معاون حقوقی رییس جمهوری در اجلاس آلکو:

حقوق بین‌الملل نباید در انحصار گروه معدودی باشد/"تروریسم" اخلاق، قانون و مرز نمی‌شناسد

معاون حقوقی رییس جمهوری در جمع نمایندگان ۵۰ كشور عضو سازمان حقوقی مشورتی آسیایی – آفریقایی (آلكو)، مسئله فلسطین و معضل آوارگان فلسطینی را در صدر دغدغه‌های جامعه جهانی دانست و گفت: مصونیت طولانی مدتی كه رژیم صهیونیستی طی هفت دهه اخیر از آن برخوردار بوده است، دلیل اصلی نقض حقوق بشر از سوی این رژیم است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، الهام امین‌زاده روز دوشنبه در مراسم آغاز پنجاه‌ و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی - آفریقایی (آلكو)، افزود: دولت‌ها وظیفه دارند به دیوان بین‌المللی كیفری برای فشار به رژیم صهیونیستی، فشار آورند.

وی در آغاز سخنانش با یادآوری اینكه «آلكو» تنها سازمان بین‌الدولی دارای عضویت فرامنطقه‌ای است، گفت: آلكو جایگاه بی‌بدیلی در بین سازمان‌های بین‌المللی دارد اما پتانسیل‌های بالقوه آن هنوز به كار گرفته نشده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری، آلكو را فرصت مغتنمی برای كشورهای آسیایی - آفریقایی جهت توسعه حقوق بین‌الملل دانست و گفت: آلكو می‌تواند به اصول و اهداف سازمان ملل متحد به خصوص در تقویت صلح و امنیت كمك كند. حقوق بین الملل، ابزار مهمی است كه آلكو در دست دارد و این سازمان حقوقی مشورتی، هیچكدام از ابزارهای سنتی مانند ظرفیت مالی، نیروی نظامی یا نفوذ سیاسی را ندارد.

امین‌زاده خاطرنشان كرد: در زمانی كه بی قانونی وجود دارد و قدرت‌های خاص با سوء استفاده از قدرت، به نقض حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهند، آلكو می‌تواند نشان دهد كه تنها از طریق حاكمیت قانون می‌توان به همزیستی مسالمت‌آمیز دست یافت.

وی با تأكید بر اینكه حقوق بین‌الملل نباید در انحصار گروه معدودی باشد، تصریح كرد: حقوق بین‌الملل نباید برای رسیدن به منافع سیاسی به صورت گزینشی مورد استفاده قرار گیرد، بلكه تمامی قدرت‌های بزرگ و كوچك حق دارند در فرآیند شكل‌گیری حقوق بین‌الملل ایفای نقش كنند.

معاون حقوقی رییس جمهوری در بخش دیگر سخنانش، با تأكید بر اینكه «حل چالش‌های جدید و بزرگی كه سربرآورده‌اند اراده جمعی ما را محك خواهد زد»، یادآور شد: خشونت، تروریسم و افراطی‌گری مواردی از این چالش‌ها و وحشی‌گری‌های بی‌سابقه است كه طی آنها صدها هزار نفر كشته و نقص عضو شده، یا از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

امین‌زاده با اشاره به هشدارهایی که پیشتر درباره رسیدن بحران سوریه به كشورهای همسایه داده شده بود، تصریح کرد: تروریسم هیچ اخلاق، قانون و حد و مرزی برای فعالیت‌های خود نمی‌شناسد.

معاون حقوقی رییس جمهوری، افراطی‌گری و اقدامات خشونت‌آمیز را تهدیدی واقعی برای كل بشریت دانست و گفت: دكتر روحانی با ارائه طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» به سازمان ملل قصد داشت نسبت به خطر حتمی این تهدید كه در حال گسترش است هشدار دهد و این هشدار به دلیل احساس مسئولیتی بود كه جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح منطقه‌ای دارد.

وی خاطرنشان كرد: افراطی‌گری، خشونت و تروریسم با یكدیگر همراه شده و نمی‌توان آنها را به عنوان پدیده‌های مستقل از هم جدا كرد و به نظر می‌رسد حقوق بین‌الملل ابزارهای لازم برای مقابله با تروریسم را دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین از نمایندگان ۵۰ كشور عضو آلكو خواستار شد ظرفیت‌های سازمان حقوقی و مشورتی آسیایی – آفریقایی (آلكو) را به مقابله با مسئله تروریسم و خشونت اختصاص دهند.

امین‌زاده، ارائه نظرات و پیشنهادات اعضای آلكو در پنجاه و سومین اجلاس سالانه این سازمان بین‌المللی را زمینه‌ساز درك عمیق‌تر نسبت به افراطی‌گری‌های خشونت‌آمیز دانست و ابراز امیدواری كرد، این اجلاس فرصتی برای بررسی مجدد برخی موضوعات قدیمی در پرتو تحولات جدید باشد.

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین در دستور قرار دادن مباحثی نظیر حقوق دریاها، حقوق محیط زیست و توسعه پایدار و همچنین حقوق تجارت بین‌المللی را از اعضای آلكو خواستار شد و تاكید كرد‌: حوزه‌های نوظهوری نظیر حقوق فضا، حقوق انرژی و حقوق فضای مجازی، ارزش آن را دارند كه توسط آلكو مورد بررسی قرار گیرند.

امین‌زاده تصریح كرد: اجلاس ۴ روزه آلكو در تهران فرصت خوبی برای كشورهای عضو ایجاد می‌كند تا با هدف رسیدن به مواضع آگاهانه در صحنه بین‌الملل درباره موضوعات مشترك و همچنین یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای بحران‌های پیش رو اقدام كرده و موضوعات مورد علاقه مشترك آلكو را بررسی كنند.

وی در پایان، ایجاد تشكل گروه افراد برجسته آلكو را گامی در راستای ایجاد ساز و كارهای مشخص برای شناسایی رویه‌های غالب حقوقی در آسیا و آفریقا دانست و ابراز امیدواری كرد، اراده جمعی محكمی در میان دولت‌های عضو آلكو وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار