مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست شورای حکام اعلام کرد آژانس همچنان در حال بررسی دو مورد از گام‌های شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز سی‌و‌پنجمین نشست شورای حکام اعلام کرد آژانس همچنان در حال بررسی دو مورد از گام‌های شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای ایران است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش مقدماتی خود را درخصوص مسائل هسته ای و اجرای پادمان های درشماری از کشورها از جمله ایران در نشست شورای حکام این آژانس منتشر کرد.

در این گزارش بخشی نیز درخصوص اجرای پادمان ها در جمهوری اسلامی ایران نیز اختصاص داده شده که متن آن در ذیل آمده است :


*** اجرای پادمان ها در جمهوری اسلامی ایران 
من اکنون به اجرای پادمان ها در جمهوری اسلامی ایران می پردازم.
آژانس به راست آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده از جانب ایران تحت توافقنامه پادمان هایش ادامه می دهد.
به هر حال آژانس در موقعیتی نیست که بتواند تضمین معتبری درخصوص نبود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران فراهم کند و  بتواند نتیجه گیری کند که همه مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز مصرف می شوند.
ماه گذشته با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات ارشد بعنوان بخشی از تلاشهایم برای پیشبرد گفتگوهای سطح بالا میان آژانس و ایران ، در تهران دیدار کردم. 
من بر اهمیت اجرای زمان بندی شده چارچوب برای همکاری ها تاکید کردم . من همچنین تاکید ایران در خصوص تعهد قاطع این کشور را برای اجرای چارچوب همکاری ها و تمایل اعلام شده اش برای تسریع حل همه مسائل باقی مانده خاطر نشان کردم.
ایران سه مورد از پنج مورد اقدام عملی توافق شده با آژانس در سومین گام چارچوب همکاری را اجرا کرده است. دو مورد این موارد بعد از ضرب الاجل توافق شده بیست و پنجم اوت اجرا شده است. ایران بحث و گفتگوها با آژانس را بر سر دو اقدام عملی باقی مانده آغاز شده است.
آژانس از ايران خواست  اقدامات عملی جديدی را تا دوم سپتامبر برای اجرا در گام بعدی چارچوب همکاری ارائه کند . ايران هنوز چنين اقداماتی را معرفی نکرده است. 
به منظور حل همه مسائل باقی مانده گذشته و کنونی ، مهم است که ايران به اجرای زمان بندی شده همه اقدامات علمی توافق شده تحت چارچوب همکاري ادامه دهد و اينکه اقدامات جديدی ارائه کند که بتوانيم برای گام بعدی بر ان توافق کنيم.
آژانس همچنان به اقدامات نظارتي و راست آزمايي در خصوص اقدامات تعيين شده در "طرح مشترک اقدام" توافق شده ميان ايران و گروه سه بعلاوه سه که تمديد شد ، ادامه مي دهد.
ادامه فعاليت هاي ما مستلزم اختصاص بودجه اضافي به مبلغ يک ميليون يورو است که حدود سيصد هزار يورو آن ، وعده داده شده است. من از کشورهای عضو مي خواهم در اين خصوص کمک های خود را ارائه کنند.
 


*** امنیت هسته ای 
در چهار سال گذشته استقبال زیادی از لزوم توجه به مسئله امنیت هسته ای به شکلی هماهنگ بوده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی محوری در کمک به تقویت امنیت هسته ای بین المللی ایفا می کند. اقدامات ما در این خصوص در گزارش 2014 درباره امنیت هسته ای تشریح شده است. نشست بعدی آژانس در سطح بالا درباره امنیت هسته ای در دسامبر 2016 برگزار خواهد شد. شمار کشورهایی که کنوانسیون محافظت فیزیکی از مواد هسته ای را امضا کرده اند در حال افزایش است اما برای اینکه این ابزار قدرتمند امنیت هسته ای اجرایی شود؛ نیاز به امضای کشورهای بیشتری است. 


***  انرژی هسته ای 
هم اکنون 437 راکتور هسته ای نیروگاهی در سی کشور جهان فعال هستند. از ابتدای امسال سه واحد جدید نیروگاه هسته ای وارد شبکه برق کشورها شده است. سی و سه کشور جهان در نظر دارند یا در حال برنامه ریزی یا شروع برنامه هسته ای برای تولید برق هسته ای هستند. میزان منابع اورانیوم جهان بیشتر از مقدار لازم برای تولید برق هسته ای تا آینده ای قابل پیش بینی است. آژانس همچنان به کشورهای عضو که علاقمند به شروع برنامه هسته ای برای تولید برق هستند کمک می کند تا بتوانند این کار را به شکلی ایمن و پایدار انجام دهند. توسعه توانمندیها و زیرساختهای لازم برای برنامه های علمی و فناوری هسته ای از جمله برق هسته ای اغلب نیاز به دسترستی به راکتورهای تحقیقاتی دارد. من اخیرا ابتکار عملی را تصویب کردم که بر اساس آن مرکز بین المللی تحقیقات درباره راکتورها به اعضای کمک می کند تا به زیرساختهای بین المللی راکتور تحقیقاتی دسترسی داشته باشند. 
آمانو افزود:  مدیریت زباله ها و پسماندهای رادیواکتیو موضوع مجع علمی هفته آینده خواهد بود. این مسئله ای مهم برای همه کشورهای عضو است، چه برنامه هسته ای برای تولید انرژی داشته باشند یا از مواد رادیواکتیو برای تولید دارو و در صنایع، کشاورزی و تحقیقات استفاده می کنند. هفته آینده ما میزبان نشستی درباره کنوانسیون جبران خسارات آسیبهای هسته ای خواهیم بود. اجرایی شدن این کنوانسیون گامی مهم به سمت ایجاد نظام جهانی مسئولیت پذیری هسته ای است. بیست و پنجمین کنفرانس انرژی جوش هسته ای از سیزدهم تا هجدهم اکتبر در سن پطرزبورگ برگزار خواهد شد.



***کاربردهای انرژی هسته ای

کار بر روی راهبرد مورد نیاز جهت مدرن سازی آزمایشگاه های بکارگیری انرژی هسته‌ای در "سیبرسدروف" که به نام طرح "ری نو آل" شناخته می‌شود به خوبی در حال پیشرفت است. من انتظار دارم همه شما را به مناسبت نقطه عطفی در این پروژه برای شرکت در مراسمی در بیست و نهم سپتامبر در این مرکز دعوت کنم. 

بعد از مشورت با اعضای آژانس، راهبرد ما درباره پروژه ری نو آل به روز شده است. عوامل احتمالی موثر در این پروژه فراتر از بودجه سی و یک میلیون یورویی است که باید بعنوان بخشهای انضمامی این طرح معرفی شوند و می‌توانند بعد از تکمیل موفقیت آمیز پروژه ری نو آل بکار گرفته شوند و بکارگیری این عوامل به وجود منابع مالی اضافی وابسته خواهد بود.

یکی از عوامل پیشنهاد شده در این پروژه تعیین سطح سوم امنیت زیستی برای آزمایشگاه‌های حیوانات است. آژانس برای استفاده از امکانات موجود در این زمینه در تاسیسات ام دلینگ در نزدیکی وین همکاری نزدیکی با دولت اتریش دارد.

پروژه ری نو آل بشدت برای آژانس اهمیت دارد چون تکمیل آن به نفع همه اعضا خواهد بود و از همه کشورها می‌خواهم صادقانه دراین طرح مشارکت کنند.

ما بیست و نهم سپتامبر همچنین پنجاهمین سالگرد تاسیس بخش مشترک میان سازمان جهانی غذا و آژانس بین المللی انرژی اتمی را در بخش فنی و غذا و کشاورزی جشن خواهیم گرفت. این همکاری منحصر به فرد تاثیرات اقتصادی چشمگیری در بسیاری از کشورها برجای گذاشته و به بهبود امنیت غذایی و تثبیت فعالیتهای اقتصادی کمک کرده است. من مطمئن هستم همکاری قاطع ما در سال های آینده ادامه خواهد یافت و بعد از مدرن سازی آزمایشگاه های سیبرسدورف این همکاری ها گسترده تر خواهد شد.

***تایید فعالیت‌های هسته‌ای

نتایج توافقات امنیتی و پرتکل های اضافی. من به موضوع تایید هسته‌ای می‌پردازم. از زمانی که آخرین گزارش خود را به شورای حکام ارائه کرده ام کامبوج بخشی از پروتکل اضافی را اصلاح کرده و هند هم برای پذیرش این پروتکل تحت فشار قرار گرفته است.  تعداد کشورهایی که اکنون پروتکل های اضافی را پذیرفته اند به صد و بیست و چهار کشور رسیده است. من امیدوارم کشورهای باقیمانده هم بزودی پروتکل اضافی را بپذیرند. من همچنین از دوازده کشوری که توافقات امنیتی منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا نکرده اند درخواست می‌کنم بدون تعلل این توافقات را اجرایی کنند، من از اعضا درخواست می کنم در صورتی که بخش کوچکی از پروتکل های قدیمی را نپذیرفته اند آنها را امضا کنند.




انتهای پیام/
برچسب ها: آمانو ، ایران ، آژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار