معاون وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست فرصت برای توافق هسته ای را غنیمت شمارد گفت: هیچ توافقی بدون کاهش میزان برنامه غنی سازی هسته ای ایران ممکن نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه المانیتور نوشت: وندی شرمن هفته گذشته در سخنانی در جمع 200 نفر از سفرای خارجی در آمریکا از آنها خواسته بود به پایتخت های خود بگویند دو پیام حساس را به ایرانی ها بدهند: نخست اهمیت غنیمت شمردن آخرین فرصت برای رسیدن به توافق هسته ای و دوم این که هیچ توافقی بدون کاهش میزان برنامه غنی سازی هسته ای ایران ممکن نخواهد بود.

این روزنامه افزود:یک مقام ارشد آمریکا به المانیتور گفته است اظهارات وندی شرمن درباره ایران بر محور اهمیت غنیمت شمردن فرصت برای حل نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران و این حقیقت متمرکز بود که ممکن است توافقی حاصل نشود و از تحریم ها کاسته نشود مگر این که ایران با کاهش قابل توجه میزان فعالیت های غنی سازی اورانیوم با راستی آزمایی موافقت کند. 

المانیتور افزود:پیام شرمن به ایران در حالی مطرح می شود که  قرار است مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان این هفته در نیویورک از سر گرفته می شود.

این روزنامه مدعی شد: این پرسش مطرح است آیا حسن روحانی رئیس جمهور ایران و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به گفتگوهای تلفنی سال گذشته با یک نشست یا دست دادن همراه خواهند کرد؟

المانتیور نوشت:موضوع هسته ای پس از ماه اوت و گزارش درباره پیشرفت کم برای حل موانع اصلی بر سر راه توافق هسته ای اهمیت تازه ای به خود گرفت.

این روزنامه افزود:ما خوشبین نیستیم زیرا اختلافات بسیاری باقی مانده است.یک مقام عضو پنج به علاوه یک در دوازدهم سپتامبر گفته است اساسا مسئله تعداد مطرح است.سه به علاوه سه فکر می کند باید تعداد محدودی سانتریفیوژ در اختیار ایران باشد اما ایرانی ها از تعداد بیشتر حرف می زنند.رسیدن به مصالحه در این زمینه دشوار است.

این مقام افزود:ما تاریخ را تغییر دادیم و امیدواریم به توافق نهایی تا بیست وچهارم نوامبر برسیم.همچنان جای امید است به نوعی گشایش در نیویورک برسیم که این موجب تقویت مذاکرات خواهد شد.اگرچه هیچ دلیلی برای رسیدن به توافق وجود ندارد، اما درباره آن امیدواریم.

"رابرت اینهورن" مذاکره کننده هسته ای با ایران نیز روز یازدهم سپتامبر در المانیتور گفته است فکر می کند بن بست های اساسی باقیمانده است.

"جورج پرکویپچ" کارشناس کنترل تسلیحات در موسسه کارنگی اندومنت برای صلح بین الملل به المانتیور گفت: من فکر نمی کنم ایران تصمیم گرفته باشد برخی از این تحریم ها را بپذیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
تو خواب ببینی و آرزوشو به گور ببرید که ما کم کنیم از درصد غنی سازیمون
آخرین اخبار