"جان کری"همکاری با ایران را نیازمند تغییر در سیاست تهران دانست

وزیر خارجه آمریکا امروز در مصاحبه با شبکه "ای‌بی‌سی" با بیان اینکه همکاری با ایران در عراق نیازمند دریایی از تغییرات در سیاست‌های ایران است، گفت دستکم در کوتاه‌مدت چنین همکاری‌ای صورت نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛"جان کری" وزیر خارجه آمریکا در مورد احتمال همکاری با ایران برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، گفت دستکم در کوتاه‌مدت چنین همکاری‌ای صورت نخواهد گرفت.
 
کری که با شبکه "ای‌بی‌سی" گفت‌وگو می‌کرد، در مورد احتمال همکاری با ایران نیازمند دریایی از تغییرات در سیاست‌های تهران در قبال مذاکرات هسته‌ای، حمایت از گروه‌های مقاومت و همچنین تحولات سوریه است.
 
وی افزود: آیا کسی فکر تصور می‌کند که فردا این اتفاق بیافتد؟ نه. بنابراین پاسخ برای کوتاه‌مدت، قطعا نه است.قرار است نیست چنین هماهنگی‌ای صورت گیرد.
 
"باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز (به وقت تهران) برنامه خود برای مقابله با گروه تروریستی داعش را ارائه کرد. از زمانی که حملات هوایی آمریکا در عراق آغاز شد، گمانه‌زنی‌های متعددی از احتمال هماهنگی تهران و واشنگتن مطرح شده است. هر دو طرف چنین هماهنگی‌ای را رد کرده‌اند.
 
کری در بخش دیگری از مصاحبه با بیان اینکه رویارویی با داعش جنگ نیست، بلکه یک «عملیات ضدتروریسم» است، در مورد زمان پایان این عملیات گفت: پایان داعش زمانی است که دیگر نتواند ما و منطقه را تهدید کرده و علیه آن اقدام به حمله کند... نمی‌خواهم در مورد زمانبندی پیش‌بینی کنم. این کار یک شبه انجام نمی‌شود.
 
وزیر خارجه آمریکا که در جده به سر می‌برد و امروز با اعضای اتحادیه عرب دیدار کرده، در مورد عربستان که از اصلی‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی فعال در سوریه است، گفت که این کشور شریکی فوق‌العاده مهم در تشکیل ائتلاف است. وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد تاکنون 10 کشور عربی آمادگی خود برای پیوستن به ائتلاف پیشنهادی اوباما را اعلام کرده‌اند. به گفته کری، ریاض وعده داده است که از انتقال مبالغ مالی و تسلیحات برای گروه‌های افراط‌گرا جلوگیری کند.
 
وزیر خارجه آمریکا همچنین در مصاحبه جداگانه با شبکه سی‌بی‌اس، اذعان کرد که برخی از متحدان آمریکا اجازه داده‌اند تا جریان پول و جنگجویان به داعش برسد. به گفته کری، واشنگتن تلاش می‌کنند تا با ایجاد «سیستم‌ها» و به کارگیری «افراد»، بر جلوگیری از انتقال حمایت‌های مالی و نفرات جدید به عراق و سوریه، نظارت کند.
 
وی با بیان اینکه کشورهای هم‌پیمان آمریکا متعهد شده‌اند که از انتقال کمک به داعش جلوگیری کنند، گفت: می‌خواهیم افراد پاسخگو باشند.
 
"جان کری" همچنین در مورد برنامه آمریکا برای آموزش مخالفان دولت سوریه گفت این آموزش‌ها مشابه همان چیزی است که در دو سال گذشته انجام شده، اما مقیاس آن بزرگتر و گسترده‌تر خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار