معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. گفت: متأسفانه وضعیت صنایع‌دستی و به خصوص سفال لالجین در همدان بحرانی است که باید فکری به حال آن کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان به نقل از فارس؛بهمن نامور مطلق در نشست هم‌اندیشی با صنعت‌گران استان همدان با بیان اینکه هر شهرستان باید یک برند ملی در حوزه صنایع‌دستی داشته باشد، اظهار کرد: شهرستان‌ها باید یک برند ملی و هر استان باید یک برند بین المللی داشته باشد.
 
وی افزود: متأسفانه شهرستان‌ها از کار بر روی یک رشته تخصصی خارج و وارد رشته‌های غیر بومی خود شده‌‌اند و پراکنده کاری‌های زیادی صورت گرفته اما این به این معنی نیست که دولت از این هنرمندان حمایت نمی‌کند.
 
نامور مطلق تصریح کرد: سیاست سازمان صنایع‌دستی بر تخصصی‌کردن محصولات صنایع‌دستی است به طوری که هر شهرستان رشته بومی منطقه خود را به صورت یک برند ملی ادامه دهد.
 
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور وضعیت سفال لالجین را بحرانی دانست و گفت: سفال لالجین به عنوان یک برند در سطح کشور مطرح است، اما اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد که باید مراقب بود این برند را از دست ندهد.
 
وی با تأکید بر شناسنامه‌دار شدن محصولات صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: باید فرق بین محصولات دستی با محصولاتی که با دستگاه تولید می‌شود مشخص شود.
 
نامور مطلق وضعیت صنایع‌دستی استان همدان را بحرانی توصیف کرد و افزود: اگر نظارت و حمایت درست از آن صورت نگیرد، صنایع‌دستی همدان به انزوا کشیده خواهد شد و مقصر اصلی به وجود آمدن این وضعیت مسئولان کشوری و استانی است.
 
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: چرم همدان در گذشته یکی از برترین چرم‌های کشور محسوب می‌شد اما اکنون نامی از این محصول موجود نیست.
 
وی ادامه داد: با ایجاد شهرک و بازارچه چرم در همدان می‌توان دوباره این صنعت را در استان احیا کرد.
 
نامور مطلق تصریح کرد: دولت با همکاری بانک توسعه تعاون تسهیلات 30 میلیارد تومانی برای هنرمندان صنایع‌دستی در نظر گرفته است که می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات صنعت‌گران این حوزه باشد.
 
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور گفت: سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور با رایزنی با بانک عامل تا آن جا که توانسته سعی کرده شرایط را برای اعطای تسهیلات به حداقل برساند.
 
وی با تأکید بر اتحاد بین هنرمندان صنایع‌دستی، بیان کرد: هنرمندان باید بدانند با ایجاد اتحاد و قدرت می‌‌توانند زمینه رشد و توسعه صنایع خود را فراهم کنند و با این کار دولت نیز حمایت بهتر و بیشتر می‌تواند از آن ها داشته باشد.
 
نامور مطلق اصل و اساس صنایع‌دستی را بر پایه اصالت، صداقت و خلاقیت دانست و تصریح کرد: اگر صنایع تولیدی ارتباطی با اصالت و پیشینه تاریخی کشور نداشته باشد صنایع‌دستی نیست چرا که صنایع‌دستی هویت ما است.
 
وی اظهار کرد: صنایع‌دستی با هنر و پیشنه فرهنگی و تاریخی کشور گره خورده است و به نوعی هویت فرهنگی ما را به نمایش می گذارد.
 
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور ادامه داد: هنرمندان باید بدانند که باید در کار خود اصل صداقت را رعایت کنند و فروشگاه های محصولات صنایع‌دستی به جای عرضه محصولات اصلی کالاهای چینی را به مردم ارائه نکنند.
 
نامور مطلق خاطرنشان کرد: در هیچ یک از فروشگاه‌های لالجین نباید محصلات چینی عرضه شود چرا که مردم برای خرید کالای اصل به آنجا می‌روند و اگر فروشگاهی خلاف این عمل ‌کند، باید تعطیل شود.
 
وی افزود: هیچ چیز بدتر از بی‌اخلاقی و دروغ در هنر نیست و همه باید بدانیم اصالت هنر ایرانی در صداقت و اخلاق آن است.
 
نامور مطلق مفهوم صنایع‌دستی را در ایجاد خلاقیت و طراحی عنوان کرد و گفت: خلاقیت در تولید صنایع‌دستی کاهش یافته و این خلاقیت است که فرق بین محصولات دست با ماشین را نشان می‌دهد و هر کارگاه باید محصولات یگانه مختص خود را تولید کند.
 
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور بیان کرد: حق معنوی و هنری یک محصول مختص به کارگاه تولید کننده آن است و سایر کارگاه‌ها به جای کپی‌برداری از آن باید به فکر ایجاد خلاقیت برای محصولات خود باشند.
 
وی اضافه کرد: هنرمندان باید بدانند که رقیبان آن‌ها در سایر کشورها هستند و با ایجاد اتحاد با همکارانشان می‌توانند رقابت بهتری با محصلات مشابه در سایر کشورها داشته باشند.
 
نامور مطلق با اشاره به ایجاد صندوق حرفه‌ای توسط هنرمندان صنایع‌دستی، عنوان کرد: هنرمندان می‌توانند صندوق حرفه‌ای تسهیلات تشکیل دهند و با همکاری صندوق مهم امام رضا (ع) آن را توسعه دهند و با مدیریت خود به کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی تسهیلات اعطا کنند.
 
معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه همدان دارای تنوع قومی و صنایع‌دستی خوبی است، یادآور شد: همدان ظرفیت‌های خوبی در رشته صنایع‌دستی دارد که باید آن را مدیرت کند و نگذارد این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها خراب شود.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.