از سوی مرکز پژوهشهای مجلس صورت گرفت
از سوی مرکز پژوهشهای مجلس صورت گرفت
به گزارش
حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی این مرکز اعلام کرد: سازمان و بخشهای فعال در حیطه گردشگری درک روندهای آینده وچگونگی تاثیرپذیری عرضه و تقاضای گردشگری از چنین روندهایی را در صدر الزامات مورد توجه خود قرار داهاند.
دلیل پررنگ شدن مباحث آینده پژوهی در گردشگری را میتوان در این امر جستجو کرد که «طرح مباحث در خصوص آینده سازمانهای دولتی و خصوصی حوزه گردشگری را در شفاف کردن فضای پیش رو و اخذ تصمیمات درست یاری میرساند». بدیهی است در صنایع «مرتبا در حال تغییری» و «رقابتی» همچون گردشگری، موفقیت و برتری نسبت به دیگر رقبا بدون چنین درکی امکان پذیر نیست.
این گزارش میافزاید: فنون متفاوتی به منظور آینده پژوهی وجود دارند که از میان آنها میتوان به خیال نگاری آگاهانه، سناریوسازی، مدل سازی و پیش بینی به عنوان مهمترین روش اشاره کرد. هر یک از این روشها بسته به هدف و با توجه به برهه زمانی خاص (کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) به کار برده میشوند. برنامه ریزی سناریو به عنوان روشی همراه با سنجش میزان ریسک و خلاقیت،، از جمله شیوههای مورد توجه در حوزه آینده پژوهی به حساب میآیند.
سناریوسازی گردشگری شامل ۹ مرحله است که با مرور ادبیات موضوع آغاز و به پیاده سازی راهبردها، ختم میشود. گزارش استیفن دراپر مثالی است از به کارگیری روش سناریوسازی در حیطه گردشگری. وی چهار سناریوی: ترقی ناگهانی و شکوفا شدن، ناآرامی توزیع شده، قیمت و مزیت، فشار سوخت (فسیلی) را برای ۲۰ سال آتی گردشگری ارائه میکند. روش دیگر در حوزه آینده پژوهی، پیش بینی است. این روش به مفهوم برآورد تقاضای آتی گردشگری است.
برای پیش بینی از روشهایی نظیر مدلهای استقرایی، روشهای رگرسیونی، مدلهای علی و غیره، استفاده میشوند. باید توجه داشت که به کارگیری روشهای آینده پژوهی بدون در نظر گرفتن محرکها و روندهای اصلی موثر بر گردشگری امکان پذیر نخواهد بود.
در زمینه گردشگری، محرکهایی مانند کاهش منابع نفتی و افزایش قیمت آن به عنوان منبع اصلی حمل و نقل، تغییر جمعیتشناختی گردشگران (نظیر رشد جمعیت، افزایش سن و مهاجرت)، مسائل زیست محیطی و تغییرات اقتصادی را میتوان از جمله عوامل اصلی شکل دهنده روندهای آتی گردشگری دانست. به هر روی به کارگیری فنون آینده پژوهی لازمه رقابت پذیری در دنیای گردشگری است و هر مدیر با توجه به نیازهای خود ناگریز از توجه به روندهای آتی است.
انتهای پیام/