سنندج/

مرمت و بازسازی منزل تاریخی حسینی در سنندج

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت و بازسازی منزل حسینی در شهرستان سنندج خبرداد

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، علیرضا آذرشب  بیان این مطلب گفت: این مرمت ها شامل سبک سازی سقف چوبی ضلع شرقی، تخریب و برچیدن دیوارخشتی پوسیده شده و معیوب ضلع شرقی، پی کنی و اجرای سنگی با ملات و سیمان، دیوار چینی آجری به ضخامت حداقل 80 سانتی متر با ملات و سیمان، اجرای دیوار چینی خرپشته و اجرای سقف با تیر آهن طاق ضربی است.

وی افزود : اجرای نازک کاری داخلی، کف فرش سنگی، اجرای پلکان های داخلی مطابق با فرم و اصول اولیه، اجرای رخ بام و پاسار آجری، اجرای ملات ماسه سیمان پشت بام و اجرای ایزوگام از دیگر مرمت ها بوده است که توسط کارشناسان حفظ و احیاء اداره کل انجام شده است.
اذر شب گفت: منزل حسینی (وثوقی) از بناهای متعلق به دوره قاجاریه در ایران است که سردرب و دهلیز ورودی حیاط مرکزی با حوض و فواره و فضاهای داخلی ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه این بنا از سه ضلع با تعریف شاه نشین و خدماتی در یک طبقه و ضلع شرقی با دو طبقه تشکیل شده است، اظهار کرد: قسمت غربی در یک طبقه سابقا ردیف نمای درب پنجره دولته در دو فضای سه دری وجود داشته که متاسفانه یکی از فضاها تخریب و بنایی با سبک و سیاق امروزی و ناهمگون با بافت بنا بوجود آمده است.
وی ادامه داد: ضلع مقابل آن ( ضلع شرقی ) که می توان از آن به عنوان قسمت زمستان نشین نام برد از نقطه نظر زیبایی تناسبات و عملکرد فعلی درجه ای هم ردیف با شاه نشین بنا است.

وی گفت: از قسمت های دیگر بنا می توان به سردرب ورودی اشاره کرد که الگوی ساخت آن همانند اکثر سردرب های هم دوره ساخت قاجاریه سنندج از طاق های نیم دایره متداخل داخلی، غلام نشین و نمای خفته راسته آجری تشکیل شده است.
انتهای پیام/ز
منبع:ايرنا
برچسب ها: مرمت ، عمارت ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.