رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران، از شناسایی حدود 10 هزار گونه گیاه در کشور خبر داد

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، محمد باقر رضایی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی نعنا در فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان اظهار داشت: از این میزان حدود 800 تا یک هزار گونه آن گیاه دارویی است که در تحقیقات انجام شده بر روی گیاه نعنا حداقل 10 سال طول کشید.

وی افزود: در حال حاضر در ایران 15 الی 16 گونه نعنا با حیطه های مختلف معرفی شده که 3 تا 4 نوع آن اقتصادی و توسعه فرآوری صنایع است.

به گفته وی، تک تک گیاهان دارویی بایستی در کشور معرفی و توسعه پیدا کند.

این مسوول، ضمن تاکید بر اینکه نعنا گیاهی است که در بیشتر نقاط کشور رویش دارد اذعان داشت: نوع و گونه گیاه نعنا بر حسب نوع ترکیبی که صنایع دارند قابل توسعه برای کشت است.

رضایی، ضمن اشاره به اینکه برخی از مناطق با کم آبی مواجه است افزود: برخی گونه های گیاهی داخل آب رویش می کنند و برخی دیگر داخل آب خراب می شوند، بایستی در مناطق خاص با زمین های زراعی قابل توسعه به افزایش محصول و تولید اقتصادی آن روی آوریم.

وی گفت: زمین های زراعی ما آلوده است و قابل کشت نیست و این زمین ها بسیار ناچیز و پراکنده است به دلیل آنکه روش های مکانیزه برای تولید در کشور را نداشتیم.

به گفته وی، روش و زمین دو مقوله ای برای کشت این نوع گیاهان است که سرمایه گذاری در این زمینه نشده است.

رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران، برگزاری کارگاه های فنی متعدد با همکاری واحدهای استانی و شاخه های شهرستانی با حضور اساتید، کارشناسان، کشاورزان، صنعتگران و افراد خبره و مجرب را از جمله فعالیت های این انجمن برشمرد.

رضایی، برگزاری نخستین جشنواره ملی نعنا در کاشان با حضور انجمن گیاهان دارویی را از لحاظ علمی و کاربردی حائز اهمیت دانست و گفت: بایستی در اینگونه جشنواره های تخصصی مقوله های علمی و کاربردی تقویت شود.

وی، اولویت عرقیجات به ویژه نعنا را در شهرهای قمصر و کاشان مهم عنوان کرد و افزود: اگر گردشگران با محصولی غیر استاندارد روبرو شوند در واقع نام این در شهر بد جلوه خواهد کرد.

به گفته وی، رعایت استاندارد در اینگونه محصولات با حضور افرادی صالح برای تولید آن مورد تاکید و درخواست است.

رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران، ساماندهی تولید عرقیجات، استاندارد کردن محصولات و فرهنگ سازی در مصرف گیاهان دارویی را از موارد قابل اهمیت برشمرد.

رضایی در پایان، از برگزاری مسابقه رباتیک با عنوان"ربات های کشاورز و کارگر" به دلیل مکانیزاسیون و اتوماسیون نبودن محصولات، در آینده ای نزدیک خبر داد.

گفتنی است: نخستین جشنواره ملی نعنا با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان، رئیس انجمن های گیاهی ایران از شهرهای مختلف و کارشناسان با ارائه مقالات، اهدای جوایز به نفرات برتر و رونمایی از تمبر جشنواره به کار خود پایان داد.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: اصفهان ، گیاه ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.