لس آنجلس تایمز نوشت: ضمن حمایت ایران از دولت جدید عراق، هرگونه همکاری بین ایران و آمریکا در مبارزه با داعش بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه لس آنجلس تایمز امروز در گزارشی به قلم مشترک "پل ریشتر" و "رامین مستقیم" نوشت: به گفته دیپلماتهای عراقی و غربی،  ایران تلویحا از تلاشهای مقامات عراقی برای تشکیل دولتی در بغداد حمایت می کند که یک نشانه دلگرم کننده برای تلاشهای آمریکا جهت تشکیل یک ائتلاف منطقه ای بر ضد داعش است. 

"کاروان زیباری" مدیر دفتر دولت منطقه ای کردستان در واشنگتن می گوید که ایران داعش را تهدیدی برای منطقه می داند و وجود یک دولت متحد که قادر به مقابله با آن باشد، به نفع ایران هم است.

لس آنجلس تایمز نوشت: پس از تهاجم سال 2003 تحت رهبری آمریکا به عراق، بسیاری کارشناسان تردید دارند آنها بتوانند با هم برضد داعش همکاری کنند. اما این دو دولت طی ماه گذشته در مسیرهای موازی برای کمک به عراق در متوقف ساختن داعش عمل کرده اند.وزارت خارجه آمریکا به تماسهای سطح بالای چندگانه بین دیپلماتهای آمریکا و ایران با تشدید تهدید موجود اشاره کرده است، ازجمله ملاقات هفته گذشته بین مقامات عالیرتبه آمریکا و ایران در حاشیه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در تلاش برای تشکیل ائتلافی برضد داعش به عنوان اولین مقصد سفر خود به خاورمیانه عازم بغداد شد

هنوز معلوم نیست دولت عراق تا چه حد فراگیر خواهد بود. سمتهای مهم وزارت دفاع و کشور تا روز چهارشنبه همچنان خالی بود. 

بسیاری دیپلماتها و تحلیلگران نگرانند که جو مبتنی بر همکاری که این هفته در عراق حاکم بود، دوام پیدا نکند. ایران عمیقا به حضور مجدد آمریکا سوء ظن دارد و نگرانی مقامات تهران احتمالا با  افزایش مداخلات آمریکا تشدید خواهد شد.

جیمز جفری سفیر آمریکا در عراق از سال دو هزار و ده تا دو هزار و دوازده می گوید: احتمالا چندی نخواهد گذشت که آنها  مجددا ما را بزرگترین تهدید می بینند.

مقامات تهران تأکید دارند که هرگز با واشنگتن متحد نخواهند شد. مقامات آمریکا همکاری فعالانه با ایران در جبهه نظامی یا تبادل اطلاعات را تکذیب می کنند. یک مقام عالی رتبه دولت  اوباما گفت که دو کشور با هم ارتباط دارند اما همکاری نمی‌کنند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار