برنامه «آینه» شبکه چهار سیما، این هفته میزبان آمور راجان سردبیر روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن بود تا نظریه آمریکایی جهانی سازی را بررسی نماید.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، آمور راجان سردبیر روزنامه‌ی ایندیپندنت چاپ لندن، در سرمقالۀ این روزنامه نگاهی به«نظریه‌ی آمریکایی جهانی سازی» می‌اندازد که در دهه‌ی 1990 میلادی بر مبنای برتریِ یکجانبه و انحصاری آمریکا بر جهان بنا شد. اما اکنون پس از نزدیک به دو دهه جهانی سازی به افسانه ها پیوسته است.
 
راجان از همان آغاز لحنی توام با تمسخر و کنایه دارد و می نویسد: از این هفته برای ما مشخص شد که ما در حال ورود به دوران پس از آمریکا هستیم. دو نظریه‌ی عمده ای که آمریکا از همان آغاز مدعی آن بود در همه جای دنیا در حال عقب نشینی است. یعنی لیبرالیسم و دموکراسیِ مد نظر آمریکا و ارابه ای به نام جهانی سازی که قرار بود برداشت آمریکاییِ دموکراسی و لیبرالیسم را به سراسر جهان ببرد، اما این ارابه اکنون شکسته است. اوضاع اکنون در خود آمریکا هم متشنج است. جایی که رشد اقتصادی رو به کاهش نهاده است و توان نظامی آمریکا و نیز تمایل مردم این کشور به نظامی گری در سراسر جهان، اکنون در حد صفر است.
 
سردبیر روزنامه ایندیپندنت به شکل ضمنی نگاهی به تحولات پس از یازده سپتامبر سال 2001 میلادی دارد. او معتقد است نقطه‌ی عطفی در تاریخ جهان سبب شد، نگاهِ آمریکایی توام با نظامی گری، دستآوردهای مردمسالاری را در جای جای جهان در معرض خطر جدی قرار دهد و همچنین نیروهای غیر دموکراتیکی که متحد آمریکا بودند، ناگهان زمینه را برای شیوعِ تروریسم آماده کردند.
 
آمور راجان گفت: پس از ماجراجویی های بوشِ پسر در عراق و افغانستان، شخصی که جایگزین او شد و به مردمش قول داد که به جنگ احمقانه‌ی افغانستان پایان خواهد داد، خود جوشن رزم پوشید و وارد مبارزه شد.
 
 او افزود: از این دیدگاه، بحران اقتصادی در آمریکا و شیوعِ تروریسم عملا این پرسش را در ذهن هر آمریکایی شکل داد که نتیجۀ جهانی سازی، آیا شیوع تروریسم بود؟
 
 سردبیر روزنامۀ ایندیپندنت، نه اشاره‌ی دقیقی به شیوعِ تروریسمِ دست ساز آمریکا دارد و نه به بحران اُوکراین که افسانۀ برتری آمریکا را به چالش طلبید، به شکل گسترده ای می پردازد، اما معتقد است که از جملۀ علل افول قدرت آمریکا، عملکردِ این دولت در عرصۀ بین المللی است.
 
 وی در پایان تاکید می کند: با این همه بحران که جهان را فراگرفته است، دیگر کسی حاضر نیست به عنوان مذاکره کنندۀ اصلی یا ژاندارم یا پشتیبان، روی آمریکا حساب کند. در جهان نویی که پیش روی ماست، عمو سام، پادشاهی نمی کند...
 
به تعبیر بهتر، سردبیر ایندیپندنت، دنیای پس از یازده سپتامبر سال 2001 میلادی را دنیای افول قدرت آمریکا می داند و تاکید می کند که این افول ادامه خواهد یافت تا آن جایی که ابرقدرتی این دولت هم به افسانه ها بپیوندد...


انتهای پیام /اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار