گزارشهایی که دو هفته گذشته در بازدید خبرنگاران از آلودگی حاشیه رودخانه کرج در رسانه ها منتشر شد، بازتاب گسترده ای در جامعه داشت و بسیاری برای پاکیزه کردن این مسیر زیبا اعلام آمادگی کردند؛ از آن جمله گروه تلویزیونی خندوانه که پنجشنبه ساعاتی را در کنار حامیان محیط زیست به پاکسازی نمادین حاشیه این رودخانه اختصاص داد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،اینجا "پل خواب" در 36 کیلومتری محور کرج - چالوس. گروه هایی از حامیان محیط زیست و شماری از اصحاب رسانه به دعوت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گرد هم آمده اند تا در مراسم نمادین پاکسازی حاشیه رودخانه کرج که با حضور افتخاری گروه تلویزیونی "خندوانه" قرار است اجرا شود، شرکت کنند.

تعداد جمع حاضر به زحمت به 100 نفر می رسد؛ نفراتی از اداره کل محیط زیست کیسه های زباله و دستکش یک بار مصرف بین مدعوین توزیع می کنند، تا مراسم آغاز شود.

تیم "خندوانه" هنوز از راه نرسیده اند. اما حامیان محیط زیست با اشتیاق و به سرعت شروع به جمع آوری زباله های حاشیه رودخانه می کنند. بعضی ها دل به آب می زنند و با تقلا سعی می کنند زباله های رها شده در رودخانه را بیرون آورند و شلوارهایشان تا زانو خیس می شود.

30 دقیقه از پاکسازی اطراف رودخانه نگذشته که انبوهی از کیسه های زباله پر شده اند. حالا خندوانه ای ها هم از راه رسیده اند اما از رامبد جوان خبری نیست.

علاوه بر جلد چیپس و پفک، پوست میوه، کیسه های پلاستیکی پوسیده و پاره، تکه پارچه های قدیمی و مندرس، قالپاق شکسته و..... تا چشم کار می کند ته سیگار، سرقلیان و سر بطری در حاشیه رودخانه جا خوش کرده است. با  اینکه در کمتر از نصف ساعت بیش از 40  کیسه زباله پر شده اما امروز تازه از روزهای نسبتا پاکیزه حاشیه رودخانه است.

مورد داشتیم و اتفاقا زیاد هم دیده شده که همچنانکه خانواده ها چادر و بساط خود را کنار رود به پا کرده اند، زباله ها کُپه کُپه در کنار رودخانه کرج به امان خود رها شده اند؛ شاهد مثالش بازدید خبرنگاران از همین منطقه در دو هفته گذشته است.

بچه های خندوانه که هنوز مجری "جوان" شان از راه نرسیده، دست به کار می شوند؛ کیسه زباله برمی دارند، دستکش به دست می کنند و بعضی هاشان که اسان گیرترند زباله های وسط اب را هم به درون کیسه ها حواله می کنند؛ اما همچنان منتظرند "جوان" از راه برسد و سراغش را از همدیگر می گیرند.


در میان دوستداران محیط زیست، چهره آشنایی دیده می شود. اسمش را به یاد نمی آورم ولی بارها در برنامه ها و طرح های مدافعانه محیط زیست او را دیده ام. نزدش می روم خودش را معرفی می کند" مرضیه حصاری"؛ از 19 سال پیش فعالیتهای زیست محیطی اش را در کرج آغاز کرده. می گوید هر ساله دهها گروه حامی محیط زیست را برای پاکسازی طبیعت و محیط زیست دعوت می کند بلکه مردم ببینند و زیست را پاکیزه نگه دارند اما معتقد است هیچ برنامه ای به اندازه اقدام ریشه ای که از مهدهای کودک و مدارس آغاز شود، کارگر نیست.

می گوید: مردم باید دقت کنند از میان همین زباله های رها شده بیماری و مرض شیوع پیدا می کند و آنوقت دامن خیلی ها را می گیرد.

حصاری که سال گذشته به عنوان مادر محیط زیست البرز لقب گرفت و تجلیل شد، آموزش از سنین کودکی را موثرترین راهکار در نهادینه شدن فرهنگ حفظ محیط زیست می داند و ادامه می دهد: سرعت یادگیری در کودکان بسیار بالاست و آنچه به آنها آموزش داده شود را به خانواده هایشان منتقل می کنند. همین کمک می کند افراد نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت کنند و به تدریج جامعه ای عاری از زباله های پراکنده در محیط زیست داشته باشیم.

دختر جوانی سخت مشغول جمع آوری زباله است و حتی برای پاکیزه کردن محیط زیست تا آن طرف رودخانه پیش می رود. می گوید از گروه درختکاران البرز است و در طرحی قرار است یک مسیر طولانی را درخت بکارند و اضافه می کند: "سال گذشته در پارک کوهستانی بی جی (کرج) درخت کاشتیم و امسال هم همزمان با روز درختکاری هشت هزار نهال در منطقه حصارک  در چاله هایی که مدتی پیش برای این کار کنده ایم، می کاریم."


همچنانکه عده ای مشغول به چنگ انداختن زباله ها و اسیر کردن آنها در کیسه های زباله اند و خبرنگاران و عکاسان هم به گرفتن مصاحبه و عکاسی مشغول، رامبد جوان با همراهی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز، بخشدار آسارا، شماری از محیط بانان منطقه و تعدادی از دوستداران محیط زیست به جمع اضافه می شوند.

رامبد که می رسد تقریبا همه سعی می کنند خودشان را به او برسانند و اطرافش جمع می شوند. با نگاه کنجکاوی که از این هنرمند سراغ داریم همه جا را زیر نظر دارد. او را به سمت حاشیه رودخانه، همانجا که کیسه های پُر شده از زباله کنار هم قرار گرفته اند، هدایت می کنند.

جوان هنوز از راه نرسیده "محمود" را صدا می زند: "محمود کجاست؟" "بگید محمودو بیاد"

 یک کیسه زباله و یک جفت دستکش یک بار مصرف هم به جوان می دهند تا در مراسمی که با حضور افتخاری او و گروهش برگزار شده، نقشی داشته باشد.

تعدادی از هواداران رامبد از او درخواست عکس یادگاری می کنند و با گشاده رویی می پذیرد. ولی این هنرمند هنوز منتظر "محمود" است. "محمود کجاست؟"

محمود دوربین به دست از راه می رسد و رامبد خوشحال می شود. از او می خواهد از زباله ها تصویربرداری کند. بعد خودش رو به دوربین محمود با اشاره به زباله های جمع آوری شده چیزی می گوید: "این همه زباله و آشغال ظرف دو روز اینجا رها شده، واقعا که ممنون! ما ملت رکود شکنی هستیم. عادت داریم حتما رکورد چیزی را بزنیم."


یکی از گروه های حامی محیط زیست تابلویی به جوان هدیه می دهد. تابلو به تصویری از یوزپلنگ ایرانی منقش است.

جمع کمی پراکنده می شود و به جمع آوری اشغالهای ریخته شده روی زمین ادامه می دهد. عکاسان از رامبد و گروهش عکاسی می کنند؛ از تلاش و همراهی حامیان محیط زیست در جمع آوری زباله ها نیز.

سرنشینان خودروهای عبوری از جاده با دیدن رامبد جوان برایش دست تکان می دهند و چیزهایی می گویند که چون فاصله زیاد است مفهوم نیست.

کمی دیگر که می گذرد، مدیر روابط عمومی و برخی از پرسنل اداره کل حفاظت محیط زیست البرز اعلام می کنند که وقت رفتن به نقطه دیگری از حاشیه رودخانه است. گروه خندوانه سوار بر خودروی "ون" خود می شوند و باقی مدعوین هم با اتوبوسهای اداره کل محیط زیست البرز "پل خواب" را به مقصد "ری زمین" در 40 کیلومتری جاده چالوس ترک می کنند.

حاشیه رودخانه کرج در "ری زمین" کمی پاکیزه تر است، اما اینجا هم حامیان محیط زیست، به محض پیاده شدن کیسه زباله به دست می گیرند و بی وقفه زباله ها را درون کیسه ها می ریزند. یک کیسه، دو کیسه، سه کیسه و.... به سرعت چندین کیسه پر می شود.

هم در پل خواب و هم در ری زمین خبر چندانی از سطلهای زباله نیست؛ آن تعداد کم شماری هم که هست، از آشغال پر شده و نیاز به تخلیه دارند.

رامبد در ری زمین همراه با یکی دو نفر از گروه خندوانه پاچه های شلوارش را تا می زند و به درون رودخانه پا می گذارد، تا کمی زباله جمع کند.



از آب که بیرون می آیند، اعضای گروه تلویزیونی گرد هم می شوند. حامیان محیط زیست هم کنارشان هستند. ترانه تیتراژ خندوانه از اتومبیلی که رامبد با آن آمده، پخش می شود و جوان از گروهش می خواهد که با خواننده همصدا شوند.

تقریبا برنامه به انتها رسیده؛ این را مسئولان محیط زیست اعلام می کنند و از مدعوین می خواهند که سوار اتوبوسها شوند اما همچنان بازار عکس یادگاری با بازیگر نقش فرید سریال خاطره انگیز خانه سبز داغ داغ است.

رامبد که حالا در میان دوستدارانش که حامیان محیط زیست هم هستند، قرار گرفته به خاطر خوب بودنشان از آنها تشکر می کند.

"تشکر از روحیه خوبتون، تشکر از اینکه به فکر محیط زیست هستین؛ من به عنوان یک شهروند، یک ایرانی و فردی از کره زمین از شما تشکر می کنم؛ و مطمئنم طبیعت با وجود شما به داشتن موجودی به نام انسان امیدوار می شود زیرا هیچ عنصری غیر از انسان به طبیعت ضربه نمی زند. طبیعت روند خود را طی می کند و این ما هستیم که نظم آن را بهم می زنیم."

گرفتن عکس یادگاری با محیط بانان منطقه حفاظت شده البرز جنوبی آخرین عکسهایی بود که رامبد در برنامه پاکسازی نمادین حاشیه رودخانه کرج در ری زمین به یادگار گرفت.

در این جمع که افرادی از گروه رفتگران البرز، درختکاران البرز و تشکلهای مردمی و هنرمندان حضور داشتند، دو وانت نیسان زباله جمع آوری شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.