مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: نگاه میان مدت و بلند مدت سازمان این است که در آینده سیرکی در کشور وجود نداشته باشد که در آن جانوران وحشی نگه داری شوند و مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران 20شهریور 1390 با انتشار فیلم کشته شدن یک خرس مادر و توله‌هایش که در سمیرم اتفاق افتاد سازمان محیط زیست یک سال بعد 20شهریور را روز ملی حمایت از حقوق حیوانات نام گذاری کرد.

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست  در همایش مبارزه با حیوان آزاری ،بیان داشت: سازمان محیط زیست متولی حیات وحش است و پیگیری تمامی حقوق حیوانات بر عهده این سازمان است اما در این میان مطالبات بخش‌های غیر دولتی و خیرخواهانه رو به گسترش است.


وی در ادامه گفت:‌بر خلاف کشورهای دیگر حقوق حیوانات در کشور ما در بدنه دولت رسوخ نکرده است متأسفانه در ایران هیچ متولی دولتی وجود ندارد که رسما بحث حقوق حیوانات را پیگیری کند و تقابل خوبی با قوه قضائیه داشته باشد، اما ما این نوید را می‌دهیم که سازمان محیط زیست اخیرا اقداماتی را در این   زمینه انجام داده است.

مقدم در ادامه افزود:‌ به عنوان نمونه سازمان محیط زیست نسبت به بحث شکار سخت گیرانه‌تر رفتار می‌کند که این موضوع نشان دهنده این امر است که حقوق حیوانات مورد توجه سازمان قرار گرفته است.
وی در ادامه اشاره کرد: مقوله امداد و نجات حیوانات برنامه دیگری است که سازمان محیط زیست آن را پیگیری می‌کند تصادفات  جاده‌ای و شکار غیرمجاز عامل اصلی از بین رفتن حیوانات هستند در بسیاری از این تصادفات حیوانات از بین نرفته‌اندبلکه به شدت آسیب دیده‌اند و به  سختی جان می‌دهند. در همین راستا گروه امدادونجات برای حیات وحش به صورت پایلوت در دو استان کشور راه اندازی می‌شود.

مدیر کل حیات وحش بیان داشت:‌باغ وحش وسیرک‌ها جزء مطالبات اصلی ما برای ساماندهی حقوق حیوانات است نگاه میان مدت و بلند مدت سازمان این است که در آینده سیرکی در کشور وجود نداشته باشد که در آ‌ن از جانواران وحشی نگه داری شود و مورد آزارو اذیت قرارگیرند.

وی در ادامه گفت:‌ در حال حاضر دستور العمل‌های سختی برای نگه داری حیوانات در سیرک‌ها در نظر گرفته شده است که به زودی اعلام می‌شود و سازمان محیط زیست در تلاش است که باغ وحش‌های ایران را به استاندارد جهانی نزدیک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما امیدواریم که ایران هم سو با دیگر کشورهای جهان از اذیت و آزارحیوانات جلوگیری کند زیرا حیوانات نیز همانند انسان‌ها اجازه دارند از نعمت‌هایی که به آن‌ها داده شده به صورت مطلوب استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار