آمریکا مدعی است تاکنون 160 حمله هوایی علیه اهداف داعش به اجرا گذاشته است که هیچ کدام از این حملات رهبر مرموز این گروه را هدف قرار نداده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "برایان تاد"، خبرنگار شبکه خبری سی ان ان در گزارشی درباره اینکه چرا آمریکا تاکنون سرکردگان داعش را هدف قرار نداده است گفت ابوبکر البغدادی، اسامه بن لادن جدید محسوب می شود. اوست که تاکتیک های سربریدن ، اعدام های دسته جمعی ، و آدم ربایی های داعش را طراحی می کند اما تاکنون خود را در معرض دید هواپیماهای جنگی آمریکا قرار نداده است. 

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون ، گفته است : "ما هیچ حملات هوایی هدفمندی به سرکردگان داعش نداشته ایم." مقامات پنتاگون می گویند مجوز حملات هوایی آمریکا برای محافظت از پرسنل و تاسیسات آمریکایی ، پشتیبانی از فعالیت های بشردوستانه و پشتیبانی از نیروهای عراقی صادر شده است اما این سیاست خشم برخی منتقدان را برانگیخته است.

"دانیل پلتکا"، از موسسه امریکن اینترپرایز گفت : ما باید رهبران ارشد داعش و فرماندهان نظامی و راهبردی آنها را هدف قرار دهیم. سیاست آمریکا تاکنون به اندازه کافی خوب نبوده است. این سیاست کمی دیر و با بودجه کم به اجرا گذاشته شده و برای همین است که داعش تهدیدی علیه آمریکاست. 

ارتش آمریکا می توانست حمله با پهپاد به البغدادی را توصیه کند اما هر گونه ماموریتی از این نوع بایستی به تایید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برسد. 
ژنرال (بازنشسته) جیمز ال جونز، مشاور امنیت ملی سابق اوباما گفت : اگر اوباما دستور بدهد از نیروی سهمگینی علیه این گروه و چه بسا علیه البغدادی استفاده خواهد شد. 

کاخ سفید درباره اینکه چرا اوباما هنوز چنین دستوری نداده است می گوید به وقت نیاز دارد تا به اطلاعات لازم دست یابد.

"جاش ارنست"، سخنگوی کاخ سفید گفت: پیش بینی من است که با بهتر و شفاف تر شدن اطلاعات ما، توانایی های نظامی ما نیز مطابق با آن افزایش خواهد یافت.
آیا تاکنون هیچ اطلاعات ارزشمندی به دست آمده است که مجوز حمله هوایی به البغدادی را صادر کند؟

رابرت بیر، تحلیلگر امور امنیت ملی در سی ان  ان در پاسخ به این سوال گفت: من کاملا مطمئن هستم که رهبر داعش از تلفن دوری می کند و هیچ کس از اطرافیان البغدادی از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه استفاده نمی‌کند. ما در موقعیت مناسبی برای این کار (حمله هوایی به البغدادی) نیستیم.

اما یک مقام اطلاعاتی آمریکا به سی ان ان گفت اطلاعات خوبی درباره رهبر داعش در دست است و سابقه موفقیت آمیزی نیز در هدف قرار دادن رهبران ارشد گروههای تروریستی وجود دارد که نمونه آن هدف قرار دادن اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده در پاکستان ، انور الاولاکی در یمن و ابومصعب الزرقاوی در عراق است. برخی تحلیلگران می گویند کشتن البغدادی چندان موثر نخواهد بود زیرا یک نفر دیگر جای او را خواهد گرفت. 

پاتریک جانستون ، از موسسه رند گفت : چیزی که البغدادی به داعش داده است یک چهره و ذهنیت متفاوت است. استفاده این گروه از امکاناتی مانند توییتر برای تبلیغ خود نیز بسیار سازمان یافته است.

البغدادی از طرح افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق نیز جان سالم به در برد. او زمانی در بازداشت نیروهای آمریکایی بود و همیشه تلاش کرده است در سایه بماند. 

"برایان تاد" در پایان گزارش خود گفت نکته دیگر این است که تهدید البغدادی و فرماندهان وی در داعش تهدیدی نسبتا تازه است. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار