شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب کرد

تامین حداکثری فضای سبز بوستان ولایت/ مخالف با احداث واحد مسکونی در جنوب شرق پردیس

شورایعالی شهرسازی و معماری در جلسه امروز خود در خصوص ضرورت تخصیص حداکثری فضای بوستان ولایت تمام مصوبات قبلی کمیسیون ماده 5 شهرتهران را ابطال کرد و در مصوبه دیگری مخالف خود را با احداث واحد مسکونی در جنوب شرق پردیس اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه امروز (دوشنبه) ضمن بررسی گزارش ارائه شده در خصوص بوستان ولایت و در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تخصیص حداکثری فضای بوستان ولایت (اراضی قلعه مرغی) برای تامین فضای سبز الزام تصویب نهایی طرح ساماندهی اراضی قلعه مرغی(بوستان ولایت) شامل برنامه فیزیکی و طراحی سایت توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران را مصوب کرد.

همچنین در این جلسه ابطال کلیه مصوبات قبلی کمیسیون ماده 5 شهر تهران در ارتباط با این موضوع و ضرورت ارایه پیشنهاد جدید با درنظرگرفتن تامین حداکثری فضای سبز و حداقل بارگذاری فیزیکی توسط شهرداری تهران (ضوابط پهنه G112)جهت بررسی و تصویب در کمیسیون ماده 5 شهرتهران و ارجاع به شورایعالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی مصوب شد.

ضرورت حفاظت از ابنیه تاریخی موجود در محدوده بوستان ولایت ( آشیانه های پرواز و سایر ساخت وسازهای مرتبط) به عنوان بخشی از میراث تاریخی شهرتهران و جانمایی آنها در نقشه های طرح ساماندهی و ممنوعیت هرگونه ایجاد مستحدثات(ساختمان) در محدوده بوستان ولایت (اراضی قلعه مرغی) تا قبل از تصویب نهایی طرح ساماندهی اراضی قلعه مرغی از دیگر مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران بود.

*مخالفت با احداث مجموعه مسکونی در اراضی تماشا

بنابر این گزارش شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه امروز خود پیرو جلسات قبلی در تاریخ های 27/3/92 و 23/10/92 و 7/11/92 موضوع احداث مجموعه مسکونی در اراضی موسوم به تماشا واقع در جنوب شرق شهر جدید پردیس را پیرو صورتجلسه مورخ 5/5/93 مورد بررسی قرار داد و ضمن تائید نظرات کمیته فنی به چهار دلیل از جمله مغایرت با مصوبات طرح مجموعه شهری تهران مصوب شورای عالی شهرسازی و هیأت وزیران احداث مجموعه مذکور را فاقد جنبه های فنی و قانونی تشخیص داده و با آن مخالفت کرد.

دیگر دلایل مخالف با این طرح قرار گیری در منطقه حفاظت شده جاجرود و مغایرت با ماده 5 آئین نامه اجرائی قانون منع فروش، قرار گیری به عنوان یک کانون آلاینده بالقوه در بالادست سد ماملو و مغایرت با اهداف ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب و قرار گیری در حریم مصوب پایتخت و مخالفت با احکام طرح جامع مصوب تهران در کنترل استقرار جمعیت و فعالیت است.

بر این اساس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران که با حضور رئیس شورای شهر اسلامی شهر تهران گزارش های رسیده درباره طرح های ارائه شد برای اجرا در بوستان ولایت تهران را بررسی می کرد، استانداری تهران را مکلف کرد از هر گونه ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری کند.

در ادامه جلسه اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری به اتفاق پس از بررسی گزارش ارائه شده درباره الزامات کنوانسیونهای جهانی حفظ میراث فرهنگی و تاریخی معماری و شهرسازی ضمن تاکید بر رعایت این الزامات مقرر کرد تا دستورالعمل ویژه ای مشترک میان دبیرخانه شورای عالی و سازمان میراث ، وزارت کشور و سازمان محیط زیست (به جهت استفاده از پتانسیل میراث طبیعی) تهیه و برای تصویب نهایی در کوتاهترین زمان ممکن به دبیرخانه شورای عالی ارائه کند.

در نهایت ضمن ارائه گزارشی از نحوه بررسی و تصویب طرح های جامعه و تفصیلی شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر تصمیماتی برای تسهیل و تسریع در امر ابلاغ این طرح ها اتخاذ شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار