به گزارش
حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر افزود: برنامه های سخنرانی های همایش علمی که طی روزهای پنجم و ششم و هفتم در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه هنر برپا می شود با عناوینی چون: سینمای مقاومت، مدیریت فرهنگی و سياستگذاری، سینما و انيميشن مقاومت و اقتباس از ادبیات، مطالعات تطبيقي در حوزه سینمای مقاومت، تأملات نظری درباره سینمای مقاومت، تحلیل سینمای سیاسی آمریکا، بازنمایی مقاومت در سینمای ديگر کشورها، زنان و سینمای مقاومت طبقه بندی شده است.
برپایه این خبر؛ عناوین موضوعات و سخنرانان نخستین همایش علمی سینمای مقاومت که از پنجم مهر ماه در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر آغاز می شود به این شرح است:
روشهای نوین ارائه فرهنگ دفاع مقدس ، دکتر حبیب احمدزاده (استادیار دانشگاه هنر و نويسنده آثار دفاع مقدس)
واکاوی راهکارهای توسعه سینمای مقاومت، بر پایه توسعه سینمای ملی،دکتر مسعود نقاشزاده (استاديار دانشگاه صداوسيما و کارگردان آثار دفاع مقدس)
تدوین راهبردهای مطلوب برای نهادینه کردن نمایش فرهنگ مقاومت در تولید فیلمهای سینمایی، نمود قدرت و مقاومت ملي در ادبيات منثور ايران، دکتر سیدمحسن هاشمی (استاديار دانشگاه هنر)
بررسی مقایسهای سازوکار اقتباس کارامد در سینمای انیمیشن ایران و انیمیشن تجاری ایالات متحده بر بنیاد حماسه ملی و ادبیات پایداری، ناصر مقدم (کارشناس ارشد انیمیشن)، لاله مقدم (کارشناس نقاشی)
ویژگی انیمیشنهای برتر در سینمای مقاومت، دکتر سوسن خطایی (استادیار دانشگاه شهید رجایی)، دکتر محمود اربابی (استاديار دانشگاه صداوسيما) ، احمد امینفرد (کارشناس ارشد مدیریت رسانه)
بررسی مفاهیم نظریه ژانر در سینمای دفاع مقدس، دکتر اصغر فهیمیفر (استاديار دانشگاه تربيت مدرس)، مریم نقیبی (دانشجوی ارشد پژوهش هنر)
مقایسه تصویر سینمایی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های جهان،دکتر محمدرضا جوادی یگانه (دانشيار دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران)، محمد آقاسی (کارشناس ارشد علوم اجتماعی)
بررسی تطبیقی نظریههای آوینی با آثار سینمای دفاع مقدس دهه 60 ایران، سید میثم مطهری (دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر)
اهریمن شریر تصاویر؛ تحلیل اندیشه مرتضی آوینی و مواجهه آن با نظریهپردازان پسانوگرا در سینما/ مجید کیانیان (کارشناس ارشد ادبیات نمایشی)
از واقعیت تاریخی تا روایت داستانی: تأملی در باب تصویر مقاومت در سینما، دکتر سید روح الله حسینی (استاديار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران)
ابعاد نشانهای و معنایی تحریف جنگ در پنج سریال متأخر تلویزیون ایران، حجت الاسلام علي جعفري (کارشناس ارشد تحقيق در ارتباطات اجتماعي)
ساختار روایی در سینمای مقاومت: زبان، زیباشناسی و بلاغت، آرین طاهری (دانشجوی ارشد ارتباطات)، آرش طاهری (دانشجوی ارشد ارتباطات)
بررسي سير تحولات ايرانهراسي و مطالعات مربوط به آن، دکتر عبدالله بیچرانلو (استاديار دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران)
تحلیلی بر تولید فیلمهای ضدجنگ هالیوودی، اسدالله غلامعلی (دانشجوي دکتري پژوهش هنر)
ضدیت ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران از منظر سینمای هالیوود و آخرالزمان آمریکایی/ دکتر مرتضی اشرافی (دکتراي علوم سیاسی)، مجتبی اشرافی (دانشجوی دکتری تاریخ)
بازنمایی مقاومت و ضدمقاومت در سینمای تاریخی فرانسه، دکتر سید علی روحانی (استاديار دانشگاه هنر)
سينماي مقاومت در آفريقاي سياه،دکتر امیربهرام عرب احمدی (استاديار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران)
زمان و مکان در سینمای فلسطین، وحیداله موسوی (دانشجوي دکتري پژوهش هنر)
تأثیر دین در سینمای روسیه پس از کمونیسم، با تکیه بر آثار سوخوروف،لیلا تقوی (کارشناس ارشد نمایش)
سینمای دفاع مقدس؛ ابهام در سیاستگذاری، عدم خلاقیت در روایت و بازنمایی ،دکتر مسعود کوثري (دانشيار دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران)، عباس عموري (دانشجوی دکتری علوم ارتباطات)
رقصیدن به ساز ناکوک، نقدي بر رويکرد دفاعمقدس دولتي در مهندسي فرهنگ دفاع مقدس/ محسن حسام مظاهری (دانشجوي دکتري جامعهشناسي)
بررسی تعاملات سینماگران و نیروهای مسلح، علیرضا خوشنویس (دانشجوي دکتري پژوهش هنر)
سینمای ایران و مقاومت دربرابر غرب ،دکتر اعظم راودراد (دانشيار دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران)، مهدی بدرالدین (دانشجوی ارشد ارتباطات)
زن، سينما و مقاومت، زهره یزدانپناه (کارشناس ارشد تاریخ)
مقایسه تحلیلی نقش زن در سینمای دفاع مقدس در دو دهه 70 و 90، در چهار فیلم انتخابی، لیلا عزتی (دانشجوی ارشد کارگردانی)، نعیمه آقانوری (دانشجوی ارشد ادبیات فارسی)
سینمای جنگ ایران از دریچۀ پژوهشهای علمی بینالمللی،محمد معماريان (دانشجوي دکتري مديريت رسانه)
رویکردی نظری به بازنمایی سینما در روابط بین الملل،ربابه جوادی (دانشجوی دکتری روابط بین الملل)، محمودرضا فرقانی (دانشجوی ارشد روابط بین الملل)
بررسی و نقد نظریه سینمای سوم و نسبت آن با سینمای مقاومت امروز، وحیداله موسوی (دانشجوي دکتري پژوهش هنر)
شایان ذکر است؛ جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به منظور بسط زمینه تفکر، نقد و نظریه پردازی در حوزه «سینمای مقاومت»، شناسایی و معرفی گونههای مختلف «مقاومت» در سینمای جهان، و ایجاد فرصتی برای هم اندیشی استادان، پژوهشگران و سینماگران در اصلاح روندهای تولید، توزیع و نمایش آثار سینمای مقاومت» در داخل کشور و در سطح بین الملل، و با امید نیل به تعاریف، نظریه ها و الگوهایی از سیاست فرهنگی مطلوب برای رشد و تعالی«سینمای مقاومت»، امسال برای نخستین بار همزمان با برگزاری جشنواره، همایشی علمی با عنوان «سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها» برگزار می نماید.
انتهای پیام/