تولید فرش دستباف در آذربایجان غربی 20 درصد افزایش یافت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛از ابتدای امسال تاکنون 424 هزار مترمربع فرش دستباف در نقش های مختلف از جمله ریز ماهی ، خطیب و افشار در استان تولید شده است. بابازاده رئیس اتحادیه فرشبافان آذربایجان غربی گفت:بیش از 30 درصد تولیدات فرش استان به کشورهای عراق و ترکیه صادر شده است .

فرش دستباف ظرفیتهای فراوانی برای اشتغالزایی دارد و برای بهره گیری از این ظرفیت ها امسال از مجموع هزار میلیارد ریال سهم آذربایجان غربی از تسهیلات مشاغل خانگی ، 100 میلیارد ریال به بخش قالیبافی اختصاص یافته است .

برای هر شغل خانگی به طور متوسط 30 تا 50 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده است که به گفته آقای دهقان معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان 3 هزار نفر از قالیبافان ، رنگرزان و طراحان فرش در استان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانکهای عامل معرفی شده اند . تاکنون 16 هزار قالیباف در آذربایجان غربی برای بهره مندی ازبیمه به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده که از این تعداد 13 هزار نفر زیرپوشش بیمه قالیبافی قرار گرفته اند . از مجموع 11 هزار و 500 قالیباف معرفی شده به ادارات آموزش فنی – حرفه ای برای بهره مندی از دوره های آموزشی مهارتی ، برای 9 هزار نفر نیز گواهی صلاحیت فنی حرفه ای صادر شده است .

استان آذربایجان غربی جزء 10 استان برتر کشور در زمینه تولید فرش بافی است و فرش افشار تکاب و ریز ماهی خوی دارای برند کشوری هستند . در آذربایجان غربی بیش از 105 هزار نفر در 34 هزار و 931 واحد کارگاه قالیبافی فعالیت می کنند ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.