شهید سیدمرتضی آوینی متولد بیستم شهریور سال 1326، کارگردان مستندساز، روزنامه نگار حوزه فرهنگی که از میان فعالیت های فرهنگی وی،مستنند روایت فتح ماندگار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ شهید سیدمرتضی آوینی در جوانی متحول شد. وی مدتی با اسم مستعار کامران آوینی خود را معرفی می کرد.
 
آوینی پس از آشنایی با اندیشه‌های امام روح الله خمینی (ره) به یک انقلابی مبدل شد و مسیر زندگی خود را تغییر داد.
 
با آغاز عملیات والفجر 8 گروه جهاد منسجم و منظم شده بود، مجموعه مستند روایت فتح در همان فضا شکل گرفت و تا آخر جنگ هم ادامه پیدا کرد.
 
آشنایی با سینما در طول مدت بیش از ده سال مستندسازی و تجارب او در زمینه کارگردانی مستند و به خصوص مونتاژ باعث شد که قبل از هر چیز به سینما بپردازد، ولی فکرها و حرف‌های او بیشتر از این حرف‌ها بود.
 
اواخر سال 1370 موسسه فرهنگی روایت فتح به دستور آیت الله سید علی خامنه ای تاسیس شد تا به کار فیلمسازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه مجموعه روایت فتح را که پس از پذیرش قطعنامه رها شده بود، ادامه دهد. آوینی با ادامه مستند روایت فتح فعالیت مطبوعاتی خود را نیز ادامه داد.
 
"شهری در آسمان" که به واقعه محاصره، سقوط و باز پس گیری خرمشهر می پرداخت مدتی از رسانه ملی پخش شد، اما برنامه وی برای تکمیل و ساختن قسمت‌های بعدی به دلیل شهادت مرتضی آوینی در اثر اصابت ترکش مین در روز بیستم فروردین 1372 در فکه ناتمام ماند.
 

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار