خبرگزاری فرانسه در گزارشی به طرح برخی مسائل مهم و کلیدی اسکاتلند برای شرکت در همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی در لندن به قلم رابین میلارد با اشاره به آمادگی مردم اسکاتلند برای شرکت در همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس ، به طرح برخی مسائل مهم و کلیدی در منطقه به شرح زیر پرداخت :

سرود ملی: اسکاتلند هیچ سرود رسمی ملی ندارد و طرفداران استقلال وعده داده اند به محض کسب استقلال یک سرود ملی برای منطقه معرفی خواهد شد . 

خطوط مرزی: اتباع اسکاتلند مایلند پس از استقلال این منطقه همچنان تحت طرح منطقه مسافرتی مشترک با انگلیس بماند و نیازی به اخذ گذرنامه نباشد ولی لندن می گوید اگر اسکاتلند مستقل در صدد تسهیل سیاست های مهاجرتی برآید ، ممکن است انگلیس موضوع ایجاد پست های مرزی بازرسی را در دست بررسی قرار دهد . 

واحد پول: ملی گرایان می خواهند واحد پولی پوند را در چارچوب اتحاد پولی با انگلیس حفظ کنند ولی لندن با این ایده مخالفت می ورزد . اسکاتلند در عین حال می تواند به استفاده از پوند ادامه دهد ولی باید سیاست پولی تعیین شده برای دیگر مناطق انگلیس را بپذیرد . 

دیون: کمپین طرفداران استقلال می گویند اسکاتلند باید سهمی از دیون ملی انگلیس را بر اساس درآمد سرانه قبول کند ولی در عین حال باید در اموال و دارایی های انگلیس نیز سهم داشته باشد. در این صورت سهم اسکاتلند از دیون انگلیس بالغ بر 130 میلیارد پوند خواهد شد. 

اتحادیه اروپا: بروکسل تاکید دارد اسکاتلند مستقل باید برای عضویت در این اتحادیه درخواست دهد ولی دولت اسکاتلند می گوید نیازی به این کار نیست . 

تولید ناخالص داخلی: ملی گرایان ادعا می کنند اسکاتلند  از تولید ناخالص داخلی بالاتری در مقایسه با انگلیس برخوردار است و بر اساس میزان در آمد سرانه‌،‌ اسکاتلند هشتمین کشور ثروتمند گروه کشورهای بزرگ اقتصادی جهان خواهد بود . 

هالیرود: مقر پارلمان اسکاتلند در منطقه هالیرود در ادینبورگ واقع است که مقر دولت آینده اسکاتلند مستقل نیز در همین منطقه خواهد بود . 

روابط بین المللی: ملی گرایان می گویند اسکاتلند مستقل باید در عضویت اتحادیه اروپا ، ناتو ، سازمان ملل متحد ، سازمان تجارت جهانی و گروه کشورهای مشترک المنافع باقی بماند . آنها در نظر دارند با ایجاد 70 تا 90 دفتر بین المللی ،سهمی در شبکه سفارتخانه های انگلیس داشته باشند.

پادشاهی: اسکاتلند مستقل نیز همچنان نظام پادشاهی ملکه الیزابت دوم را به رسمیت می شناسد . 

ارتش: اسکاتلند مستقل دارای نیروی زمینی ، دریایی و نیروی هوایی مستقل متشکل از 15 هزار نیرو خواهد بود که  از بدنه ارتش انگلیس جدا خواهند شد . اسکاتلند همچنان عضو ناتو باقی می ماند و بر گشت زنی دریایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تاکید دارد . 

هسته‌ای: ملی گرایان می خواهند اسکاتلند منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای باشد . بنابراین زیر دریایی هسته ای انگلیس مستقر در اسکاتلند باید از منطقه خارج شود . 

در آمدهای نفتی: حدود نود درصد از در آمدهای حاصل از فروش نفت و گاز دریای شمال از بخشی از اسکاتلند تامین می شود . ملی گرایان قصد دارند تا همانند نروژ  یک صندوق دخیره ثروت ملی  برای در آمدهای نفتی تشکیل دهند . 

پاسپورت: همه شهروندان انگلیسی متولد یا ساکن اسکاتلند گذرنامه اسکاتلندی ویژه پس از استقلال دریافت خواهند کرد.

همه پرسی: موضوع همه پرسی استقلال اسکاتلند پس از آن مطرح شد که حزب ملی اسکاتلند " اس ان پی "  موفق شد اکثریت کرسی های پارلمان اسکاتلند را در انتخابات سال 2011 از آن خود کند .  همه پرسی روز پنجشنبه نخستین همه پرسی اسکاتلند پس از برگزاری همه پرسی سال 1997 خواهد بود که به تشکیل پارلمان اسکاتلند منجر شد." الکس سالموند" رهبر اس ان پی ،  هدایت مبارزات در راه اندازی کمپین استقلال از انگلیس را بر عهده داشت و می خواهد اولین نخست وزیر اسکاتلند پس از جدایی این منطقه از انگلیس باشد . 

مالیات: اس ان پی می گوید نیازی به افزایش مالیاتها برای تامین هزینه های کنونی اسکاتلند نخواهد بود . 

مخالفان استقلال: علاوه بر حزب محافظه کار دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ، شرکای دولت اعم از حزب لیبرال دموکرات و حتی مخالفان دولت مانند حزب کارگر ، بر حفظ وحدت اسکاتلند با انگلیس تاکید می کنند. 

همه پرسی: رای گیری در روز  پنجشنبه 18 سپتامبر از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز می شود و تا ساعت ده شب ادامه خواهد داشت .  افراد 16 و 17 سال به بالا می توانند در این همه پرسی شرکت کنند . رای دهندگان باید در برگه انتخاباتی خود فقط یک علامت ضربدر بزنند . اوراق مخدوش خوانده نخواهند شد و باطل می شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار