رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی استان ها با بیان اینکه قانون اساسی در اصول خود جایگاه بزرگی برای شوراها قائل است، خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد به ویژه در شهرستان ها شاهد آن هستیم که جایگاه شورا در عرصه اجرایی حفظ نمی شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، امیررضا خوش آئین ، یکی از مشکلاتی که این روزها شورای شهرها با آن مواجه هستند را نبود ضمانت اجرایی برای قوانین مصوب شورا عنوان کرد و گفت: با وجود جایگاهی که در قانون اساسی به شوراها تعلق گرفته است اما باز هم تصورات غلط و سطح پایین سبب شده که نظارت شورا به شهرداری ها محدود شود. حال آنکه در متن قانون اساسی شوراها وجاهت قانونی برای مدیریت یکپارچه در شهرها را دارند.

خوش آئین افزود: متاسفانه قانون مصوب شوراها در فرمانداری ها مسکوت می ماند و در بدنه اجرایی هنوز نگاه به شورا برای مدیریت یکپارچه شهری بدبینانه است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی استان ها عدم به رسمیت شناختن شورا به عنوان یک رکن ساسی در ساختار نظام را یک ضعف عنوان کرد و گفت: اگر شوراها نسبت به قوانین آگاهی داشته باشند، می توانند حق خود را در قبال بدنه دولت و مجلس محقق و به جای شکل گیری اصطکاک ها به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنند.

وی تاکید کرد: قانون اساسی به عنوان یک قانون کلی و مادر به جایگاه شورا اشاره کرده است، اما باید قوانین دیگری در راستای تبیین قانون اساسی و تفسیر موثق آن به نفع شوراها گام بردارد که متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

نیک آئین با بیان اینکه بعضی از فرمانداران به طور کلی شوراها را نپذیرفته اند و در برخی مناطق شوراها در حد ظاهری و صوری هستند، خاطرنشان کرد: این شرایط بدان معناست که برخی از بدنه دولت نسبت به قوانین موضوعه آگاهی لازم را ندارند و برخی از بدنه دولت هم شورا را مقابل خود می بینند آنچنان که حاضر به همکاری با این نهاد نیستند.

نیک آئین افزود: تنها نهادی که قادر به پیگیری موضوع و حل این تعارض می باشد نهاد شورای عالی استان ها است که می تواند سبب تغییر شرایط در بدنه دولت شده و رویکرد مجلس را نسبت به ماهیت این قانون تغییر دهد.
 


انتهای پیام /
برچسب ها: شورا ، شهر ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار