مناطق حفاظت شده برای حفاظت نیازمند تغییر روش از سنتی به نوین هستند که در این بین منطقه حفاظـت شده ارسباران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعتی در حدود 86 هزار و 437 هکتار در شهرستان‌های کلیبر و خدا‌آفرین قرار دارد و از سال 1346 به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال 1355 به عنوان ذخیره گاه زیست کرده تحت مدیریت قرار گرفته است.

این منطقه دارای تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری و زیست‌گاه‌های جنگلی منحصر به فردی است و درحدود 1073 گونه گیاهی و 320 گونه جانوری، 215 گونه پرنده، 29 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 48گونه پستاندار و 17 گونه ماهی وجود دارد. 

حمید قاسمی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ارسباران با آن ویژگی‌های منحصر به فرد خود کلکسیونی از عناصر هبرکانواکسینی و عناصر سایر مناطق گیاهی کشور است، گفت: منطقه ارسباران علاوه بر تنوع عظیم گیاهی، عمده‌ترین گونه‌های پستانداران و پرندگان حمایت شده یا کمیاب را نیز در خود جای داده است، مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده‌ای چون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری از آن جمله‌اند. 

وی افزود: منطقه حفاظت شده ارسباران نیز همانند سایر مناطق حفاظت شده کشور نیازمند تغییر روشی از حفاظتی از سنتی به نوین است. تغییر اقلیم، شکار غیرمجاز، ویلا سازی، کمبود اعتبار برای حفاظت از منطقه، فرهنگ سازی در جوامع محلی درخصوص حفظ و حراست از مناطق حفاظت شده، کمبود محیط‌بان و نیروی انسانی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی از مشکلاتی است که این منطقه  با آن دست به گریبان است. 

همچنین، به دلیل کمبود اعتبار و امکانات فقط در قسمتی از منطقه حفاظت شده ارسباران دوربین مدار بسته به صورت پایلوت وجود دارد در حالیکه برای حفاظت از این منطقه وسیع نیازمند افزایش دوربین‌های مدار بسته هستیم. 

قاسمی ادامه داد: پارک ملی ارسباران با وسعت 8 هزار و 941 هکتار در شهرستان‌های کلیبر و خدا آفرین قرار دارد و از سال 1346 به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال 1355 به عنوان ذخیرگاه ریستکده تحت مدیریت قرار گرفته است. 

گفتنی است زیست‌گاه‌های آبی مهم و با ارزشی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که تالاب بین‌المللی قوریگل و تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه، جنگل‌ها و زیستگاه‌های حاشیه ارس و دریاچه‌های پشت سدها و... مأمن پرندگان متنوع و حمایت شده، درحال انقراض و آسیب‌پذیر است. مساحت جنگل‌های استان 188هزار هکتار است که 52/1درصد از جنگل‌های کشور را شامل می‌شود. 

از این مقدار 164 هزار هکتار تحت عنوان جنگل‌های ارسباران در شهرستان‌های اهر، کلیبر، ورزقان و جلفا و بقیه به صورت پراکنده در شهرستانهای میانه، اسکو و عجبشیر و... واقع شده‌اند./گزارش از هراتیان
 
انتهای پیام/  
 

برچسب ها: ارسباران ، حفاظت ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار