روسای جمهوری ایران و ترکمنستان با اشاره به پیوند فرهنگی و جغرافیایی دو کشور تاکید کردند: همکاری‌های تهران - عشق آباد باید در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به بالا‌ترین سطح ممکن ارتقاء یابد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که صبح امروز (جمعه، 21 شهریور) و در محل اقامت خود در شهر دوشنبه تاجیکستان، میزبان "قربان قلی وردی محمد اف" بود، خطاب به وی گفت: ایران و ترکمنستان دو همسایه و برادر با ریشه‌های مشترک هستند و ضروری است ظرفیت‌های برزمین مانده در روابط دوجانبه را عملیاتی سازند. 

رییس جمهوری با اشاره به امکانات فراوان دو کشور برای مبادله کالا و تجارت پایاپای گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که کارآفرینان، سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران با تسهیلات لازم در فعالیت‌های انرژی، عمرانی، حمل و نقل و توسعه بنادر شما فعالیت داشته باشند. 

دکتر روحانی به افتتاح راه آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و افزود: ایران مسیری مطمئن، امن و سودآور در ترانزیت کالا و اتصال اقتصاد منطقه آسیای میانه به جنوب و منطقه خلیج فارس خواهد بود. 

رییس جمهوری همچنین تاکید کرد که پروژه اتصال راه آهن چابهار- زاهدان، این ارزش افزوده را ایجاد خواهد کرد که اقتصاد ترکمنستان و کشورهای منطقه به آبهای آزاد اقیانوس هند هم دسترسی پیدا کنند. 

دکتر روحانی به توانایی علمی و فنی بخش دولتی و خصوصی ایران اشاره و افزود: ایران آماده هرگونه کمک به توسعه زیرساخت‌های ترکمنستان و تامین کالاهای مورد نیاز این کشور است. 

رییس جمهوری ضمن اشاره به همراهی دو کشور در عرصه بین المللی و منطقه‌ای تاکید کرد: روابط فرهنگی، علمی و گردشگری هم باید به ظرفیت‌های بالا‌تر برسد. 

رییس جمهوری ترکمنستان در این دیدار با اشاره به جایگاه موثر منطقه‌ای و بین المللی ایران و نیز اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو ملت، گفت: ایران حضور بسیار خوبی در حوزه انرژی، راه و اقتصاد ترکمنستان دارد و امیدواریم روابط حسنه میان دو کشور به بالا‌ترین سطح ممکن افزایش یابد.
 
بردی محمد اف، فعال‌تر شدن کمسیون مشترک را خواستار شد و افزود: فعالیت نمایشگاه متقابل و بویژه عرضه محصولات ایران در ترکمنستان همواره با استقبال تجار و مردم مواجه بوده است. 

وی ایران را از توانمند‌ترین کشور‌ها در حوزه عمران و راه سازی دانست و خواستار مساعدت ایران در همکاریهای ترانزیتی و گمرکی شد. 

روسای جمهوری دو کشور برای فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک و بررسی مسایل منطقه‌ای توافق کردند. 

پس از این ملاقات دکتر حسن روحانی و قربان قلی بردی محمداف روسای جمهوری ایران و ترکمنستان راهی کاخ نوروز شدند تا در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای شرکت کنند. 

سخنرانی روسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای به همراه کشورهای می‌ه‌مان، پس از گرفتن عکس یادگاری آغاز می‌شود. 

پس از اعضای اصلی، دبیر کل و رییس کمیته اجرایی شانگهای، روسای کشورهای ناظر با توجه به حروف الفبا سخنرانی می‌کنند که به این ترتیب رییس جمهوری ایران دومین سخنران است.
 
این خبر تکمیل می‌شود...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار