معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی که مسئولیت مبارزه با جنایات جنگی را دارد باید جنایات رژیم صهیونیستی رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "الهام امین‌زاده" معاون حقوقی رئیس‌جمهور با حضور در پنحاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی آفریقایی (آلکو) که صبح امروز در دفتر مطالعات بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد با اشاره به این که ایران برای سومین بار است که میزبان این اجلاس است گفت: تشکیل آلکو در سال 1956 فرصت مغتنمی برای کشورهای آسیایی و آفریقایی در توسعه حقوق بین‌الملل ایجاد کرد.
 
وی اظهار داشت: آلکو تنها سازمان بین دولی فرامنطقه‌ای است که شاهد دیدگاه‌های کشورهای آفریقایی و آسیایی است و جایگاه بی‌بدیلی در بین سازمان‌های بین‌المللی دارد اما هنوز پتانسیل بالقوه‌اش به کار گرفته نشده است.  
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان داشت: آلکو پنجاه عضو دارد که به اصول و اهداف سازمان ملل در رسیدن به صلح و امنیت کمک می‌کند و هم چنین این سازمان از ابزار مهمی برای ترویج حقوق بین‌الملل است.  
 
وی تصریح کرد: در زمانی که بی‌قانونی وجود دارد و قدرت‌های خاصی به نقض حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهند آلکو نشان می‌دهد که تنها حاکمیت قانون منجر به هم‌زیستی مسالمت آمیز می‌شود.
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: هدف آلکو این است که حقوق بین‌الملل در اختیار چند کشور نباشد و حقوق بین‌الملل هم گزینشی عمل نشود و متاثر از قدرت‌ها نشود چرا که کشورها چه بزرگ و چه کوچک حق دارند در حقوق بین‌الملل نقش داشته باشند.  
 
امین زاده بیان داشت: پنجاه سومین اجلاس آلکو در زمان حساسی در حال برگزاری است چرا که چالش‌های بزرگی سربرآورده‌اند که اراده ما را محک می‌زنند.
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این بین سوالی وجود دارد و آن این است که آیا حقوق بین‌الملل می‌تواند به ما کمک کند چرا که کشورهای آسیایی و آفریقایی تحت تاثیر خشونت و افراط گرایی قرار گرفته‌اند و بیش از صد هزار نفر با وحشی‌گری‌های صورت گرفته کشته، قطع عضو شده و یا محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.
 
وی افزود: ایران در گذشته اعلام کرد ممکن است بحران سوریه وارد کشورهای دیگر بشود که این امر اتفاق افتاد و ما گفتیم که باید از تاریخ درس گرفت چرا که تروریست هیچ قانونی را نمی‌شناسد و حد و مرز محدودی هم ندارد.
 
امین‌زاده تصریح کرد: سال گذشته آقای روحانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح جهان علیه خشونت و افراط گری را ارایه کرد و امروز مشخص شده افراط تهدیدی برای بشر است.
 
وی اضافه کرد: دکتر روحانی با این طرح قصد داشت به جهانیان هشدار خطر تروریست‌ها را بدهد که این امر حاکی از احساس مسئولیت ایران به صلح منطقه‌ای بود و هم اکنون اهمیت این پیام امروز بیشتر شده و جهان فهمیده که باید علیه خشونت و تروریست عمل کند.
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان داشت: به نظر می‌رسد حقوق بین‌الملل برای مبارزه با تروریسم ابزار داشته باشد و مورد استفاده قرار گیرد اما باید حاکمیت سرزمینی کشورها هم مد نظر قرار گیرد.  
 
وی اضافه کرد: پنجاه و سومین اجلاس آلکو فرصت مغتنمی برای بررسی بعضی موضوعات قدیمی هم چون فلسطین و معضل آوارگان این کشور است.
 
امین‌زاده با اشاره به حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به غیرنظامیان فلسطینی که اکثرا از بانوان و کودکان بودند تصریح کرد: حمله به غزه و محاصره ده ساله آن شرایط آوارگان فلسطینی را بدتر کرده است.
 
وی اضافه کرد: گزارش اخیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در 11 سپتامبر تردیدی بر اقدامات وحشیانه این رژیم نمی‌گذارد و اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده البته باید به گزارش گولدستون هم توجه کنیم.
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی که مسئولیت مبارزه با جنایات جنگی را دارد باید جنایات رژیم صهیونیستی رسیدگی کند.
 
وی ادامه داد: الکو به عنوان یک سازمان تخصصی به طیف گسترده‌ای از موضوعات هم چون تحریم، حقوق دریاها، محیط زیست و حقوق تجارت بین‌الملل رسیدگی کرده و خاضعانه از آلکو می‌خواهم تا بهترین بهره را در موضوعات دستور کار خود ببرند.
 
امین‌زاده اظهار داشت: از آلکو می‌خواهم به مصونیت مقامات در دادگاه‌های کیفری، شناسایی حقوق بین‌الملل عرفی و اجرای آن در مجمع عمومی سازمان ملل بپردازد اجلاس چهار روزه آلکو فرصت مناسبی برای رسیدن به نتیجه‌ای در خصوص نگرانی‌های مشترکشان است.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اهمیت مراکز داوری آلکو در تهران، قاهره و کولالامپور برای رسیدن به اختلافات مهم است و از بخش خصوصی کشورها دعوت می‌کنم که از این مراکز استفاده کنند.  

انتهای پیام/
برچسب ها: اجلاس ، سازمان ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار