اگرچه راهی جز حمله هوایی علیه مواضع داعش برای نابودی این گروه وجود ندارد، اما اهداف این حملات باید واقع‌گرایانه و درست باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه انگلیسی تلگراف در گزارشی به قلم "اندرو ماکای"، فرمانده سابق نیروهای انگلیسی در افغانستان آورده است: انگلیس باید در حمله هوایی علیه داعش به علت کشته شدن "دیوید هینز" توسط این گروه شرکت کند، در واقع کشته شدن این فرد ضرورت بیشتری برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نسبت به قبل ایجاد می‌کند.

ماکای در ادامه یادداشت خود در این زمینه می‌نویسد: انگلیس اکنون هیچ راهی جز اینکه از نیروی هوایی خود علیه این گروه استفاده کند،‌ ندارد. اکنون و در شرایطی که داعش در حال پیشروی سریع در عراق و سوریه است، بی‌میلی کشورهای غربی برای اعزام نیروی زمینی به منظور مقابله با این گروه بر اساس سه استراتژی قابل درک است. این سه استراتژی شامل محدود کردن دسترسی، تاخیر در دسترسی و از بین رفتن احتمال دسترسی داعش در عراق و سوریه است.

در زمینه دسترسی محدود حملات هوایی نقش اصلی را برای مقابله با داعش ایفا می‌کند، و در کنار آن نیز آموزش و ساماندهی نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای مردمی عراقی که برای دفاع از کشور خود تمایل دارند. این مسئله توانسته از پیشرفت داعش در عراق جلوگیری کند. به منظور ادامه این روند باید از ادامه استفاده داعش از خاک سوریه به عنوان یک پناهگاه جلوگیری شود.
 
وی مدعی شد: البته این مسئله به معنای سازش با بشار اسد نیست. این اقدام گذشته از غیراخلاقی بودن آن، می‌تواند باعث ایجاد ائتلاف در میان کشورهای سنی منطقه شود.

در زمینه استراتژی دوم یعنی ایجاد تاخیر در دسترسی داعش، باید اشاره شود که سنی‌های عراق از سال 2005 به دلیل به حاشیه رانده شدن توسط دولت نوری مالکی، به مسئله حضور القاعده در میان اعضای خود اهمیت چندانی ندادند، اما اکنون به نظر می‌رسد سنی‌ها دیگر این اشتباه را تکرار نخواهند کرد. بنابراین اقدام راضی نگه داشتن آنان می‌تواند به خرید زمان در زمینه جلوگیری از گسترش نفوذ داعش، ورود آنان به عرصه تصمیم‌گیری‌های سیاسی در عراق و جلب تعهد از آنان برای مدت طولانی منجر شود.

برای انجام این کار ما نه‌تنها باید در روند پیشرفت داعش محدودیت ایجاد کنیم، بلکه باید از طریق ایجاد رضایت برای همه قشرهای عراقی و ورود آنان به عرصه سیاسی، روند پیشرفت داعش را با تاخیر طولانی مدت مواجه کنیم. موفقیت در این دو استراتژی می‌تواند به ما در به نتیجه رسیدن استراتژی سوم، یعنی از بین رفتن کامل دسترسی داعش در عراق یاری برساند. این مسئله البته نیازمند سازماندهی، تجهیز؛ آموزش و تربیت نیروهای محلی است. در عین حال ما به ایجاد یکپارچگی و انسجام در زمینه شعار مقابله با داعش نیز نیاز داریم. ما باید خود را از مفاهیم و مسائل پیش پا افتاده در این زمینه خلاص کنیم.

فرمانده سابق انگلیسی توصیه می‌کند: وزارت دفاع انگلیس اکنون باید از تمامی تلاش‌ها به ویژه تلاش‌های در حال انجام برای جلب رضایت گروه‌های سنی در مناطق تحت کنترل داعش استفاده کند. بسیاری از کارشناسان از این مسئله که استراتژی منسجمی برای این منظور وجود ندارد، انتقاد کرده‌اند. اما در عین حال باید نحوه انجام این کار در شرایطی چنین پیچیده نیز به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. پیش‌بینی اینکه یک استراتژی فوری و اورژانسی تا چه زمان کارآمد خواهد بود، بسیار سخت است. بنابراین باید تمرکز بر روی زمان حال و ایجاد انطباق و تکامل در روند استراتژی کنونی قرار گیرد.

ماکای در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: مهم‌تر از همه اینکه اهداف مورد نظر برای مقابله با داعش باید واقع‌گرایانه باشد. اکنون زمان استفاده از استراتژی محدودیت، تاخیر و از بین بردن دسترسی داعش است و در آينده نیز باید استراتژی نابودی روش‌های دسترسی، نابودی خود داعش و بازسازی عراق در دستور کار باشد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار