزار و 418 مورد آن غیرمجاز است، افزود: در حال حاضر از 66 شهر استان 29 شهر با بحران آب مواجه هستند و 25 درصد روستاها یعنی 514 روستا گرفتار کم آبی و بحران است.

وی از تجهیز 100 هزار هکتار از اراضی استان کرمان به سیستم نوین آبیاری خبر داد و خاطر نشان کرد: بابرنامه ریزی برای 5 سال آینده 300 هزار هکتار دیگر از اراضی به سیستم آبیاری مجهز خواهند شد که در صورت عملیاتی شدن حدود 840 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب صورت می گیرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به راهکارهای صرفه جویی در مصرف منابع آب کشاورزی، یادآور شد: آموزش بهره برداران و انتقال دانش نوین آبیاری، همسو کردن نهادهای اجرایی، قضایی و انتظامی در انسداد چاه های غیرمجاز، تشکیل شورای حفاظت منابع آب در شهرستان های استان، استفاده از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیرکشت موجود از جمله این راهکارهاست.

کامیاب لوله گذاری در سطح مزارع و باغها و خطوط انتقال آب، حذف کشت های با مصرف زیاد و راندمان پایین تولید محصول، اصلاح و بهبود روش های آبیاری، استفاده از روش های به زراعی در زمینه کاهش تبخیر و تعرق و ... را از دیگر راهکارهای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی استان عنوان کرد.

وی با تاکید براینکه 7 هزار و 850 میلیارد تومان برای انتقال آب به استان کرمان باید هزینه شود که با احتساب تورم به 15 هزار میلیارد تومان می رسد، گفت:انتقال آب حوزه به حوزه به دلیل هزینه زیاد برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست لذا باید در این بخش صرفه جویی آب عملی شود./ز

برچسب ها: طرح ، نجات آب ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.