کنگره آمریکا ظرف چند روز آینده درباره تجهیز معارضان سوری رأی گیری می‌کند

قانون‌گذاران آمریکایی ظرف چند روز آینده به رأی گیری درباره لایحه ای خواهند پرداخت که به واشنگتن اجازه مسلح کردن و آموزش معارضان میانه رو سوری را می دهد. دموکرات های کنگره روز چهارشنبه در تلاش برای متوقف کردن روند پیشروی های داعش این لایحه را ارائه کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام در پی درخواست دقیقه نودی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت، کسی که در نطق تلویزیونی خود به ارائه راهبرد مورد نظرش به منظور شکست داعش پرداخت.

در حالی که کاخ سفید از کنگره می خواهد مجوز آموزش معرضان به اصطلاح "میانه رو" سوری را صادر کند ، اما کنگره به رهبری جمهوری خواهان ناگهان رأی گیری درباره این لایحه را به حالت تعلیق در آورد .

کوین مک کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: با توجه به پیچیدگی اوضاع و لزوم ارزیابی مناسب درخواست رئیس جمهور از سوی همه اعضا ، کنگره بررسی این لایحه را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

این در حالی است که رهبران دموکرات از جمله هری رید رهبر اکثریت  سنای آمریکا قاطعانه از درخواست اوباما حمایت می کند. رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی ملی خود برای انجام حملات هوایی علیه شورشیان دولت اسلامی در سوریه چراغ سبز نشان داد.

هماهنگی با معارضان سوری در عملیات زمینی یکی از کلیدی ترین عناصر در راهبرد اوباما محسوب می‌شود.

رید در گفتگو با همکاران خود اعلام کرد: واضح است که ما باید معارضان سوری و دیگر گروه های موجود در خاورمیانه را که به کمک نیاز دارند، تجهیز کنیم و آنها را آموزش دهیم.

رید همچنین گفت: رئیس جمهور تلاش کرده است مجوز این اقدام را از ما بگیرد و ما باید مجوز این کار را صادر کنیم.

در ماه ژوئن، کاخ سفید از قانون گذاران آمریکایی خواست 500 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز معارضان میانه روی سوری اختصاص دهد ، اقدامی که از افزایش مداخله و تعامل آمریکا در این درگیری ها حکایت دارد. 

هری رید همچنین اعلام کرد برخی از قانون گذاران جمهوری خواه همچنان درباره هزینه ها به ویژه قبل از اعلام راهبرد اوباما نگران هستند. او در عین حال تأکید کرد برای آموزش معارضان سوری پول در اختیار داریم.

رید و دیگر رهبران کنگره آمریکا از جمله جان بونر رئیس مجس نمایندگان روز سه شنبه با اوباما دیدار و درباره راهبرد مورد نظرش برای مقابله با داعش با او گفتگو کردند.

در حالی که اعضای کنگره 19 ماه سپتامبر به تعطیلات می روند و تا روز چهارم ماه نوامبر پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای نیز بر سر کار خود حاضر نخواهند شد ، دموکرات ها به تصویب هر چه سریع تر این لایحه چشم دارند.

نانسی پلوسی نماینده دموکرات  آمریکا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: امیدوارم این طرح تصویب شود.

هال راجرز رئیس کمیته تخصیص بودجه کنگره نیز از این موضوع حمایت کرد.

او گفت: تمایل ندارم در دقیقه نود به قطعنامه ای دیگر روی آوریم.

او افزود: این یک روند پیچیده در تغییر سیاست محسوب می شود که کنگره باید آن مد نظر قرار دهد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار