دولت اوباما در اقدامی نادر و غیرعادی خواستار لغو شکایت از گروه فشار حامی تحریم‌های ایران(اتحاد علیه ایران هسته‌ای) بدلیل جلوگیری از افشای اسرار دولتی شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، بنا بر پرونده ای در دادگاه که روز جمعه تنظیم شد، دولت آمریکا در اقدامی نادر برای رد دادخواستی شخصی علیه یک گروه غیر انتفاعی با نام "اتحاد علیه ایران هسته‌ای"(یوانی) به یک قانون قوی امنیت ملی استناد کرده است و می گوید این پرونده ممکن است باعث افشای اسرار دولتی شود.

خبرگزاری رویترز، وکلای مدافع دولت گفتند این کشمکش حقوقی بین یک بازرگان یونانی و گروه غیر انتفاعی "اتحاد علیه ایران هسته ای" در صورتی که ادامه یابد ممکن است به امنیت ملی آسیب برساند.

در این سند که در دادگاه فدرال نیویورک تنظیم شده آمده در این اسرار ، اطلاعات امنیت ملی طبقه بندی شده است که نباید علنی شود.

ویکتور رستیس بازرگان یونانی که مالک یک کشتی است سال گذشته از این گروه غیر انتفاعی به علت افترا و بدنام کردن وی شکایت کرد. این گروه مستقر در نیویورک که مشاوران آن شامل مقامات اطلاعاتی سابق از آمریکا ، اروپا و اسرائیل هستند رستیس را به نقض تحریم ها علیه ایران از طریق صادرات نفت از این کشور متهم کرده بود.

گروه غیر انتفاعی "اتحاد علیه ایران هسته ای" از فشار اقتصادی بر ایران با هدف جلوگیری از برنامه هسته ای این کشور حمایت می کند. 

یکی از تاکتیک های این گروه غیر انتفاعی معرفی و بدنام کردن شرکت ها و افرادی است که با ایران روابط تجاری دارند.

وکیل گروه اتحاد علیه یک ایران هسته ای در بیانیه ای اعلام کرد به عقیده وی شکایت رستیس بی ارزش است.

وکیل رستیس از اظهار نظر در این زمینه پیش از تنظیم واکنش و سندی رسمی در دادگاه خودداری کرده است.

وکلای دولت آمریکا اوایل امسال علاقه خودشان را به این پرونده اعلام کردند و هشدار دادند اطلاعات مربوط به گروه غیر انتفاعی اتحاد علیه ایران هسته ای می تواند فعالیت ها در زمینه اجرای قانون را به خطر اندازد.

مداخله دولت در یک دادخواست شخصی به ندرت صورت می گیرد و استفاده دولت از یک امتیاز در چارچوب قوانین محرمانه دولتی برای جلوگیری از یک پرونده اقدامی بسیار غیر عادی است. موارد دیگری که دولت از چنین امتیازهایی استفاده کرده بود شامل دادخواست هایی است که پس از افشاگری ادوارد اسنودن پیمانکار سابق دستگاه امنیت ملی آمریکا تنظیم شده بود.

رستیس هرگونه داد و ستد غیر قانونی با ایران را رد می کند. وکلای رستیس در بخشی از دادخواست خود درخواست کرده اند گروه اتحاد علیه ایران هسته ای هر مدرکی را در ارتباط با نقض تحریم های ایران توسط رستیس در اختیار دارد ارائه کند و توضیح دهد این مدارک چگونه به دست آمده است.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار